Angsten voor zwangerschap en bevalling

drs. N. Wolswinkel / 1 reactie

Vraag

Ik zou graag een vraag willen stellen over zwangerschap/bevalling. Ik ben al enige tijd getrouwd en hoewel we graag kinderen zouden krijgen, wordt dit overschaduwd door angsten voor zwangerschap en met name bevalling. Voor de psychische kant van het verhaal heb ik inmiddels hulp gezocht. Toch heb ik nog enkele medische vragen: 1. Is het mogelijk om in een ziekenhuis te bevallen, ook als je geen medische indicatie hebt? 2. Is het raar om een ruggenprik te vragen? 3. Heeft u nog andere tips om deze angsten tegen te gaan? Alvast hartelijk dank voor het beantwoorden.

Antwoord

1. Het is mogelijk in een ziekenhuis te bevallen. Normaal gesproken begeleidt een verloskundige, of verloskundig actieve huisarts, de bevalling. Die doen dat doorgaans ook in het ziekenhuis, het zogenaamde poliklinisch bevallen. Een medische indicatie geldt bij bijzonderheden. Dan komt de gynaecoloog eraan te pas. De begeleiden nooit een bevalling thuis.

2. Een ruggenprik wordt in Nederland niet standaard gegeven, maar komt er wel meer in. Wordt verschillend tegen aangekeken.

3. Lijkt me goed om te bespreken met degene, die de psychische hulp verleent.

Drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

bevallingmedischzwanger
1 reactie
javisje
Kun je geen medische indicatie krijgen, omdat je het psychisch niet aankan? Vraag dat eens na?