Belijdenis van onreine vrouw

Ds. A.T. Vergunst / 3 reacties

Vraag

Geachte Ger. Gem.-dominee. De laatste tijd denk ik steeds meer over mijn toekomst na. Zo denk ik erover om belijdenis af te leggen. Maar ik zit er vreselijk mee, omdat ik vroeger (ik was circa 12 jaar) heel veel interesse had in dingen op seksueel gebied. Toen ik nog op de basisschool zat, is dat al erg ver gegaan met woorden. Ik wist toen totaal niet waar ik mee bezig was, want ik had er allemaal nog nooit van gehoord, maar omdat anderen mij dingen vertelden deed ik hard met ze mee. Dit ontwikkelde zich steeds extremer. Op 13-jarige leeftijd voerde ik ook seksuele activiteiten uit voor de webcam. Toen ik op 15-jarige leeftijd een vriendje kreeg, ben ik op seksueel gebied veel te ver gegaan en was daardoor al snel geen maagd meer. Toen de verkering stopte, gingen alle remmen los en heb ik met verschillende jongens seksuele handelingen verricht. Toen ik van de middelbare school af was, gooide ik ook mijn lichaam in de strijd op foto's, etc. Het klinkt nu misschien alsof ik dit allemaal makkelijk typ, maar het doet me verschrikkelijk veel pijn. Het voelt alsof ik over een ander schrijf, alsof ik dit nooit gedaan heb. Ik kan allerlei redenen aanvoeren waarom ik dit heb gedaan, maar al snel zal ik me daar achter verschuilen. Ik voel me er verschrikkelijk over. Vroeger was ik altijd erg ongelukkig, tot kort geleden. Ik zag dat deze wereld mij helemaal niets te bieden heeft en ik ben gaan lezen en bidden. Ik wil mijn leven nu graag inrichten zoals God dat in zijn Woord van ons vraagt. Ik zit mijn hele leven al in de Ger. Gem. en dat voelt goed. Het voelt nu ook alsof de tijd is aangebroken om belijdenis te doen; ik wil bij de kerk horen, ik wil graag "ja" zeggen op mijn doop. Maar hoe kan dat als ik zo'n onreine vrouw ben? En hoe kan ik ooit een relatie aangaan; elke jongen is toch een betere vrouw waardig?

Antwoord

Een schokkend verhaal. Toen ik het las voelde ik de pijn die jij in je hart hebt. Wat de redenen waren waarom je zo geleefd heeft zijn mij niet bekend, omdat je daar niets over zegt. Maar ik weet zeker dat je zocht naar liefde en aanvaarding zoals je bent.  Echter, je hebt nu pijnlijk ervaren dat je het zo nooit zal vinden. Een aantal jongens heeft je gretig gebruikt maar niets gegeven wat je zocht. Dat vinden we ook nooit in de weg van de zonden. De Heere openbaart in Zijn wet juist ook Zijn liefde aan ons. Hij weet als we de gave van seksualiteit misbruiken het alleen maar verwondt en niet verwarmt. Ik denk dat velen die jouw vraag lezen zichzelf hierin herkennen.

Maar nu je vraag. De Bijbel komt je te hulp. Lees zelf de geschiedenis van een meisje/vrouw die  dezelfde weg gegaan is waar jij doorgegaan bent. In Lukas 7:36-50 lees je over haar. Ze is een "zondaar" wat betekent dat ze als een zondige (hoer) vrouw geleefd heeft. Ook van haar verhaal weten we niets dan dat zij iets zocht wat zij niet vond. Veel mensen die in de hoererij vallen zoeken liefde die ze zo nooit vinden. In Joh. 4 lezen we ook van zo'n vrouw. Ze is van de een naar de andere gegaan. Maar geen bevrediging. Want de zonde brengt dat nooit.

Maar zie, haar verschrikkelijke verleden was geen hindernis om bij de Heere Jezus vergeving en heling te vinden. Naar Hem mag jij ook komen met je hele pak. Met al de zonden van je verleden.  Belijd ze voor Hem en geloof in je hart wat Hij zo vaak in het Woord openbaart: Hij is gaarne vergevend. Hij stond klaar om de verloren zoon die ook met hoeren geleefd had weer thuis te ontvangen en te omhelzen. Zo wacht ook God op jou. Hij is niet zoals wij mensen zijn. Luister naar wat Hij tegen jou zegt in Jes. 55:7: "De goddeloze verlate zijn weg en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot de HEERE, zo zal Hij Zich zijner ontfermen, en tot onze God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk." De Heere is niet zoals wij. Wij hebben het zo moeilijk om iemand te vergeven. Maar zo is God niet. Lees dat maar in Jes. 55:8-9.

De Heere Jezus kwam voor onreine mensen. Hij liet Zich aanraken door de melaatse; Hij stootte die onreine vrouw niet van Zijn voeten weg maar Hij gaf het woord waarom ze hoopte: Uw zonden zijn u vergeven! Hij kon een andere overspelige vrouw (laten) stenigen omdat Hij zonder zonden was (Joh. 8) maar Hij deed dat niet.

Leer je zonden te belijden voordat je belijdenis doet. Als het privézonden waren, houdt het zo; maar als je openbaar hebt gezondigd, zodat mensen het weten, dan is het niet verkeerd om eerst schuldbelijdenis te doen voor je gemeente. Moeilijk... ja, maar wel helend.

Sterkte en mag God je geven te proeven dat Hij genadig is.

Ds. A. T. Vergunst

Lees meer artikelen over:

belijdenis
3 reacties
43843
Fijn antwoord van ds . Vergunst. Ik heb ingeleefd, waarin jij je hebt uitgeleefd en de Heere heeft mij al mijn zonden vergeven en gewassen in het dierbare bloed van de Heere Jezus.
Belijdt je zonden, aan de Heere en geloof zijn dierbaar en heerlijk Woord; Die zijn zonden belijdt en laat zal vergeving ontvangen.
Hij zegt; Zie Ik sta aan de deur van je hart en Ik Klop! Je wil Zijn Naam belijden, wat zal dat en vreugde geven in de hemel.
Samanthi
idd een heel fijn antwoord.
Misschien kun je voor jezelf nog nagaan waarom je op zo'n jonge leeftijd met deze dingen bezig was, je hebt het over dingen die je gehoord had, waren dit verhalen die een kind nog niet aankon, waren het volwassenen of veel oudere personen, dat misvormd een kind enorm.
Ik heb dit nl zelf ook gehad als kind van de lagere school en daarna, ook van gedachten over seks op een minder nette manier, daar naast ben ik op heel jonge leeftijd met seks geconfronteerd, dat geeft scheefgroei.
Ik heb ook de Heere om vergeving gevraagd en Hij geeft meer dan waar je op mag hopen.
Hij geeft alles.
Meis ik wens je alle sterkte voor nu en in de toekomst.
Ik bid voor je Samanthi
EVA
Kijk eens op de site www.bevrijdingspastoraat.nl tv online links in je scherm uitzending 7&8 van bevrijd van banden...laat het op je inwerken....en ga er mee naar God, mocht je nog vragen hebben over de uitzending je mag me altijd mailen evangelie@live.nl