Leidraad voor Jeugdclub

Ds. H. van der Ham / 3 reacties

Vraag

Met onze jeugdclub van 12-16 jaar willen wij het volgende seizoen de Tien Geboden gaan behandelen. Ik ben op zoek naar een boekje met vragen, dat als leidraad kan dienen. Ik kom materiaal tegen voor hele jonge kinderen of 16plus. Wie heeft voor mij een goede tip?

Antwoord

Beste jeugdige,

Dank voor je vraag. Om met de deur in huis te vallen: je stelt best een moeilijke vraag. Zover ik weet is er niet direct een schetsenbundel/boekje dat precies goed is. Er zijn wel behoorlijk veel boeken over de Tien Geboden geschreven. Ook Catechismuspreken/Catechismusbundels zijn bruikbaar. Ik noem nog een ander boekje van drs. W. van Herwijnen: "Op Gods weg blijven. Twintig keer de tien geboden" (daar staan ook gesprekspunten en vragen in). Dat is een bruikbaar hulpmiddel !

Heel goed is te kijken op de site van de LCJ: www.lcj.nl Daar vind je goede informatie! De Jeugdbond van de Gereformeerde Gemeenten heeft helaas geen schets met vragen. Wel hebben zij een boekje over de Tien Geboden uitgegeven. Dit heet "De beste wet." Het kost 2,50 euro. Helaas zitten hier geen vragen bij! Het is een idee om er creatief mee om te gaan. Je kunt zelf vragen maken. Het genoemde boekje is via de JBGG te bestellen.

Tenslotte noem ik nog "Leer mij Uw wet" van dhr. H. van Dam. In dat boek worden de Tien Geboden uitgelegd voor kinderen en tieners.

Sterkte er mee,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

bijbelstudietien geboden
3 reacties
MUS
Reflector heeft een mooi deeltje: http://www.reflectorcatechese.nl/index.html.
Bruikbaar materiaal!
Lynn
Wij hebben met onze bijbelstudie groep het boekje: Heel het leven, 10 regels voor discipelschap van Ds. Markus behandeld, een heel praktisch boekje over de 10 geboden. Ieder hoofdstuk behandeld 1 gebod, met gespreksvragen erbij. Een absolute aanrader!
Gouwenaar
Maar Eén Keer Jong, de Tien Geboden door Spreuken belicht (ISBN: 9060158164) van ds. M.C. Blok heeft bij ons tot een bijzonder zinvol seizoen geleid.

tekst "geleend" van Bol.com:

De auteur is predikant in de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) en benadert in dit geschrift de jeugd vanuit het bijbelboek Spreuken. Hij ordent de inhoud daarvan aan de hand van de tien geboden: een originele opzet. Doordat de auteur niet schroomt moderne problemen als drankmisbruik, incest, dierenbescherming en de positie van de vrouw vanuit de optie van het boek Spreuken aan te vatten, slaagt hij erin dit bijbelboek voor de jeugd toegankelijk te maken. Vooral in de vragen die hij aan het slot van elk hoofdstukje formuleert, weet hij eigentijdse kwesties ter bespreking aan te reiken. Aan de behandeling van de stof gaat de bespreking van het boek Spreuken en het 'masjaal'-karakter daarvan vooraf. Een literatuurlijst waarin ook Duitse en Engelse geschriften over Spreuken zijn opgenomen, sluit het boek af. Het boekje zal bij jeugdwerk op bijbelse grondslag wel belangstelling vinden.

Einde citaat