Geen seksueel contact meer met vrouw

drs. I. A. Kole / 46 reacties

Vraag

Graag stel ik een vraag aan iemand van de Ger. Gem. Ik ben een getrouwde man en heb drie kinderen. Al jaren heb ik geen seksueel contact meer met mijn vrouw. Ik ben hier niet gelukkig mee. Moet ik dit nu jaren accepteren? Mijn vrouw wil niet naar de hulpverlening. Voor mijzelf heb ik een oplossing gezocht en heb ik enkele malen, zonder dat iemand het weet, contact gehad met een andere vrouw. Ik ben hier nu wel mee gestopt. Moet ik dit nu aan mijn vrouw vertellen? Zou hier achteraf een scheiding uit voortvloeien en mag dat?

Antwoord

Broeder: wat een wespennest! Beter is deze vraag onder vier ogen te bespreken. Ik weet niet waarom je vrouw geen seksuele gemeenschap meer wil. Dat je het hier heel moeilijk mee hebt, kan ik begrijpen, maar wat is dan de beste weg? Gesprek voeren met iemand waar je vertrouwen in hebt, een schoonzus/zus/broer/ouderling/predikant/ hulpverlener.

Nu je vrouw niet naar een hulpverlener wil, moet je dat zelf doen en vragen wat zijn/haar advies is. Nu ben je naar een andere vrouw gegaan, als het voor een gesprek is, dan is het juist dat je het contact verbroken hebt, want je bent zelf heel labiel je ontvangt veel begrip, arm over je schouder en dan zijn de verleidingen groot. Ik hoop dat je net als Jozef  op tijd weggegaan bent (Gen. 39:8 e.v.)

Of is er seksueel verkeer geweest dan zitten we in een nieuwe situatie, dan heb je overspel gepleegd en geef je je vrouw alles in handen om te zeggen: Dan hoef ik hem niet meer terug.

Nu je vrouw het nog niet weet is mijn advies om hulp te zoeken bij een hulpverlener (neem een christen/christelijke instelling) en vertel je verhaal. Neem na zo'n gesprek contact op met je predikant/ouderling die je vertrouwt en je kan helpen.

Denk bij dat alles ook aan het welzijn van je kinderen: een erfdeel van de Heere! Belijdt dan schuld tegenover de Heere en je vrouw en geef aan dat je verder wilt en dat hulp zoeken van groot belang voor beiden is. Zoek je toevlucht tot de Heere Die de Schepper en de Onderhouder van ons leven is! Welzalig is de man die zijn verwachting in alles van de Heere heeft!

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk
46 reacties
bootje
ooh wat moeilijk. Zo heeft u vrouw vind ik wel erg veel macht, ook al is het niet goed als het gevolg dan vreemdgang is vind ik dat niet gek. (ik zeg niet dat Men. is vreemd gegaan) Vooral omdat ze hulp weigert. Sterkte!
hjrl
Ik ken een situatie waarin de vrouw het huwelijksverkeer afkapte omdat er én sprake was van zwangerschapsangst en van een afkeer van haar man omdat hij een verborgen autistische aandoening heeft. Ook die vrouw wilde niet naar hulpverlening. Die man was te bang om naar andere vrouwen te gaan. Ja, dan blijkt de macht wel erg aan één kant te liggen. Ons Christendom heeft er geen oplossing voor. In Jodendom en Islam is men wel duidelijk over rechten en plichten. Dat geeft misschien te denken.
Catherine
@kilejan: ik lees niets over vechten, dus hoezo schuld ? De vrouw heeft een ernstig probleem kennelijk. De man begrijpt niet waarom zij geen seksuele gemeenschap meer wil. Daar kunnen vele oorzaken voor zijn. Bij haar zelf, maar ook bij haar man ! Maar daarom hoeft de liefde niet weg te zijn.
In feite heeft de vrouw sowieso de macht, als zij NEE zegt, blijft het nee, tenzij de man dwingt, maar dat heeft met liefde niets te maken. Maar in de Bijbel staat dat je je niet "zomaar" aan elkaar mag onttrekken, tenzij je het BEIDEN wil !
naam
Heel erg veel sterkte toegewenst! Hier zit iets helemaal fout, maar heel veel blijft onduidelijk door de vraagstelling.
U hoeft deze situatie zeker niet te accepteren, dit is een heel zieke situatie.
Hopelijk vinden jullie elkaar terug. Bid en werk.
hjrl
@ Naam, u schrijft: "U hoeft deze situatie zeker niet te accepteren, dit is een heel zieke situatie. " >>>>>>>>Ik vraag, maar wat moet een/deze man dan? Je hebt trouw beloofd, maar krijgt niet terug dat 'wat voor samen is in een huwelijk' . Islam en Jodendom reiken dan echtscheiding aan (dan was deze man niet vervallen in -buiten huwelijkse betrekkingen-). Ons Christendom heeft hier geen oplossing voor. Of wel?
1a2b3c
Molly Malone: Seks is een mooie gave binnen het huwelijk maar het is geen voorwaarde voor een goed huwelijk.

