Zelfbeeld veranderen

drs. E.J. (Els) van Dijk / 2 reacties

Vraag

Wat kun je doen om iemands zelfbeeld te veranderen? Mijn man is altijd erg negatief en geeft zichzelf overal de schuld van. Woorden helpen vaak weinig, hij leeft vaak in een negatieve cirkel en vindt het moeilijk om dingen positief te bekijken. Ik hoop dat ik wat tips kan krijgen, alvast hartelijk dank!

Antwoord

Beste...,

Mensen die kampen met een negatief zelfbeeld hebben vaak een keus gemaakt, ook al zijn ze zichzelf daar in de meeste gevallen niet van bewust en hun omgeving ook niet. Mede daardoor is het in de meeste gevallen ook een halstarrig probleem wat niet zomaar opgelost wordt ook al is mijn ervaring dat dit beslist wel kan.

Allereerst is het de vraag of de oorzaak van het negatieve zelfbeeld aan te wijzen is. Dat kan te maken hebben met een pestverleden of een thuissituatie waarin onvoldoende positieve bevestiging was of waar iemand zelfs als zondebok beschouwd en behandeld werd. Dit soort oorzaken kunnen maken dat mensen de leugens die over hen uitgestort zijn, zijn gaan geloven en omarmd hebben als de waarheid. Een andere categorie zijn de mensen die geleerd hebben om op een negatieve manier aandacht te vragen en die zijn gaan slachtofferen; door zielig te doen (dat klinkt wel hard hè?) organiseren zij aandacht en positieve bevestiging. Maar ook zij laten zich leiden door leugens.

Laat ik wat van de leugens noemen die mensen met een negatief zelfbeeld hanteren. Daarin kan ik overigens niet uitputtend zijn aangezien zij erg creatief zijn om de dingen van en in hun leven met een zwarte bril op te bekijken. Dus daarom wat voorbeelden van die leugens: ik ben niet leuk, ik zie er ook niet leuk uit, ik kan ook niks, alles wat ik onderneem mislukt toch, iedereen kan alles beter dan ik, ik schaam mij voor wie ik ben, ik weet wel hoe het moet maar het lukt toch niet, iedereen denkt negatief over mij, zie je wel dat ik niet deug, ik zei toch dat bij mij alles fout gaat, enz., enz. Vermoeiend hè?

Mensen met een negatief zelfbeeld klagen zichzelf altijd aan en maken in de meeste gevallen de dingen negatiever dan ze zijn. Dat is ongelooflijk vermoeiend voor hun omgeving, aangezien de positieve dingen jij tegen de ander zegt, toch weer omgebogen worden naar iets negatiefs. Het voelt ook als investeren in een bodemloze put: elke keer als jij iets positiefs benoemt, komen er wel weer vijf negatieve reacties achteraan. Ik zeg altijd tegen dit soort mensen: als de duivel je niet aanklaagt, doe jij het zelf wel en daarmee speel je hem ongelooflijk in de kaart! Want natuurlijk vindt satan het heerlijk als je in de negatieve spiraal blijft zitten. Dan kom je tenminste niet toe aan Gods bestemming met jouw leven. Wil je dat nu echt?

Iemand kan pas iets veranderen aan zijn negatieve zelfbeeld als hij bewust gemaakt wordt waar hij mee bezig is en als hij beseft dat dit beslist ongeestelijk is. Het is luisteren naar (de vader van) de leugen en die omarmen. Het is de keuze voor de duisternis en niet voor het licht. Daarom neem ik de kwestie ook altijd ernstig op. Het is nu eenmaal niet een onschuldig tijdverdrijf of een nare gewoonte waar de persoon en zijn omgeving last van hebben. Nee, het is ongeestelijk!

Als iemand zich daar bewust van wordt, kan hij de keuze maken om de waarheid te gaan dienen in plaats van de leugen. Maar aangezien dat negatieve gedachtepatroon er in de meeste gevallen zo diep in zit gebakken, gaat dat niet vanzelf. Ik stimuleer het bewustwordingsproces altijd door te laten schrijven. Draag een notitieblokje bij je en schrijf elke leugen op die in je opkomt om vervolgens achter elke leugen de waarheid op te schrijven. Dan kun je kiezen wie je wilt gehoorzamen: de leugen of de waarheid. Vaak helpt dit enorm, als de persoon in kwestie de zaak tenminste serieus wil aanpakken.

Om het negatieve denken te doorbreken, kan ook een andere schrijfopdracht behulpzaam zijn: verzamel in de loop van de dag minstens tien dankpunten waarvoor je aan het einde van de dag de Heere God wil danken. Soms schrikken mensen daarvan: tien??? Is dat niet vreselijk veel? Beslist niet als je leert ook in de kleine dingen de hand van God te ontdekken. Van de glimlach van een kind tot het tere sneeuwklokje dat zijn kopje net boven de grond uitsteekt. Vroeger zongen we het zo: Tel je zegeningen, tel ze één voor één, en je ziet Gods liefde dan door alles heen.

Ik hoop van harte dat je met deze tips wat verder kunt en dat je man zo daadkrachtig is dat hij de keus zal maken om in het licht te gaan staan. Het kan écht! Maar hij moet het wel zelf doen, jij kunt dat niet doen voor hem. Wat jij wel kunt doen, is hem duidelijk maken dat jij niet meer mee doet met het spel en met steeds maar weer gaan bevestigen als hij negatief doet. Jij moet niet meehuilen met de wolven in het bos, bij wijze van spreken, maar hem aanspreken op de keus die hij maakt. Vooral niet meegaan met de negatieve keus en hem dat duidelijk maken. Dat zal vast nog wel even lastig worden, maar als jullie er samen op deze manier goed uitkomen, wordt het genieten! En vooral: loven en prijzen! En ga hem voor als een dankbaar, positief en constructief mens. Goede voorbeelden willen vaak aanstekelijk werken.

