In verwachting en aan het Avondmaal

Kand. G.A. van Ginkel / 17 reacties

Vraag

Geachte heer/mevrouw, ik heb een vraag. In februari wordt in onze kerk het Heilig Avondmaal gevierd. Normaal gesproken ga ik ook aan, maar nu is het zo dat ik dan drie maanden in verwachting ben. Is het verstandig als ik dan aan het Avondmaal deelneem?

Antwoord

Het is heel verstandig. Het feit dat je in verwachting bent kan nooit als zodanig een verhindering zijn om aan het heilig Avondmaal deel te nemen. Of je zou net aan het einde van de negen maanden moeten zitten, met alle risico's vandien. Je blijde verwachting maakt je niet tot een onreine, onwaardige of "tweemens". De verwachtende moeder is welkom aan de Tafel des HEEREN, maar uiteraard wel in de weg van het geloof.

Van harte een gezegende tijd van verwachting en vervulling toegewenst.

Kand. G. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaal
17 reacties
dominerik
Ik snap niets van deze vraag
Ria123
Misschien heeft het met de vraag gebruik van alcohol in combinatie met het feit dat ze zwanger is te maken.
hjrl
Precies Ria, daar dacht ik ook aan. Misschien kan een arts dat nog even behandelen. Misschien alleen het brood?
EVA
Het gaat de vragenstelster idd om dat slokje wijn, maar zou Jezus bloed je kind schaden aanrichten, Jezus bloed kan zelfs tot genezing zijn, eet en drink tot Zijn gedachten en Zijn eer...wat heerlijk om met je ongeboren kindje aan Zijn tafel te mogen zitten.
Ria123
Het lijkt mij dat één slok wijn echt geen kwaad kan.
Orchidee
Je hoeft toch geen hele slok te nemen, nippen is toch ook ok?
En een slokje kan geen enkel kwaad...tenzij het natuurlijk meerdere slokjes worden ;-)
1a2b3c
Het kan ook om iets anders gaan nl. dat ze denkt dat haar ongeboren kind ook wat van het brood en de wijn krijgt en op die manier 'deel' heeft aan het Heilig Avondmaal. En het H.A. is voor de gelovigen.
Daar moest ik aan denken, niet dat ik dat zo zie hoor.
Johannes3vers16
Lieve vraagsteller,

Het is echt niet schadelijk voor je ongeboren kindje, integendeel.

Ik vond het juist zo bijzonder om je ongeboren kindje al mee te nemen aan Zijn Tafel!
EVA
@1a2b3c als dat haar porbleem is, dan is haar kindje geheiligd in het geloof van haar ouders, in dit geval van haar moeder...mooi he, je bent welkom aan Zijn tafel..hoop dat dit antw nog op tijd kwam aangezien er soms een lange wachttijd is
1a2b3c
Ja, nu ik er nog eens over nadenk is dat idd heel mooi en eigenlijk helemaal geen 'probleem'. (als het daar tenminste echt over gaat)
Mien
@ kilejan: waarom zou je het brood en de wijn voorbij laten gaan? Het zal echt niet schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Als je het voorbij laat gaan kun je net zo goed vanuit je bank of vanaf je stoel in de geest het avondmaal vieren.
filia
Ik kan me deze vraag wel voorstellen. Als je ooit wel eens hebt gehoord van het FAS-syndroom, weet je dat zelfs één enkel glaasje grote gevolgen kan hebben voor je ongeboren kindje. Persoonlijk denk ik dat een klein slokje geen kwaad kan, maar ben ook wel benieuwd wat een arts ervan zou zeggen...
ariane
Alleen als je alcohol verslaafd bent geweest moet je van alle alcohol afblijven ! Maar anders kun je rustig een slokje nemen. Als dat de vraag is ,zo niet dan dan kan ik verder niets met de vraag!
Cloudsadmirer
Filia, je reactie bestrijd ik zeer. Het is bewezen dat alcohol schadelijk kan zijn voor de ongeboren baby. Het is echter NOOIT bewezen welke HOEVEELHEID alcohol NIET schadelijk is voor de ongeboren baby. Ik vind het echt erg dat je het FAS-syndroom hier aan de orde stelt....voor een slokje wijn! Je stelling dat 'zelfs één enkel glaasje grote' gevolgen kan hebben voor de baby is hele grote onzin en pure bangmakerij!

Vraagstelster: het lijkt me ongezonder om je zo druk te maken om een slokje wijn dan het slokje wijn gewoon te nemen.
bazuin
Misschien dat de vraagstelster haar vraag wat kan specificeren? Wat is het probleem precies?
pannenkoek
En wat nu als je in de eerste weken vd zwangerschap bent en het zelf nog niet weet. Voordat je het weet zit je eigenlijk al in de 4e wk.
43843
@Eva.
In februari - zie vraag - wordt het H.A. gevierd. Dus goed op tijd dacht ik!