DVD-gebruik voor kinderen

Ds. C.J. Droger / 13 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over dvd-gebruik voor kinderen. Mijn man is van huis uit tv gewend, ik van huis uit niet. Samen hebben wij afgesproken geen tv te nemen maar dat er wel af een toe een film gekeken mag worden. Dit lijkt mij een redelijk compromis. De kinderen kijken nu dus af en toe een film. We selecteren dan wel bewust wat ze mogen kijken. Daarbij houden we magie, taalgebruik etc. in de gaten. Nu kijken ze dan Winnie de Poeh, Dribbel, Nijntje, Thomas de Trein etc. Mijn dochter wordt nu ouder en vraagt om films van bijvoorbeeld Disney Prinsessen (die kijken de meisjes in haar klas ook). Ik heb tegen een film als Doornroosje of Sneeuwwitje echt bezwaren. Maar het voelt voor mij hypocriet om te zeggen dat ze dat niet mag kijken omdat ze wel sprookjesboeken lezen. Is dat niet een beetje hetzelfde? Waar ik me ook nog steeds niet overheen kan zetten is dat -ook al wordt er bijvoorbeeld geen magie gebruikt in een kinderfilmpje (bijv. Dribbel)- er toch vaak "O jee" gezegd wordt. Dit is iets wat onze kinderen thuis zelf niet mogen zeggen. Het voelt gewoon verkeerd als ze het dan wel van een dvdtje aanhoren. Ik krijg er geen vrede mee. En christelijke kinderfilms als Krummel van Max Lucado, waar gewoon met God gesproken wordt op redelijk familiaire toon (bijv. "hoi God"), daar voel ik me ook niet helemaal prettig bij. Ik kom dan eigenlijk tot de conclusie dat er maar heel erg weinig kinderfilms echt geschikt zijn om te kijken. Wat moet ik hiermee naar de kinderen toe? Als ik nog meer films/series verbied dan kijken ze het wel een keer bij iemand anders (op kinderfeestjes wordt hier bijna altijd een film gekeken) of op school (ze zitten op een gereformeerde school wegens gebrek aan andere christelijke scholen in de omgeving). Mijn man ziet geen probleem en vindt dat ik er niet teveel aandacht aan moet geven. Maar ik heb bij hun doop beloofd hen op te voeden volgens de christelijke leer. En ik weet niet hoe ik hier nu op een goede manier mee om moet gaan. Hoe moet ik dit eenmaal verantwoorden tegenover God als opvoeder?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor uw vragen. Ik herken ze. Mijn vrouw en ik hebben indertijd dezelfde keuze gemaakt: geen tv, maar wel ruimte bieden aan het kijken van films die wij hadden goedgekeurd. Ik denk dat dat principieel een verantwoorde keuze is. Intussen zijn onze oudste kinderen de deur uit en speelt deze discussie niet meer. Hoe kijk ik tegen uw vragen aan?

Ik zou zelf geen moeite hebben met een film over een sprookje. Inderdaad lezen we ook wel eens een sprookje aan onze kinderen voor of lezen ze ze zelf. Het is duidelijk dat dat niet de werkelijkheid is. De kinderen weten dat ook. Een DVD van een sprookje lijkt mij geen probleem. Wel natuurlijk met de grenzen die u eerder aangeeft.

En dan een DVD met een bastaardvloek. Dat zou voor mij niet kunnen. We moeten onze kinderen juist duidelijk maken dat we dergelijke woorden niet mogen gebruiken. Dan mogen we ze niet via deze weg aan hen 'voorschotelen'. De track dus overslaan waar een bastaardvloek op is te horen.

De DVD "Krummel" ken ik niet, maar zou ik ook niet aan mijn kinderen laten zien. Het is juist belangrijk dat we hen eerbied bijbrengen voor de HEERE en Zijn dienst en door hen deze DVD te laten bekijken, wordt dat m.i. ondermijnd.

Ik denk dat er nog wel DVD’s overblijven die wel verantwoord zijn. Onze kinderen keken vroeger Kruimeltje, Pietje Bel, De Kameleon, The Sound of Music, films met een orca, Lassie, Tom & Jerry etc. Ik denk dat die wel kunnen. Maar het blijft een spanningsveld ja.

Ik vind het mooi dat u uw doopbelofte volstrekt serieus neemt. Inderdaad zullen we eens verantwoording moeten afleggen over hoe we onze kinderen hebben opgevoed. Zonder het bloed van Christus komen we er dan niet goed van af. Maar Hij wil door Zijn Geest helpen in dit moeilijke werk. En het zegenen tot heil van onze kinderen.

Ik hoop dat u iets kunt met mijn reactie. Het heeft even geduurd voordat u die kreeg, want de eerste e-mail was niet bij mij aangekomen.

