Ik heb me een poosje geleden op aanraden van iemand anders aangemeld bij Eleos. ...

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Ik heb me een poosje geleden op aanraden van iemand anders aangemeld bij Eleos. Mijn ouders weten daar vanaf. Alleen weten mijn ouders niet waarom ik dat gedaan heb (wil ik (nog) niet vertellen). Maar nu houden ze me de laatste tijd veel meer in de gaten met wat ik doe en zo. Ik mag ook minder snel iets; weg of zo. Dat is best wel irritant! Hoe kan ik hier het beste mee omgaan, of wat moet ik doen? Ik heb ook een beetje het idee dat ze daarmee me ‘dwingen’ om te vertellen waarom ik naar Eleos ben gegaan.

Antwoord

Bedankt voor je vraag. Eerlijk gezegd kan ik me wel voorstellen dat je ouders graag willen weten wat er aan de hand is. Het is een teken van liefde voor je als ze bezorgd over je zijn. Ik weet niet wat de reden is dat je er (nog) niet over wilt praten met je ouders. Is dat echt een dringende reden? Anders denk ik toch dat je het beste met ze er over kunt praten. Het vijfde gebod luidt: “Eert uw vader en uw moeder.” Het is een teken dat je je ouders eert en hoogacht, als je ze ook op de hoogte houdt van belangrijke dingen in je leven.

Misschien ben je bang voor de reactie van je ouders. Wat zullen ze wel niet van me denken? Of ben je bang je ouders pijn te doen? Maar vergeet niet de andere kant: wat zullen ze nu niet denken? Wat voor angst en zorgen zullen ze nu om je hebben? Normaal gesproken lijkt het me het beste om eerlijk en open te zijn. Leg het eerst maar in het gebed voor aan God, vraag aan Hem of hij jou wijsheid wil geven en of je ouders goed zullen reageren. Mocht je er verder niet uitkomen, dan zou ik contact opnemen met iemand die je ouders kent en die je vertrouwt. Misschien een ouderling, diaken of predikant.

Ds. C. J. Barth

Lees meer artikelen over:

relaties