Misbruik melden

Ds. A.K. Wallet / 8 reacties

Vraag

Ons is ter ore gekomen dat een vader acht van zijn twaalf kinderen jarenlang heeft misbruikt. “Praat met een psycholoog”, hebben we aangeraden. Nu is ons dat verweten. Wij mochten ons er niet mee bemoeien. Dit is de voorzienigheid die dit heeft gewild. Al slaat de pa zijn kind dood, wij mogen niets doen, dat is dan de wil van God, aldus uit de kerk. Wij hebben alleen aangeraden, nadat we het vreselijke verhaal aangehoord hebben. De moeder durft niet naar de kerkeraad. Wij zijn er voor haar. Verder staan we machteloos. Hebben wij nu in de voorzienigheid ingegrepen? Als het ons verteld wordt kun je toch niet zeggen: ik wil niets horen? Het is toch ons naaste in nood?

Antwoord

Beste vrager,

Een schokkende vraag, die u stelt. Het minste wat u doen kon hebt u gedaan door het aanraden van het spreken met een psycholoog. U hebt ook de plicht om de kerkenraad in te schakelen en de politie. Er is ook een geheim meldnummer voor misbruik/mishandeling. Dit is een gruwelijke mishandeling.

De man zelf moet verlost worden van deze schuld en zonden. En de kinderen moeten een behandeling ondergaan opdat zij niet in hetzelfde kwaad vallen en nog minder dat zij een leven ingaan waarbij zij de gevolgen hiervan zullen ondervinden. Ik denk dat we hier de voorzienigheid niet bij moeten halen. Hierover komt de toorn van God. God is een wreker van het kwade.

Het is wel de voorzienigheid dat u het gehoord hebt. Dan wil de Goddelijke voorzienigheid dat u er wat mee doet. De voorzienigheid van God is ons niet geopenbaard om de zonde te bedekken, maar om Gods leiding in ons leven te leren kennen. Jozef zegt tegen zijn broers: gij hebt het ten kwade gedacht. Dat blijft staan.

Maar God kan in Zijn ondoorgrondelijke liefde het kwade omwenden ten goede. Dat hopen wij voor deze kinderen, maar dan zal het kwade wel als zodanig beleden moeten worden.

Hartelijke groeten en Gods zegen toegewenst,
Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

seksueel misbruik
8 reacties
mortlach
Schokkend inderdaad. Dat de kerk dit durft te zeggen. Je moet er inderdaad mee naar de politie, en als ik heel eerlijk ben, moeten de mensen die je zeggen dat je niets mag/moet doen zich kapotschamen.

Als je de straat oversteekt en je dreigt te worden overreden door een bus, dan spring je toch opzij? Dan denk je toch niet: 'Ach, het is Gods voorzienigheid dat ik word overreden door een bus'?
Ankie1975
die moeder moet ook zo gauw mogelijk naar de kerkeraad en de politie... zo lang zij dit niet doet is zij in mijn ogen medeplichtig.. hoe lang kan die man nog door gaan? Bovendien tegenover je kinderen, als moeder moet je voor je kinderen opkomen!
Ankie1975
God laat dingen soms gebeuren.. maar zonde is NOOIT de wil van God!
bootje
Vreselijk! En dat de kerk en bepaalde mensen dit onder de voorzienigheid plaatsen, zo kunnen we alles recht praten wat krom is. Sterkte om met deze moeilijke situatie om te gaan en de juiste beslissingen te nemen.
Samanthi
Die kinderen zijn verkocht en verraden, wel melden doen... echt ik ga bidden dat je het gaat doen.
Dit moet zo snel mogelijk stoppen.
Gr en Gods zegen.
krista
Ik word kotsmisselijk van zo'n verhaal, onder het mom van "dit is de wil van God" misbruik maken van weerloze kinderen, wees dan een echte vent en zoek een gelijkwaardige partner!
Altijd melden bij de politie, schreew het van de daken! Dit MOET stoppen!!
Race406
Weer zo'n middelijkmakend voorbeeld waarin de kerk misbruik maakt van de teksten dat de man het hoofd is en dat de rest geen klap te maken heeft met wat die man doet.
Grote goddeloosheid!
En vervolgens wordt er zeker gezegd dat je je ellende eerst maar eens moet komen staan te kennen.
Nu, als er IETS is wat die kinderen kennen is het wel ellende!
Ik begrijp dat mensen de neiging krijgen om om deze reden de kerk acuut de rug toe te keren.
De liefde van God straalt weer van de reactie van de KR af. Misselijk gewoon.

Vraagsteller: Dat misbruik moet je echt acuut melden! En als je KR daar problemen mee heeft stuur je ze maar eens door naar het politiebureau en laat ze daar maar eens gaan uitleggen waarom deze gruwelijkheid niet gemeld zou behoeven te worden.
Sliedrechtman
Altijd melden. Er zijn divese wegen.
Advies en Meldpunt Kindermishandeling 09001231230
http://www.amk-nederland.nl/

Doe iets en kijk en niet toe.