Hartkloppingen

Peter Emdee / 1 reactie

Vraag

Als ik ‘s ochtends wakker word, heb ik vaak meteen een verhoogde hartslag. Als ik dan uit bed ga, voel ik me vaak nog onrustig, maar als ik met iets bezig ga niet meer. Maar iets later dan weer wel. Vanuit het niets voel ik dan mijn hart snel kloppen. Soms voel ik ook een soort golf van warmte naar mijn gezicht slaan (zo stel ik me een opvlieger voor). Ik kan me dan ook benauwd voelen (strakke band om borst) en heb soms een naar gevoel in mijn keel. Ik kan er geen reden voor bedenken, ook al ga ik na wat er gebeurd is en wat de oorzaak kan zijn.

Inmiddels vertel ik mezelf dat het waarschijnlijk een angstreactie is op iets onbewusts (ook al kan ik het niet verklaren), maar het blijft erg vervelend. Want een snel kloppend hart en hartkloppingen (soms ook een hartoverslag), kan dat niet iets gevaarlijks zijn? Een jaar geleden heeft de dokter n.a.v. soortgelijke klachten naar mijn hart geluisterd en toen was er niets opvallends. Ik ben een alleenstaande vrouw van rond de 35 jaar en heb in het verleden te maken gehad met paniekaanvallen en een angststoornis. Wat kan dit zijn en wat kan ik er tegen doen?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Een vervelende klacht! Hartkloppingen komen veel voor en er zijn veel verschillende oorzaken van bekend. Er wordt in de praktijk echter lang niet altijd een oorzaak voor gevonden. U heeft al enige informatie gegeven, maar om een goed antwoord te kunnen geven is er eigenlijk nog meer informatie nodig. Zaken die van invloed kunnen zijn, zijn onder andere geslacht, leeftijd en erfelijkheid (het komt vaker bij vrouwen dan bij mannen voor); het gebruik van koffie, alcohol, tabak en bepaalde medicijnen; de ‘afstelling’ van de schildklier (te snel of te langzaam werkend); de samenstelling van het bloed (bijvoorbeeld een bloedarmoede) en stressfactoren, zoals u zelf al noemt. Een eventuele oorzaak vanuit het hart is inderdaad iets wat een huisarts graag wil uitsluiten, zoals de uwe een jaar geleden heeft getracht te doen. Ik denk dat het goed zou zijn als u uw klachten nog eens met uw huisarts bespreekt om zo samen de klacht en eventuele uitlokkende factoren in kaart te brengen. De huisarts kan u dan ook (nogmaals) lichamelijk onderzoeken en met een eenvoudig bloedonderzoek al het een en ander uitsluiten.

Gezien de huidige ontwikkelingen rondom het coronavirus wil ik u graag wel verzoeken eerst telefonisch contact met de huisartsenpraktijk op te nemen.

Een vriendelijke groet

1 reactie
kejak
Inderdaad, naar de huisarts en verder voor onderzoek maar zoals ik het lees lijkt me de kans toch groot dat het te maken met angst en paniek, hoewel je daar niet altijd een duidelijke oorzaak voor kunt aanwijzen.
Zelf heb ik dit ook. Word dan ook midden in de nacht wakker met hartkloppingen.
Probeer wanneer het zich voordoet het volgende: inademen door de neus, uitademen door de mond. Zelf heb ik hier baat bij , het is dan meestal na een minuut over.