Ik zou zeggen: sex is een onderdeel van een goed huwelijk, het hoort er helemaal bij!
Als er problemen zijn moet je proberen een oplossing te zoeken en uiteraard is overspel niet de oplossing. (weet niet zeker of dat hier bedoelt is)
Catherine
Nee idd, 1a2b3c, er zijn goede huwelijken zonder seks. En ook slechte huwelijken met veel seks. Dus het een hoort niet perse bij het ander. Het zou beiden goed moeten zijn, maar helaas.
hjrl vraagt of het Christendom hier een passend antwoord op heeft. Ik vrees van niet. Er is die oproep in de Bijbel aan BEIDEN, maar wat als de ander de hakken in het zand zet ? Ik zou het echt niet weten. Het is heel moeilijk. Een vrouw die botweg weigert, (zonder opgaaf van reden) maakt het haar man wel erg moeilijk.
zandkasteel
Het is moeilijk en deze man moet inderdaad hulp zoeken bij prof.hulpaanbieder en predikant.
Dan kunnen die het gesprek met de vrouw aangaan. Misschien is er wel een hele legitieme reden waarom er geen omgang meer kan zijn. Dit is echter nooit een reden om het dan bij een andere vrouw te gaan zoeken, zoals ook aangegeven hierboven. Ook als je partner een handicap krijgt of ernstig (lichamelijk of psychisch) ziek wordt kan omgang onmogelijk worden. Juist dan geldt "in voor en tegenspoed". Dat kan een kruis zijn en worden, soms te zwaar om te dragen. Maar er vandaan lopen, mag niet de oplossing zijn.
zandkasteel
Aanvulling: Ook veel (ongewenst) ongehuwden en anders geaarde mensen kennen deze strijd en dit kruis. U bent niet alleen!
1a2b3c
kilejan: -De dames daar zitter er volledig legaal.

Voor de Nederlandse wet, maar niet volgens Gods wet. Ik zou het Spreukenboek eens gaan lezen als ik jou was, hoofdstuk 9 bijvoorbeeld.

-En wat deed Tamara, toen zij haar recht niet kreeg?

Dat werd op geen enkele manier goedgekeurd en staat er beslist niet om na te volgen.

-Voorbeeld van Jozef: omdat zij de vrouw van een ander was. Een getrouwde vrouw dus.

Ik vind het voorbeeld van Jozef ook niet zo goed maar het was niet alléén fout omdat het een getrouwde vrouw was. God keurt sex buiten het huwelijk af.

