Ellende, verlossing en dankbaarheid

Ds. H. van der Ham / 1 reactie

Vraag

Op welk(e) gedeelte(n)in de Bijbel zijn de drie stukken (ellende, verlossing en dankbaarheid) eigenlijk gebaseerd? En heeft de 'grootte' van de behandelde stukken in de Heidelbergse Catechismus iets te maken met het feit dat je bijvoorbeeld langer stil gaat staan bij de dankbaarheid dan bij de ellendekennis?

Antwoord

Beste jongere,

Het is fijn dat je vraagt naar de Heidelbergse Catechismus. Dat is een klassiek boekje; dat heeft heel grote waarde en is telkens verbazend actueel.

Je vraagt op welke Bijbelgedeelten de drie stukken (ellende, verlossing en dankbaarheid) gebaseerd zijn. Daar liggen duidelijk Schriftgegevens aan ten grondslag. Heel de Bijbel. Het is niet zo moeilijk nog concreter bepaalde Bijbelgedeelten aan te wijzen. Psalm 32, Psalm 116, Psalm 130, Psalm 50:15. Treffend is ook Hosea 14:3. Heel de Romeinenbrief! Probeer zelf eens goed te kijken waar in de Romeinenbrief gesproken wordt over de ellende, waar over de verlossing en waar over de dankbaarheid. Deze vraag alleen al, is zeer de moeite waard!

Verder vraag je: Heeft de grootte van de behandelde stukken in de Catechismus iets te maken met het feit dat je bijvoorbeeld langer stil gaat staan bij de dankbaarheid dan bij de ellendekennis?

Je weet, dat dat de hoofdindeling van de Catechismus is. Dan gaat het over die drievoudige kennis. Over de kennis van het hoe groot van onze ellende. Over de vraag hoe we van onze ellende verlost zullen worden. En in de derde plaats, hoe we God voor zulk een verlossing dankbaar zullen zijn. Ellende, verlossing en dankbaarheid zijn de drie elementen die de Heidelberger op de voorgrond plaatst. Nu is het stuk van de ellende in de Catechismus eigenlijk maar heel kort: zondag 2,3 en 4. Dat betekent niet dat de catechismus daar overheen wandelt. Want die drie zondagen die aan de ellendekennis gewijd zijn, zijn heel diepe zondagen. Bovendien gaat de ellendekennis mee, heel de Catechismus door! Op allerlei punten ook in het stuk van de verlossing en in het stuk van de dankbaarheid komt het terug; dat wat in de zondagen twee tot en met vier geleerd wordt.

Het aantal zondagen dat spreekt over de verlossing en over de dankbaarheid is duidelijk groter. Het zijn drie levenslessen. Gelukkig als je die weg gaat.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

Heidelberger Catechismus
1 reactie
roos2
Ik heb eens een dominee horen zeggen dat de ellende beschreven is in Gen. 3, de verlossing in Joh. 3 en de dankbaarheid in Rom. 3