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

doopfilmsoccult
13 reacties
MvB
Wel een goed antwoord van de dominee. Alleen mis ik duidelijk omtrent de vraag over taalgebruik in films. De dominee zegt bastaardvloeken overslaan. Maar er worden niet alleen bastaardvloeken gebruikt. Inderdaad, moet je woorden als o jee, jeetjeminaa, en nog meer van dat soort uitdrukkingen dan wel in je huiskamer laten? En sprookjes kijken mag wel. Maar Doornroosje vind ik als het om film gaat toch echt niet geschikt. Daar komt een draak in voor en een prinses die wakker gekust wordt. Ik denk dat er dan toch nog verschil zit in wat voor impact het heeft op een kind: of het een verhaal leest of een film erover ziet.
Sneeuwwitje, kun je dat ook kijken? Films als Peter Pan, Tinkerbel, en ander Disney sprookjes(achtige) films? Er wordt in zo ongeveer alle films magie gebruikt. Is dat echt verantwoord om te kijken?
Pol
In de kameleon en pietje bel komen ook vloeken in voor, tenminste die versies die wij hebben. Krummel hebben we ook en we lopen ook tegen dat "hoi God" aan.
Catherine
Wij hebben dan wel tv, maar die stond en staat beperkt aan en er wordt gericht gekeken. Onze kinderen zijn inmiddels wat ouder en de tv is altijd bijzaak geweest. Als je er bewust mee omgaat, hen er bewust mee maakt, worden ze kritischer in het kijken dan nichtjes en neefjes die thuis geen tv hebben, maar bij een ander alles wat rijp en groen is, bekijkt. Want ontlopen kun je dat ding niet altijd en overal. Inmiddels vinden onze kinderen hun social media gebeuren een stuk interessanter dan de tv! (waar overigens ook bezwaren aan kunnen kleven!)
Catherine
Overigens zie ik wel verschil in de klassieke sprookjes, waar het goede het kwade overheerst en dat vreemde animatiefilms die je tegenwoordig hebt, zoals die groene reus met rare oren. Dat zou ik onze kinderen nooit voorschotelen! Maar Bambi..... moeder zat net zo hard mee te huilen...
mortlach
Ds. Droger zegt het goed: Het is duidelijk dat dat [het sprookje/de magie] niet de werkelijkheid is. De kinderen weten dat ook.

Het is eigenlijk best een vreemde boodschap als ouder. Eerst beweren dat iets (magie) niet echt is, maar vervolgens zeggen dat je er toch niets mee te maken mag hebben om redenen die mij niet helemaal duidelijk zijn. Alsof het dan dus toch 'echt' is.

Je kunt een kind niet tegelijkertijd beide boodschappen meegeven.

Het vloeken lijkt me wat anders, maar niemand heeft me tot nu toe het probleem met fantasie kunnen uitleggen.
mortlach
@Catherine: Je bedoelt Shrek. Een hilarische parodie op de klassieke Disneyfilms. Leuk voor jong én oud.
Daniel
Het beste is helemaal geen tv en dvd's te kijken en de pc is ook een een nieuw fenomeen. We, de scholieren o.a., hebben zo'n 'ding' nodig, maar je kunt er ook makkelijk slechte dingen op zien.
Praat me er niet van.
Waar zie je nog King pepermunt gepromoot, desnoods Faam, al was die meer voor de vrijzinnigen.

Heel langzaam gaan wij refo's mee met de stroom mee van mensen die vinden dat je wel iets meer mag dan vroeger......, maar dan zitten we over tien jaar allemaal achter de tv met een bak chips naar amusementprogramma's te kijken.

Nu gaan mensen die goed kunnen lopen met de auto naar de kerk, al is het maar twintig minuten lopen, daar denk ik over na, niet alleen over geschikte dvd's, er is zo veel meer waar we rekening mee dienen te houden.
Cloudsadmirer
Vraagstelster,
Ik vind het behoorlijk krom dat als je moet kiezen tussen 'hoi God' of 'o jee' je dan wel zou kiezen voor (dan maar het slechtste van de twee) onchristelijke dvd's/sprookjes omdat 'hoi God' niet eerbiedig is. Ik denk dat je moet kijken naar de hele strekking van de dvd. Stel dat je een leuke verantwoorde dvd hebt van prinsessen met net taalgebruik en zonder magie ... wat leren de kinderen daarvan? Dat alles draait om mooi zijn? Jaloersheid? Ik noem zomaar wat hoor want ik ken ze niet. Als je dan de krummel serie hebt.... ik stoor me ook aan dat familiere gepraat over en tegen God maar er zit wel een les in! 'Billy de bengelbij' bijvoorbeeld, die ongehoorzaam is aan de tuinregels. Kinderen leren dat van ongehoorzaamheid (aan je ouders) narigheid komt. Een wijze les vind ik dat en ik ben blij dat er dan zulke dvd's gemaakt worden. Pas zag ik bij de boekhandel ook heidi en black beauti, misschien is dat ook wel wat.