En die scheidbrief was er vanwege de hardigheid van het hart.
Mal.2:16 Want de HEERE, de God van Israël, zegt dat Hij het wegsturen van de eigen vrouw haat...
bootje
Neem het ook voor de man op. Vooral omdat zijn vrouw geen hulp wil, ik vind dat je verplicht bent om te nemen tegen over je man. Het kan je huwelijk kapot maken. En seks is niet het belangrijkse maar ik vind wel een wezenlijk onderdeel van een goed huwelijk. 3 jaar..... ... Over de kat op het spek binden gesproken. Ik neem mn petje af voor de man, dat hij er nog zo in staat.
hjrl
Toch blijf ik als 'buitenstaander' mij afvragen: waarom heeft ons Christendom hiervoor geen richtlijnen zoals Islam en Jodendom? Natuurlijk heeft de vrouw in kwestie een goede reden. Maar ze brengt haar man in groot gevaar. Ze wil er niet over praten blijkbaar. Wat dan? Offeren we de man er dan maar aan op? Ik ken een man die geoffert werd.
Ankie1975
hjrl
Het christendom heeft hier geen kant en klare oplossing voor omdat het een heel ander geloof is.. de islam en het jodendom zijn heel erg gericht op wetten en regels. Dit was in de bijbel in het OT ook zo...tot Jezus kwam en ons leerde dat er na het eerste gebod van God liefhebben er eigenlijk maar 1 gebod bestaat: je naaste liefhebben.
God heeft het huwelijk voor eeuwig bedoeld.. en het huwelijk is ook een leerproces, waarbij je elkaar in voor en tegenspoed steunt. Als christen woont na je wedergeboorte christus in jou die jou naar Zijn evenbeeld wil veranderen. Dit lukt natuurlijk nooit helemaal, wij blijven onze menselijke zondige natuur ook behouden. Daarom is het een dagelijkse strijd, die we alleen maar kunnen winnen door Christus in ons ruimte te geven en Hem dagelijks om leiding te vragen.
Als beide huwelijkspartners dit nu goed begrijpen: elkander LIEFhebben, hebben we het niet meer over rechten of plichten (het wettische), maar over het GEVEN (liefde)...
de vrouw in kwestie zou ik willen vragen in hoeverre zij haar man liefde geeft...seks hoort daar ook bij, het is een door God ingestelde methode om je liefde te uiten...en als dit niet lukt, ok, maar daar moet dan wel over gepraat worden, want zij ziet toch ook wel dat haar man hieraan onderdoor gaat. Ook zet zij haar man door dit gedrag (en dan bedoel ik niet alleen seks weigeren, maar ook aangeven dat het niet haar probleem is door niet met hulpverlening te willen praten) aan tot zondig gedrag.. zij is hierin medeverantwoordelijk.
De man in kwestie moet ook eens goed gaan nadenken over zijn gedrag... geeft hij zijn vrouw wel genoeg aandacht en liefde, helpt hij haar bij dingen... praten ze met elkaar... als vrouwen op dit gebied te weinig aandacht krijgen, kunnen ze ook weleens minder zin in seks krijgen.
Verder zou ik als man de vrouw hierop aanspreken dat het voor hem een heel erg groot probleem is en dat hij graag met een derde erbij erover wil praten. Ik vind dat de vrouw in kwestie hiervoor bereid moet zijn ALS CHRISTEN... want we hebben het hier toch neem in aan over christenen en het getuigd naar mijn mening niet van christelijk gedrag als je je man letterlijk zo in de kou laat staan en er dan niet eens een duidelijke reden voor geeft.
vergelijking met handicap vind ik derhalve niet helemaal opgaan, ik denk dat de man in kwestie zich met name er ook aan ergert dat zij geen reden geeft en geen hulp wil zoeken.
Ankie1975
ik weet ook niet of het voor God een legitieme reden zou zijn voor uw vrouw om de scheiding aan te vragen; God zal dan aan haar ook zeker de vraag stellen: wat was uw rol vrouw in dit hele verhaal?
God leert ons dat wederzijdse vergeving belangrijk is.. ook in geval van overspel.. want uw vrouw treft daar ook schuld
1a2b3c
Kilejan, Als je de Bijbel gaat gebruiken om je mening te onderbouwen moet je het wel goed doen.
De Bijbel keurt nergens hoeren en hoerenlopers goed wat duidelijk staat in o.a. Spreuken.
En scheiden is ook niet Bijbels evenmin als overspel. Dat is het enige wat ik ermee wilde zeggen, niets persoonlijks hoor!!

Jij zegt: Misschien is de man in de vraag wel op de Wallen wezen shoppen. De dames daar zitter er volledig legaal. En wat deed Tamara, toen zij haar recht niet kreeg? Zij ging aan de kant van de weg zitten als hoer. Haalt de man van de vraag ook niet het recht, dat zijn vrouw hem weigert?
In de Bijbel was er voor dergelijke problemen wel een oplossing. De man stuurde zijn vrouw weg met een scheidbrief.

Je moet zelf weten wat voor mening je hebt maar doe dan niet alsof je de Bijbel aan je kant hebt.

Ik ben het met je eens dat de verantwoordelijkheid van dit alles net zo goed bij de vrouw als bij de man ligt en ook dat de het de vrouw te 'verwijten' valt dat ze geen hulp wil.