Een goede tijd gewenst!
Drs. Els J. van Dijk

Lees meer artikelen over:

zelfbeeld
2 reacties
adriano313
Praktisch:
Misschien kan u man zich wat meer concentreren op de succesje die je zo op een dag kunt behalen i.p.v het 'rondbazuinen' van zijn mislukkingen. Want heel de dag pessimistisch rond lopen is gewoon niet realistisch. Dit realisme onder ogen zien kan al verandering brengen

Want, je zou bij elk verhaal of gedachte de vraag kunnen stellen:
- Leidt het commentaar of de gedachte naar iets positiefs of iets negatiefs -

Je kan op deze manier de negativiteit tackelen en met het onderwerp stoppen. Oefen daarom in het opsommen van- en concentreer je op-, de dagelijkse positieve zaken. Het zal zeer zeker van invloed zijn op dagelijkse gang en daginvulling en het positieve bevorderen.

Geestelijk:
Veelal is het een ervaren, waarbij het negatieve het positieve probeer te overheersen...
Ja, het is echt een kwestie van geestelijke strijd. Te meer omdat uw man deze strijd ook in gang houdt door negatief te blijven praten. Het is a.h.w. proclameren van zijn eigen ongeluk
Dit is eenvoudigweg te veranderen door er mee te stoppen!

Nu is dit negatief proclameren voor sommige mensen vaak een hele nieuwe materie maar er staat niet voor niets geschreven.
- woorden hebben macht over leven en dood. Wie zijn tong koestert plukt daar vruchten van. (spr 18:21)
- Wie zijn tong in toom houdt, bespaart zich in zijn leven een hoop ellende (spr. 15:4)

Waar het hart vol van is... het is een bekende uitspraak maar ook op alles toepasbaar. Als het hart vol is van gedeprimeerdheid, resulteert dit ook in een gedeprimeerde dagbesteding. Als het hart blij is resulteert dit in een gezond fysiek lichaam. Zo zijn tal van voorbeelden (ook uit de bijbel) op te noemen. Koning Saul is hierin een goed voorbeeld.

Kan je deze negativiteit doorbreken!
Jazeker, bidt gewoon telkens tot God onze Vader. Hij is het niet, die u man kwellend door het leven wilt zien gaan. Hij is onze VADER en Hij heeft ons zo onmetelijk lief.... Maar vaak zijn we ons niet bewust dat we in staat zijn om ons eigen 'ongeluk' te doorbreken. Door ons over te geven aan Zijn Zoon zal ook uw man BEVRIJDT worden van alle negatieve zelfbeelden, van schaamte en van angst. Het is ontzettend belangrijk om te weten dat het God misschien nog wel meer verdriet doet dan uw man. Want Hij heeft uw man gemaakt om te functioneren met al zijn talenten en gaven er op en eraan!

De strijd die er momenteel plaats vindt kan veelal omschreven worden als een deken van vertroebeling, van negativiteit en gedeprimeerdheid.
De duisternis heeft er veel voor over om christenen niet te laten functioneren, zowel in de dagelijkse gang als geestelijke zaken.
Koning Saul werd geholpen als David op zijn harp liederen ging spelen. Demonische invloeden moeten wijken omdat het Licht van Jezus Christus de duisternis doet wijken. Daarom is het aan te bevelen dat uw man elke dag zingt en voorgaat in gebed. Proclameer maar in Jezus naam dat alle negativiteit zal wijken, omdat God uw man gemaakt heeft om ook op een functionele manier op aarde te zijn. Want wij mensen zijn gemaakt om over de aarde te heersen en niet - ik herhaal - NIET om in een hoekje te zitten kniezen of, in dit geval van uw man, dat hij niets kan of dat hij er niet mag zijn!

God heeft UW MAN al geformeerd voor dat iemand hem gezien had (ps 139)en hem bestemming gegeven! En dat alles staat al geschreven in het boek des levens

Wauw Klink dat niet positief!
Hier (ps 139) geeft God al aan dat hij met uw man al rekening heeft gehouden en om voor uw man een bestemming te creeren Waauw!
Hiernaast zegt rom. 12:6-9 dat we ALLEMAAL gaven bij onze geboorte hebben gekregen. Dus ook uw man!
Uw man is daarom volgens mij wat van de route afgedwaald maar het wordt weer tijd dat hij op de juiste route terug keert. En dat hij Gods liefde en positiviteit aantrekt, want in Christus is er geen, - GEEN - , schaamte.

Probeer u te beheersen en bedwing uw tong zou ik tegen uw man zeggen. Bidt tot Onze Heere Jezus Christus. Hij is Heer om te regeren en Hij is verlosser om ons te bevrijden van de duisternis die ons PROBEERT aan te klagen, te tergen of te laten ontsporen. En Zing de hele dag door en denk hierbij dan niet gelijk aan, dat u een schorre piet bent of dat u het niet kan, want dan gebeurt er ook niets

Zegen en Inzicht toegewenst en ik zal voor u en uw man bidden.
(misschien kan u dit ook aan anderen om u heen vragen om voor uw man te bidden - de kracht van gebed Jak. 5:16-18 )
CharlotteSophie
Ik volg schema therapie. Ik heb ook een negatief zelfbeeld. Bij schema therapie gaan ze kijken waar dat vandaan komt. Er is ook een boek over geschreven. Leven in je leven. Het is heftig maar het helpt echt.