Slecht in sollicitatiegesprekken

J.M. Strijbis / 1 reactie

Vraag

Ik ben slecht in het 'verkopen' van mezelf. Sollicitatiegesprekken bereid ik perfect voor, maar tijdens het gesprek klap ik dicht en zeg ik minder dingen en ook andere dingen dan ik me had voorgenomen. Ik kan alles wel op papier zetten, maar voorlezen komt niet echt geloofwaardig over. Wie helpt me? Kreeg ik maar de kans om te laten zien wie ik ben en wat ik kan! De praktijk gaat me namelijk wel goed af, maar het feit dat ik op het juiste moment de juiste dingen moet zeggen, maakt dat ik een black-out krijg en niet doe wat ik eigenlijk wil.

Antwoord

Beste vragensteller,

Als ik je goed begrijp zit het niet in je voorbereiding. Je zou je af kunnen vragen of je dit ook ervaart in andere situaties of omstandigheden. Als dat zo is dan heeft het kennelijk te maken met een stuk ongezonde spanning. Spanning voor een gesprek is prima en zelfs nodig, maar te veel spanning leidt tot dit soort ongewenste situaties. Er zijn bureaus waar je een korte training of coaching kunt krijgen. Ik heb daar goede ervaringen mee. Als dat te begrotelijk of te bezwaarlijk is, dan is het toch goed om dingen op papier te zetten, ook vooraf. Maak een soort portfolio, waarin je schrijft wie je bent (CV-deel) en wat je bekwaamheden zijn. Dit kun je vast wel onderbouwen met voorbeelden. Zo'n portoflio kan dienst doen voor nu, maar ook (enigszins aangepast aan de dan geldende actuele situatie) voor later. Een zinvolle investering dus. Als je geen ervaring hebt met zo'n instrument, kun je via google goed terecht.

Het vooordeel van zo'n portfolio is dat je dit samen met je CV vooraf aan de werkgever stuurt en die zal daar zeker op door willen vragen. Je wordt dan niet al te veel verrast met onverwachte vragen en mogelijk geeft zoiets je wat meer houvast en ook wat minder spanning, omdat je zelf voor een deel bepaalt waar het in het gesprek over gaat. Op die manier kun je dus goed laten zien wie je bent en wat je in huis hebt.

Het belangrijkste advies wat ik je kan geven: Vertrouw op de Heere met je ganse hart en heb Hem echt nodig, ook voor dit deel van je leven.

Hopelijk geeft dit je wat houvast. Ik wens je er veel sterkte mee en blijf tijdens een gesprek dicht bij jezelf.

Hartelijke groeten,
J. M. Strijbis

Tags in dit artikel:

psychologie
1 reactie
sjaakaalbers
Beste sollicitant,

Uit uw vraag begrijp ik dat u werkloos bent en mogelijk een uitkering ontvangt van het UWV.

Raadpleeg de site (zie link) waarin het gaat over re-integratie.
http://www.uwv.nl/particulieren/re-integratie-werken/ondersteuning/index.aspx

Het UWV biedt u de mogelijkheid om cursussen te volgen, waaronder sollicitatietrainingen.

Mijn advies is om contact op te nemen met het UWV en uw probleem daar voor te leggen aan een deskundige op het gebied van re-integratie.

M.vr.gr. en succes toegewenst.

Sjaak Aalbers.