Zelf borstonderzoek doen

Henk Jan Westeneng / 3 reacties

Vraag

Wat is de beste tijd om zelf borstonderzoek te doen, hoe vaak en wat is de juiste manier?

Antwoord

Veel vrouwen doen het borstzelfonderzoek om eventuele afwijkingen in een vroeg stadium te ontdekken zodat er wat aan gedaan kan worden. Uit recente studies blijkt echter dat het borstzelfonderzoek niet leidt tot minder sterfte ten gevolge van borstkanker. Wel blijken vrouwen die zichzelf onderzoeken vaker met borstklachten naar de dokter te gaan en vaker een biopsie (afnemen van een stukje weefsel) van de borst te ondergaan. Concluderend kan dus gezegd worden dat borstzelfonderzoek geen bewezen toegevoegde waarde heeft voor het vroegtijdig opsporen van borstkanker maar dat vrouwen die zichzelf onderzoeken wel vaker een medisch ingreep ondergaan (met o.a. alle ongerustheid van dien). Dit neemt niet weg dat het voor iedereen belangrijk is om zijn/haar lichaam goed te kennen. Dus als u veranderingen van uw borst opmerkt kunt u het beste een afspraak maken bij uw huisarts, een regelmatig zelfonderzoek wordt echter niet aangeraden. Het is wel van belang dat u deelneemt aan het bevolkingsonderzoek naar borstkanker. Dit blijkt wel toegevoegde waarde te hebben.

H. J. Westeneng

Tags in dit artikel:

borst(en)kankermedisch
3 reacties
Ankie1975
1x per maand onder de douche even snel insmeren met douchegel en dan je borsten aftasten... hier in oostenrijk doen ze een mammografie tussen dag 5 en 10 na het begin van je menstruatie, omdat afwijkingen dan het beste te zien zouden zijn... dus ook in die tijd zelfonderzoek...hier wordt zelfonderzoek wel aangeraden... Verder even voor de spiegel gaan staan met je armen omhoog, kijk of beide borsten zich dan normaal meebewegen.
altijd naar een arts bij een knobbeltje, afscheiding uit de tepel of ingetrokken tepel (als die niet weer terugveert) en bij eventuele deukjes in de borst... het hoeft dan niet meteen kanker te zijn, je hebt ook goedaardige cystes
succes
Rufi
Deze arts zegt toch dat borstzelfonderzoek niet wordt aangeraden. Het is al enige tijd bekend dat het eerder negatief dan positief werkt. Niet doen dus.
ariane
Wel doen dus. Ken je lichaam en je borsten en bevoel ze een keer per maand( een week na je menstruatie) .Of zoals een chirurg in ons ziekenhuis zegt laat als je een partner hebt die meevoelen.
En geen koppen in het zand steken ,beter te vaak gevoeld dan te laat bij een dokter!