Hoge leeftijd van Adam

Ds. G.A. van den Brink / 5 reacties

Vraag

Misschien is het allang bedacht, maar het volgende. Adam zou zo'n 930 jaar geworden zijn. Dat is oud. Maar wist men toen wat jaren waren? Hebben ze niet gewoon maanden geteld? Dat is gemakkelijk bij te houden. Als je die 930 door twaalf deelt kom je uit op 77,5 jaar. Dat lijkt me voor die tijd een mooie leeftijd. En 77,5 jaar is toch geloofwaardiger, vind ik. Of zit ik er helemaal naast?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Een van de meest opvallende aspecten van de afstammelingen van Adam die in Genesis 5 worden genoemd, is de hoge leeftijd van de mensen die voor de zondvloed leefden. Andere oude bronnen uit het Nabije Oosten spreken trouwens van nog veel hogere leeftijden. De Sumerische lijst van koningen vermeldt koningen die (voorafgaande aan een vloed!) dertig- of veertigduizend jaar regeerden.

De vraag is bij dit gedeelte of de leeftijd gewoonweg moeten worden aanvaard zoals ze er staan, of dat er een symbolische betekenis aan moet worden toegekend. Er zijn allerlei voorstellen gedaan: misschien gaat het om astronomische perioden? Of misschien zit er een getalsymboliek in (waarbij wij de sleutel om te ontcijferen niet bezitten)? Of misschien ging men (zoals jij voorstelt) uit van een andere berekening, waarbij een jaar van toen 5 of 10 of 12 keer korter was dan nu? Echter, niemand heeft een volledig bevredigende alternatieve verklaring kunnen geven.

De traditionele verklaring (de leeftijden moeten worden opgevat zoals ze er staan) heeft dan ook nog steeds goede papieren. Wellicht dat er in het milieu door de zondvloed zo'n verandering is opgetreden dat mensen voordien veel langer in leven konden blijven. De gemiddelde leeftijd nam door het veranderde klimaat drastisch af en nu is de gewone lengte van een mensenleven 70 of 80 jaar (Ps. 90:10).

Hoe het ook zij, dit is duidelijk: de mensen die in Gen. 5 worden opgesomd, hebben geleefd en zijn gestorven. Dat geldt ook nu nog. En voor hen, én voor ons is er alleen eeuwig leven door Jezus Christus. "Ik ben de opstanding en het leven; die in Mij gelooft, zal leven, al ware hij ook gestorven. En een ieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in der eeuwigheid. Gelooft ge dat?" (Joh. 11:25-26).

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Ds. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Adamleeftijdzondvloed
5 reacties
roos2
Ik las met verbazing onderstaande zin in het antwoord (overigens verder een goed antwoord):' De Sumerische lijst van koningen vermeldt koningen die (voorafgaande aan een vloed!) dertig- of veertigduizend jaar regeerden.' Mij is altijd verteld dat de aarde ongeveer zesduizend jaar bestaat... Hoe kunnen koningen dan 30-of 40duizend jaar reageren?
zwaluw
Ha roos2! Ds. Van den Brink stelt ook niet dat dat waar is. Hij noemt het als voorbeeld van hoge leeftijden in oude bronnen en geeft daarmee aan dat er ook in andere bronnen dan de Bijbel sprake is van voor ons onvoorstelbaar hoge leeftijden.
Daniel
@roos2, dat van die zesduizend jaar is mij ook verteld, inmiddels geloof ik dat niet meer. Niet dat ik zo'n slimme jongen ben, maar het is zo duidelijk als je iets af weet van geologie en andere wetenschappen.

God heeft het op Zijn manier gedaan, God was er al voor het heelal er was, God was er al voor er niets was.
God was er al voor er God was. Nu weet ik het niet meer, als jongetje vroeg ik me altijd af wat deed God voor Hij de aarde geschapen heeft en het heelal.
Dominee geeft een goed antwoord, ik zit alleen met mijn eigen vragen, ik geloof in God, maar ik heb geen idee en dat krijg ik ook niet uit de bijbel, hoe groot God is en H
Daniel
ij is groot, zo groot, ik laat alles over aan Hem.
refoweb
Naschrift ds. G. A. van den Brink:

De Sumeriërs vormden een zeer oude beschaving (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sumer) en zij hadden hun eigen godsdienstige boeken en mythen. Ik verwijs naar die geschriften, zonder natuurlijk te beweren dat de inhoud ervan op waarheid berust!