Onregelmatige menstruatiecyclus

drs. B. de Jong / Geen reacties

Vraag

Al heel lang twijfel ik of ik een bezoek moet gaan brengen aan een gynaecoloog. Ik ben een vrouw van 36 jaar met al jaren een zeer onregelmatige menstruatiecyclus van maximaal zes keer per jaar. Ondanks dat hebben wij zonder hulpmiddelen drie gezonde kinderen gekregen. Ik voel me gezond en heb een normaal postuur. Ik ben vrij emotioneel, maar niet extreem. Drie vragen: 1. Is het raadzaam om mezelf, ondanks dat ik me prima voel, toch eens te laten onderzoeken wat de oorzaak is van deze lange en zeer onregelmatige cyclus? Ik zelf voel de noodzaak niet zo. 2. Sinds ongeveer twee jaar krijg ik wel steeds meer last van overbeharing (wangen, kin, buik). Zou dat daar mee te maken kunnen hebben? 3. Heeft iedere vrouw enigszins last van overbeharing op een bepaalde leeftijd gezien de hoeveelheid ontharingsreclame die elke week op mijn deurmat valt?

Antwoord

Geachte mevrouw,

Om te beginnen wil ik u hartelijk bedanken voor de door u gestelde vraag. Overbeharing met of zonder een stoornis van de menstruatiecyclus is een veel voorkomend verschijnsel en uitermate geschikt om via deze weg te behandelen.

Ten eerste is er bij u sprake van een sinds jaren bestaande onregelmatige menstruatie, waarbij u maximaal zes keer per jaar menstrueert. Ten tweede heeft u toenemend last van overbeharing, voornamelijk op de wangen, kin en buik.

Ter beantwoording van uw vraag zal ik kort wat uitleggen. Mannen en vrouwen hebben een voor hun geslacht karakteristiek beharingspatroon. Mannen onder de oksels, snor- en baardgroei en beharing in de schaamstreek. Vrouwen onder de oksels en in de schaamstreek. Dit onderscheid tussen een mannelijk en vrouwelijk beharingspatroon wordt veroorzaakt door hormonen (androgenen). Zoals u zich mogelijk kunt voorstellen kan een verstoring in de hormoonhuishouding dus zorgen voor een veranderend beharingspatroon. Mocht er nu sprake zijn van een mannelijk beharingspatroon bij een vrouw dan noemt men dit hirsutisme.

Een ander fenomeen bij de vrouw waarin hormonen een belangrijke rol spelen is de menstruatiecyclus. Naast een veranderend beharingspatroon kan een verstoorde hormoonhuishouding ook zorgen voor een veranderde menstruatiecyclus. Mocht er nu sprake zijn van een menstruatiecyclus waarbij de periode tussen de menstruaties meer dan zes weken bedraagt dan noemt men dit oligomenorroe.

Mijns inziens zou het mogelijk kunnen zijn dat er bij u sprake is van hirsutisme alsmede oligomenorroe. Een aantal aandoeningen, waaronder het veelvoorkomend polycysteus-ovariumsyndroom, kunnen deze combinatie van klachten veroorzaken. Gezien de meer of minder ernstige gevolgen van deze aandoeningen is het raadzaam om binnen korte termijn een bezoek te brengen aan de huisarts. Deze kan u verder informeren en zo nodig besluiten tot verdere diagnostiek.

Wat uw laatste vraag betreft over een vermeende toename van overbeharing bij het ouder worden kan ik kort zijn. De toenemende hoeveelheid folders over ontharingsreclames zijn mijns inziens meer een gevolg van ons huidige schoonheidsideaal. Met andere woorden, bij het ouder worden ontstaat er niet meer beharing, maar gaan we er meer oog voor krijgen.

Mocht u nog vragen hebben of zijn er dingen onduidelijk mail gerust!

Met vriendelijke groet,
Ben de Jong

Tags in dit artikel:

medischmenstruatie