Vlijmscherpe pijn in de tepel

Henk Jan Westeneng / Geen reacties

Vraag

Is pijn in je borst/tepel altijd reden voor een bezoek aan de huisarts. Is pijn vaak een teken van maligniteit (Maligniteit is de medische term voor een kwaadaardig gezwel of kanker, redactie Refoweb), of kunnen er meer redenen voor zijn en welke? Wanneer moet je wél naar de huisarts? Zelf kan ik wel een aantal redenen bedenken: ingetrokken tepel, bultje voelbaar, afscheiding o.i.d. Maar dit is het allemaal niet. Ik heb vlijmscherpe pijn in de tepel en een plekje daarnaast. Wat kan dit zijn?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Als ik het goed begrepen heb stel je meerdere vragen. Ik zal ze stuk voor stuk proberen te beantwoorden:

1. Is pijn in je borst/tepel altijd een reden voor een bezoek aan de huisarts?

Nee niet altijd, maar als je bijvoorbeeld veranderingen aan je borst gemerkt hebt, als je erdoor gehinderd in je dagelijks leven, of als je je zorgen maakt is een bezoek aan de huisarts aan te raden.

2. Is pijn vaak een teken van kanker?

Nee, pijn is zelden een teken van kanker, vooral niet bij jonge vrouwen.

3. Wat zijn redenen voor pijn van de borst/tepel?

Redenen voor borst-/tepelpijn zijn onder te verdelen in drie grote groepen:

a. Cyclische pijn: deze vorm komt het meeste voor, de pijn varieert met de menstruatiecyclus. Veel vrouwen zullen herkennen dat de borsten op bepaalde momenten van de cyclus gevoeliger zijn (met name enkele dagen voor de menstruatie). Meestal betreft het bij deze vorm beide borsten. Bij sommige mensen blijft de pijn ondanks de menstruatie aanhouden wat voor veel mensen een reden is om de huisarts te bezoeken.

b. Niet-cyclische pijn: deze vorm varieert niet met de menstruatiecyclus, zit vaker aan één kant en kan van locatie wisselen. Hier kunnen veel verschillende oorzaken voor zijn. Meestal is de oorzaak niet bekend. Andere oorzaken zijn o.a. zwangerschap, grote borsten (geeft vaak ook hoofdpijn en rugpijn), soms lijkt er een relatie met hormonale therapie (bijv. de pil) te zijn of met een operatie aan de borst in het verleden. Soms wordt er een ontsteking aan de borst gevonden (vooral bij moeders die borstvoeding geven). Soms kan er alleen wat verwijding of een hele plaatselijke ontsteking van een melkgangetje zijn dit kan ook pijn doen.

c. Borstpijn door een oorzaak buiten de borst: kan zeer veel verschillende oorzaken hebben.

4. Wanneer moet je naar de huisarts?

Als je veel last hebt of het niet vertrouwd. De huisarts kan de situatie het beste beoordelen. Verder zou ik aanraden om naar de huisarts te gaan als de pijn blijft aanhouden. Ook redenen die je zelf al noemt zijn redenen om naar de huisarts te gaan: ingetrokken tepel, schilfering rond de tepel, tepeluitvloed, knobbeltje in de borst, verandering van de borst (vorm, roodheid, huidveranderingen zoals een ‘sinaasappelhuid’), eventueel als er erfelijke borstkanker in je familie voorkomt. Als de pijn gepaard gaat met koorts, afvallen of een ziek gevoel zijn dat ook redenen om een huisarts te bezoeken.

Samenvattend zou ik me niet direct zorgen maken, zeker niet als je nog jong bent en er geen erfelijke borstkanker in je familie voorkomt. Als je veel last blijft houden zou ik je aanraden een huisarts te bezoeken.

H. J. Westeneng

Henk Jan Westeneng

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Nijmegen
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Functie: arts en onderzoeker

Tags in dit artikel:

borst(en)kanker