Draagmoederschap

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Aangezien ik geen baarmoeder meer heb, is de enige mogelijkheid om kinderen te krijgen een draagmoederschap. Ik heb een goede vriendin die draagmoeder voor me zou willen zijn. Ze weet wat dit met zich meebrengt en we zouden dat dus kunnen doen via ivf-inplanten (afgezien van het feit dat ivf hier vaak verworpen wordt; mensen weten vaak niet hoe het voelt om geen kinderen te kunnen krijgen). Wat zijn nu eigenlijk de bezwaren tegen draagmoederschap? We overwegen het serieus, maar willen hierover geen gesprek met onze predikant aangezien hij nogal zwart-wit denkt. Alvast bedankt.

Antwoord

Persoonlijk kan ik zeker wel achter IVF als zodanig staan, mits het binnen het huwelijk plaatsvindt en er voor wordt gezorgd dat er geen overtollige vruchtjes komen. In jouw situatie gaat het weer een stap verder omdat iemand anders zwanger moet zijn van jullie kind. Dat vind ik toch wel erg ingrijpend omdat je er echt een ander iemand er voor nodig hebt om jouw zwangerschap te laten uitdragen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je erg verlangt naar een kindje van jou en jouw man samen, maar het feit dat iemand anders daarvoor de zwangerschap moet dragen, vind ik toch wel heel ver gaan.

Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

baarmoederisci en ivf