Geslachtsbepaling

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Voor mijn opleiding tot verpleegkundige moeten we een opdracht maken over geboortebepaling. Het gaat erover dat ouders zelf moeten kunnen kiezen of ze een jongen of een meisje willen hebben. Een pittig onderwerp. Kunt u ons vertellen hoever de ontwikkelingen zijn op dit gebied?

Antwoord

Dit lijkt me niet zo zeer een medische vraag als wel een verzoek om hulp bij een studieopdracht. Ik raad deze verpleegkundige in opleiding aan om websites te bezoeken maar ik veronderstel dat ze zelf ook al op dat idee is gekomen... Ik denk dat je geslachtsbepaling bedoelt? In dat geval zijn er uiteraard medisch-ethische organisaties van allerlei signatuur die daar iets van vinden naast beroepsorganisaties van artsen en de overheid. Voor zover ik weet is dit in Nederland nog niet mogelijk. Of het mogelijk is bij ICSI of IVF weet ik niet.

Groet,
José de Jongh

Lees meer artikelen over:

medisch