Prolifefilm 'Unplanned' kijken

Ds. G.K. Terreehorst / 1 reactie

Vraag

Aan een predikant uit de HHK. Recent is de film “Unplanned” naar Nederland gekomen. Hier een link ter verduidelijking van de inhoud van de film. Nu vroeg ik mij af of deze film reformatorisch verantwoord is. Wat zouden voor- en tegenargumenten kunnen zijn?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik heb -speciaal voor jou- de film een keer bekeken. Je kunt in het RD ook een verslag lezen waaruit blijkt dat het een erg heftige film is. Ik heb ook de ervaring gehad dat er op bepaalde momenten erg confronterende beelden worden getoond. Men laat de gruwelijke werkelijkheid van de abortuspraktijk zien. Alles wat je te zien krijgt is echt gebeurd en geen overdrijving van de werkelijkheid. De film wil een waarheidsgetrouw beeld schetsen van hoe het er in abortusklinieken aan toe gaat. Aan de andere kant tekent de film ook een positief beeld van de strijd in Amerika tegen abortus. Je krijgt een inkijkje in hoe vele vrijwilligers zich dag en nacht daarvoor inzetten.

De vraag is, waarom zou je zo’n film willen zien? Ik ga even voorbij aan de algemene discussie waarom je wel of niet naar speelfilms zou kijken. Wat betreft deze film lijkt het mij dat je een dergelijke film zeker niet kijkt als vorm van vermaak of ter ontspanning. Daar is deze film zeker niet geschikt voor. In die zin lijkt het mij geen ‘reformatorisch verantwoord’ uitje. Wat je te zien krijgt is niet leuk of spannend, maar vreselijk. In deze film krijg je iets te zien van het werkterrein van de satan. Je ziet hoe kostbare en kwetsbare mensenlevens worden vernietigd. Dat is niet iets wat je voor de ‘lol’ kijkt.

Wel moet je beseffen dat deze film ook niet gemaakt is om vermaak te bieden. Het doel van de film is om de gruwelijke werkelijkheid van de abortuspraktijk zichtbaar te maken en om zo voorstanders van abortus aan het denken te zetten. Kees van Helden, directeur van de Stichting Schreeuw om Leven, geeft aan dat de film vooral bedoeld is om seculiere mensen te bereiken. Ik heb wel een beetje dubbel gevoel over het feit dat deze film momenteel alleen in bioscopen te zien is. Bioscopen zijn toch vooral bedoeld om de mensen vermaak te bieden. De hele sfeer is hierop ingesteld. Een film als “Unplanned” past daar voor mijn gevoel niet tussen. Is het gevaar niet groot dat bezoekers ‘even griezelen’ om vervolgens weer verder te gaan met hun leven? Toch mogen we denk ik bidden dat deze film de ogen van mensen opent en mag bijdragen aan de discussie over abortus in Nederland.

Wat mij ook een beetje dubbelgevoel geeft is de vraag waarom er gekozen is om de boodschap over te brengen middels een speelfilm. Het verhaal is gebaseerd op de werkelijkheid, zoals Abby Johnson dat in haar boek beschrijft. Had een documentaire over haar leven en de gang van zaken in een abortuspraktijk de boodschap niet even goed of zelfs beter kunnen overbrengen? Dezelfde beelden hadden dan getoond kunnen worden met wellicht de opmerking dat wat je ziet niet echt is, maar wel waarheidsgetrouw. Echte getuigenissen in plaats van gespeelde dialogen zouden wat mij betreft krachtiger zijn geweest.

De vraag blijft over waarom zou jij als christen deze film moeten kijken? Wanneer je al tegenstander van abortus bent en verder met deze discussie niet te maken hebt, zou ik niet weten waarom je deze film zou moeten zien. Alleen wanneer je nadenkt over abortus of hierover discussies hebt met andersdenkenden, kan het wellicht een middel zijn dat op heel confronterende wijze inzicht geeft in de praktijk van abortus. Je kijkt dan niet voor de lol, maar met een heel bepaald doel. Kijk de film dan ook alleen biddend om de kracht van Jezus Christus. Je betreedt het terrein van de satan en dat kun je niet zonder Zijn bescherming. Kijk niet, zo lang Jezus niet de Koning van je leven is! Ook wanneer je samen met mensen die voor abortus zijn de film kijkt is het gebed erg belangrijk. Bid om wijsheid in de discussie, bid of God harten verandert en er oog komt voor het leed dat geleden wordt. Wanneer je toch wil kijken, wacht even tot de film op DVD uitkomt, april dit jaar. De bioscoop lijkt mij niet de beste omgeving om deze film te kijken. Wanneer je de film dan kijkt met vrienden, maak er geen ‘filmavondje’ van maar een ‘gebedsavond’.

Ds. G. K. Terreehorst

Lees meer artikelen over:

abortus
1 reactie
Samanthi
Even een correctie op ds Terrehorst, de film draait zowel in zalen (bij, of in kerken) als een bioscoop