Sprookjes houd ik buiten de deur omdat daar vaak magie/toveren/hekserij in voorkomt. Misschien zijn er sprookjes zonder die dingen, maar voorlopig zijn er nog boeken/films genoeg over God en de Bijbelverhalen.
katlheen
Ik moet wel lachen om de opmerking van de vraagsteller: ze zitten op een gereformeerde school, bij gebrek aan andere christelijk scholen in de buurt. Oh drama toch, een gereformeerde school...Als vraagsteller de doopbelofte zo serieus neemt, waarom niet verhuizen zodat kinderen wel naar een "echte degelijke" christelijke school kunnen? Heb je gelijk het probleem met DVD kijken niet meer, want dat gebeurt als het goed is niet op dat soort scholen.
cb24
beste vraagsteller
ik snap jou situatie helemaal. het is zeer moeilijk om hier keuzes in te maken. Ik heb namelijk verkering en bij mijn vriend thuis hebben zij ook een tv. We hebben hier gesprekken over gehad en willen er absoluut ook geen een. Ik zie wel het een en ander natuurlijk maar ik vind het vaak zo bedroevend dat mensen die in de kerk zitten en geloven zulke films kijken. Leg naast elke film het woord van God neer, Want het gaat zo sluipend. Eerst is het deze kan en mag wel. en dan gaat het O daar zit een vloek in maar voor de rest kan het Volgende film zie je niet meer dat er op een slinkse manier weer wat gebeurt wat tegen Gods woord in gaat. Dan is het bijv: zonde tegen 7e gebod(ik noem maar wat) en dat keur je niet goed maar er word wel na gekeken. Snap je wat ik bedoel. Er worden naar dingen gekeken waar de Heere niet mee word geeerd. Ik denk wel eens stel dat een God vrezende man of vrouw die waarlijk bekeerd is door Gods genade uit een eeuw geleden deze films zou zien wat zou hij of zij er van zeggen? Ik denk zelf dat zo'n iemand heel erg schrikt en zeer veel verdriet heeft. wat er tegenwoordig allemaal kan en mag. Maar wat denk je van de Heere hij word in zijn eer aangetast waar Hij dat moet ontvangen geven wij dat aan de duivel door voor de buis te hangen. en zo slapen we maar in. Echt denk om de zielen van je kinderen. Het gaat om hun eeuwigheid. Misschien ben ik wat zwaar en denk je wat ziet die dat allemaal erg zwaar in. Maar dat maakt mij niets uit De Heere hoort alle eer te ontvangen. En we moeten met schuld belijden alle christenen in nederland hoe ver we gezonken zijn en wereldgelijkvormig zijn geworden. en dat meen ik. echt niet dat ik goed ben totaal niet moet zeggen dat ik er bij hoor en ook nog heel erg en dat is erg. Ik hoop dat je goede gesprekken met je man hierover voert en dat je er samen biddend uit mag komen. je moet niet van mensen verwachten maar van de Heere alleen.
MvB
Nou Katlheen, dat is wel erg kort door de bocht hoor en het klinkt een beetje denigrerend. Je weet helemaal niet de redenen waarom vraagsteller voor deze school heeft gekozen. En misschien kunnen ze wel helemaal niet verhuizen (niet zo raar gezien de huidige woningmarkt). Ik denk niet dat de vraagsteller het zo bedoelt.

Cloudsadmirer, je hebt wel een punt. Als je het zo bekijkt kun je toch beter Krummel etc kijken dan Disney films als doornroosje en sneeuwwitje.
Lanor
Het is aan jou als ouder wat je je kind(eren) meegeeft.
Mijns inziens kun je een kind prima Krummel laten kijken, word het kind ouder, zoek naar iets stevigers. Als jij ze niet iets laat kijken, doet een ander het wel voor je.
Onze zoon zit op een reformatorische school, luistert gospel, moet het altijd verdedigen tegenover zijn klas- en fietsgenoten, die het radicaal afwijzen,...............maar zelf (bijna) allemaal popmuziek luisteren, gelukkig weten hun papa's en mama's daar niks van...................
MvB
Lanor, daar heb je zeker een goed punt. Dat kom ik in mijn familie ook vaak tegen. Wij hebben wel een tv, maar kijken zelden. Er zijn familieleden die daarvoor niet in ons huis willen komen. Of anders veroordelen ze het. Maar ondertussen weten ze meer van de programma's op de tv dan ik. Rara..... daar kan ik me wel ernstig aan storen ja!