Tot ruimte komen

B.S. van Groningen / 5 reacties

Vraag

Aan iemand van de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.). Ik hoor in mijn omgeving van mensen die tot ruimte (bewuste geloofskennis van Christus) gekomen zijn. Nu valt het mij op dat dit tot ruimte komen niet onder een preek is gebeurd, maar thuis of in een weiland etc. Er ging een bekommering, benauwdheid, radeloosheid aan vooraf en toen viel er met kracht een gedeelte uit het Woord van God in het hart of werd met kracht voor de aandacht gebracht en men was ‘eruit’, zei men. Mijn vraag is: Is het bijbels, als iemand buiten de verkondiging van het Woord om tot ruimte komt? Het geloof is toch uit het gehoor? Slaat het gehoor hier op het gepredikte Woord en/of gelezen Woord en/of het invallend Woord?

Antwoord

Beste vriend/vriendin,

Allereerst, wat is het een voorrecht en bijzondere genade wanneer je mag horen dat iemand tot ruimte gekomen is: tot de bewuste geloofskennis van Christus. Een tweede opmerking: jij mag het in je omgeving merken. Toch heb je nog een vraag en die vraag is heel begrijpelijk en ook gerechtvaardigd. Het valt jou op, dat het komen tot ruimte niet onder een preek gebeurt, maar thuis of in een weiland etc. Gelukkig is God aan geen tijd of plaats gebonden, Hij werkt door Zijn Woord en Geest gelukkig waar en wanneer Hij dat wil. Dan voeg jij er nog aan toe: aan het tot ruimte komen ging bekommering, benauwdheid en radeloosheid vooraf en toen viel er met kracht een gedeelte uit het Woord van God in het hart of werd met kracht onder de aandacht gebracht en... men was eruit, zei men.

Proef ik hier enige twijfel? Je vraagt: het geloof is toch uit het gehoor? Zeker en er staat nog achter: en het gehoor door het Woord Gods (Romeinen 10: 17). Vaak wordt deze tekst verkeerd aangehaald, dan zegt men: en het gehoor is door het gepredikte Woord. Maar dat staat er niet, al is dat ten volle waar.

Ik kom bij je vraag: is het bijbels, als iemand buiten de verkondiging van het Woord om tot ruimte komt. Dan heb ik al gedeeltelijk antwoord gegeven: de verkondiging van het Woord, of het gelezen Woord moet altijd de grondslag zijn. Al is Gods huis de werkplaats van de Heilige Geest in het bijzonder, toch werkt de Heere ook thuis of op andere plaatsen door Zijn Woord en Geest. Als je gevraagd had of God het geloof werkt, of versterkt buiten Zijn Woord om, dan was mijn antwoord heel kort: nee.

Het gehoor kan slaan op verschillende situaties: je kunt thuis het Woord lezen, of onderzoeken en ook op plaatsen waar je de afzondering zoekt, maar het is wel gevaarlijk om af te gaan op invallende waarheden, zeker als je bij het Woord bent opgevoed. Dan kan zomaar een tekst of een vers in je gedachten komen. Dat hoeft nog niet te betekenen, dat je tot volle ruimte komt.

Maar als de Heere spreekt door Zijn Woord en Geest, dan zal geen leed dat uit je geheugen wissen. Dan mag je met David zeggen: Ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord. Of met psalm 62: Eenmaal sprak God tot mij een Woord, tot tweemaal toe heb ik ’t gehoord. En als de Heere er Zelf in mee komt, kan dat een verruiming geven in het hart. Rust in het volbrachte werk van Christus.

Ook het formulier van het Heilig Avondmaal wijst erop dat dit sacrament ons leert dat wij (dat geldt dus alle ware avondmaalgangers, ook de kleinen in de genade) volkomen vergeving der zonden hebben door de enige offerande van Jezus Christus, die Hij eenmaal aan het kruis volbracht heeft. Dit is de voorwerpelijke, schriftuurlijke waarheid, die eerst zuiver moet worden gebracht en waar het geloof zich op richt. Kohlbrugge verwoordde het zo: “Houdt u aan Christus als begin, middelpunt en einde van geheel uw weg en van al uw werken. Hoe kostelijk is Zijn leer, hoe weet Hij opeens de schellen van de ogen te laten vallen! Hoe verrassend is Hij vaak met een enkele tekst of met één woord. Zo leert Hij de blinden lezen, opdat ze met een schreeuw van blijdschap uitroepen: dat staat voor mij geschreven!”

Verder wens ik je van harte toe, dat de Heere Zelf jou ook die vreugde in God door Christus leert kennen. En... als laatste: probeer Gods werk niet in een systeem of keurslijf van ons mensen te persen: Hij is almachtig, vrijmachtig en een verrassend God. Hij spreekt en het is er, Hij gebiedt en het staat er.

Met een hartelijke groet van een die ook die ruimte en zekerheid nodig heeft en dat van tijd tot tijd ook mag ervaren, maar de dagelijkse bekering, vernieuwing blijft nodig, ons hele leven.

B. S. van Groningen

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheidOpenbaringtale Kanaäns
5 reacties
Positivo
Mooi antwoord van de dominee: God is niet gebonden aan plaats, tijd of vorm. Wat mij opvalt is dat de vragensteller zo 'systemisch' redeneert. In de ruimte komen? Bekommering? Ik heb werkelijk geen idee waar je het over hebt. Laat staan iemand die (nog) buitenkerkelijk is!
Laat het los. God's wegen zijn vaak zo anders als wij ze proberen te vangen in regeltjes, systeempjes, dogma's.
God zegene je bij dit loslaten!
John61
Over de door vraagsteller genoemde begrippen en leerstellingen is een tijd geleden een lezenswaardig boekje geschreven, wat hiermee probeert af te rekenen: 'Het is ingewikkeld geworden; pleidooi voor gewoon gereformeerd', Uitgeverij J.J. Groen en Zoon, 80 blz.; ISBN 90 5030 836 8. Ik weet niet of het nieuw nog verkrijgbaar is, zo niet, kijk dan eens op boekwinkeltjes.nl voor 2e hands exemplaren.
GG61
@positivo Je weet niet wat bekommering en tot ruimte komen is? lees Luk.4:18-19
De Geest des Heeren is op Mij, daarom heeft Hij Mij gezalfd; Hij heeft Mij gezonden om den armen het Evangelie te verkondigen, om te genezen die gebroken zijn van hart;
Om den gevangenen te prediken loslating en den blinden het gezicht, om de verslagenen heen te zenden in vrijheid; om te prediken het aangename jaar des Heeren.
jsml
Beste Positivo, misschien kan dit je ook verder helpen.. ? :

Ps 4,2 Als ik roep, verhoor mij, o God van mijn gerechtigheid! In de benauwdheid hebt U ruimte voor mij gemaakt. Wees mij genadig en luister naar mijn gebed.

Ps 18,20 Hij leidde mij uit in de ruimte, Hij redde mij, want Hij was mij genegen.

Ps 31,9 U hebt mij niet overgeleverd in de hand van de vijand, maar mijn voeten in de ruimte doen staan.

Ps 118,5 Uit de benauwdheid heb ik tot de HEERE geroepen, de HEERE heeft mij verhoord en in de ruimte gezet.
MaryJane
Bedoel je met 'tot ruimte komen' zekerheid van het geloof? Dat zul je nooit in jezelf vinden. Zekerheid is er alleen in Christus! Stop dus met naar jezelf kijken, en vertrouw alleen in Hem! Ik ben het met Positivo eens.