Je hoeft het heus niet met me eens te zijn maar zo'n losse kreet van 'betweter' zegt me niet zoveel, wees dan concreet.
1a2b3c
Het is idd een kwalijke zaak om eerst je mening te vormen en daar dan Bijbelteksten bij te zoeken.
Ik kan je naar eer en geweten zeggen dat ik al m'n best doe om dat andersom te doen.
Ik heb ook m'n mening al vaak moeten wijzigen tegen m'n gevoel in als ik de Bijbel las dat het niet klopte.
Verder ben ik het eerlijk gezegd juist redelijk vaak wél met je eens.
Als iemand een andere mening heeft dan ik, prima!! Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekert.
Maar als het dwars tegen de Bijbel ingaat of de Bijbel wordt verkeerd uitgelegd, dan wil ik dat graag even rechttrekken, omdat de Bijbel bij mij bovenaan staat. (ook boven mijn eigen mening)
Verder geef ik altijd de teksten erbij waarop ik m'n mening baseer.
Daarmee zeg ik niet dat ik dan automatisch gelijk heb maar dan zou ik graag Bijbels onderbouwt de tegenargumenten willen horen en wat het meest Bijbels is, daar ga ik voor.
Het geeft natuurlijk niets als iemand wat minder goed is in het onthouden van Bijbelteksten, jij zal in andere dingen wel weer beter zijn.

Dus nogmaals, het is niets persoonlijks en als ik het wat te scherp heb gezegd: excuus.
hjrl
Ja Ankie1975, het is waar wat je zegt. Maar wat helpt het de schrijver en wat helpt het de man die ik ken. Als de echtgenote niet wil. En er ook niet actief over wil spreken en het oplossen, dan moet de man maar versterven. Alle hoop op de Heer stellen. Alles van Jezus verwachten. NIET dat het nog goed komt op het huwelijksgebied, maar WEL dat hij geborgen is in de Heer Zélf. Maar ook is het dan een wachten op de dood.
Harley59
Seksueel contact is volgens het klassieke huwelijksformulier één van de doelen van het huwelijk om 'de hoererij te vermijden'. Het weigeren van dit contact is m.i. daarom in eerste instantie een ernstige ondermijning van het huwelijk. Voor reformator Bucer zelfs een reden voor echtscheiding! Natuurlijk moet er ruimte zijn voor een gesprek over de angst of het verdriet van waaruit deze weigering voortvloeit, maar het doel moet toch zijn dit contact te herstellen.
zandkasteel
De oorzaak zoeken is in dit geval idd het belangrijkste.
Is er misbruik geweest, is het de angst voor zwangerschappen, ervaringen uit jeugd door ouders? Je weet het niet.
Wel weet ik dat heel veel vrouwen het vreselijk vinden en het als een moeten zien, vooral door angsten voor zwangerschap. Hierdoor is veel plezier verloren gegaan en angsten ontstaan.
Zolang ze niet wil praten, stuurt ze het op een echtscheiding aan en dat zal duidelijk moeten worden gemaakt. Als er een echtscheiding komt, lost dit het probleem natuurlijk niet op, voor de kinderen niet en voor de man niet (die dan ook niet kan hertrouwen zolang de vrouw geen ander huwelijk aangaat of overlijdt).
hjrl
Ja Zandkasteel, we kunnen gerust stellen dat het ook voor de vragensteller een afschuwelijke wending in het lot is. Dán zit men muurvast. Het is een door het lot / de omstandigheden / de boze: gzeonden Jobskwelling. Men stelt als man natuurlijk helemaal niet de sexuele beleving voor de liefde en trouw naar de echtgenote. Maar dat juist het voorwerp van zijn liefde tevens het instrument van satan kan worden is ten hemelschreiend. Men mag als man namelijk niet weglopen. Men ligt steeds in hetzelfde bed. Een heel grote kwelling. Daarom herhaal ik steeds: wat erg, dat de protestantse-/de rooms-katholieke / en andere christelijke kerken er geen oplossing voor aandragen. In het Jodendom kan men naar de Rabbijn. Het voorleggen. En dán wordt het zo'n echtgenote wél duidelijk, dat er een oplossing moet komen. Eventueel met gebruik van anticonceptie om zwangerschapsangst ongedaan te maken. Maar in het Christendom zoals wij dat kennen laat men de slachtoffers in de koude staan.