Niet meer kunnen bidden en lezen

Ds. B. J. van de Kamp / 2 reacties

Vraag

De laatste tijd zijn er dingen in mijn leven gebeurd, waarin ik keuzes moest maken. Ik heb heel erg getwijfeld of ik wel de juiste keuzes had gemaakt. Maar toen las ik een gedicht over Psalm 23 en het werd me helemaal duidelijk dat het juist was. Ik had ook het gevoel dat God bij me was; ik kon goed uit de Bijbel lezen en bidden. De laatste tijd is dit veranderd; ik kan helemaal niet meer bidden. Bijbellezen doe ik wel, maar het dringt niet tot me door. Tijdens de catechisatielessen luister ik altijd goed, maar het dringt niet tot mij door. Ik zou graag willen dat ik weer kan bidden en Bijbellezen. Kunt u mij helpen en/of raadgeven? Alvast bedankt!

Antwoord

Beste vraagstelster / vraagsteller,

Fijn dat je zo duidelijk bent aangesproken in Psalm 23. De prachtige herderspsalm. Het is ook een rijke ervaring als je de nabijheid van de Heere God zo mag ervaren. Je zou dat de zomertijd van het geloof kunnen noemen. Maar het is niet altijd zomer in de schepping. Er is ook de herfst en de winter. Door afsterven heen komt weer de lente. Dat is niet eenvoudig, om daar door heen te komen. Zo is het ook in het geloofsleven.

Misschien kun je het ook aangeven d.m.v. een landschap, zoals in de Psalm. Grazige weiden en stille wateren. Maar ook dalen van de schaduw van de dood. Dan is er sprake van bescherming door stok en staf. En ook van troost. Maar bij troost hoort verdriet. Gemis. Dat zijn geen makkelijke perioden in de geestelijk leven. En dat is het wat ik bij jou hoor. Gemis. Verdriet. Een winterse kou. In de winter moet je leven van de voorraad. Dan is oogsten even voorbij.

Wat ik bedoel is het Woord van Jezus, waarneer Hij zegt dat wij moeten volharden. Volharden bij Zijn Woord en belofte, ook als wij het geestelijk allemaal niet meer zo ervaren. Wat de Heere beloofd heeft, laat Hij nooit los. Geloof je dat = vertrouw je dat? Ervaren van het geloof gaat niet voorop. Daar gaat het ook niet om. Het gaat om vertrouwen en gehoorzamen. Wie daarin volhardt zal worden verrast door de beleving, die dat kan geven. Maar een hartelijk beleven is er niet altijd. Dat mis je erg als je het eenmaal weet.

Zo is het ook als twee geliefden elkaar lange tijd niet kunnen ontmoeten bijv. i.v.m. een stage- of werkperiode in het buitenland. Maar in de brieven lees je wel dat de belofte en de trouw er is. Zo is het ook in het geloof.

Blijf trouw lezen in de Bijbel. Blijf de Heere verwachten. Begin dagelijks met de bede om de komst en inwerking van de Heilige Geest. Je geloofszekerheid ligt niet in jezelf maar in de Heere Jezus Christus. Hij heeft ons geleerd om te volharden in het gebed tot de hemelse Vader in de Naam van de Heere Jezus Christus om de Heilige Geest. Hij zal het je geven op Zijn tijd.  Zie Johannes 16:23

Van harte veel zegen en geloofsvertrouwen toegebeden.

Hartelijke groet,
Ds. B. J. van de Kamp

2 reacties
Roozemond
Het klinkt misschien gek, maar ga juist wél bijbellezen, en ga juist wél bidden. Wat je daarin ook voor jezelf mist.... en vertel maar aan Hem wat er in je leeft, Hij moedigt je aan: kom tot Mij, geef Mij je hart, enz.... de Bijbel staan vol beloften, maar ook vol met tijdens in levens van mensen, kinderen van God, die hetzelfde ervoeren als jij nu ervaart. Maar altijd werd het weer licht door het Licht! Bid met je mee. Gods zegen.
schaapje
Ben het helemaal eens met Roozemand, vertel God hoe je je voelt, vertel Hem dat je niet weet hoe je
bidden moet, vertel het je Vader, zoals je het hier geschreven hebt, want dat is wat God wil een eerlijk hart.