Het spel Calico

G. Slurink / 1 reactie

Vraag

Is het voor een christen in orde om het spel Calico te spelen? Calico is een lieflijk vormgegeven spel waarbij het hoofddoel is om een kattencafé te runnen. Het is een open wereld spel waar je opdrachten voor fictieve mensen uitvoert. Zo komt er ook een persoon in voor die toverdrankjes maakt. Eén van de drankjes zou ervoor zorgen dat bijvoorbeeld een kat zodanig groeit, dat jouw ‘character’ er vervolgens op kan rijden. Ook schijnt één persoon (of meerderen) vroeger heks te zijn geweest. Zo heeft een ieder daar volgens mij wel een achtergrondverhaal. Bovenstaande informatie heb ik trouwens van YouTube filmpjes, waarbij spelers dit spel spelen.

Mijn twijfel over of het voor een christen in orde is om dit te spelen zit hem in het personage van de toverdrankjes, de personages met een achtergrond als heks en bijvoorbeeld ook een aantal meubels met een griezelthema. Het gaat overigens niet verder dan dat: er zijn bijvoorbeeld geen opdrachten die je moet uitvoeren die met hekserij te maken hebben. Op die ene handeling na, waarbij aan een dier een drankje wordt toegediend, waardoor hij een paar formaten groter wordt.

Ik heb tot de Heere gebeden om hierover een juiste ingeving te ontvangen. Tevens zoek ik sinds wat dagen online naar soortgelijke vragen maar die gaan veelal toch over ander soort spellen met een iets ‘heftigere’ bedoeling van dat spel. Calico lijkt mij, bovenstaande daargelaten, over het algemeen een luchtig spel. Hoe zou ik hierover een goed besluit kunnen nemen en wat is jullie mening?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bij zoiets zou ik ook zelf eerst proberen het spel wat preciezer te bekijken, zoals je ook al hebt gedaan. Een eerste vraag voor mij zou zijn, hoeveel tijd het spel vraagt. Ik denk dat er op zichzelf niet wat op tegen hoeft te zijn af en toe eens een onschuldig computerspelletje te spelen, maar er ligt natuurlijk altijd het gevaar op de loer dat er veel tijd in gaat zitten en dat je aan belangrijkere dingen steeds minder toekomt en er misschien ook steeds minder zin in hebt. Het kan snel een gewoonte worden en het kan ook verslavend werken. Om die reden speel ik zelf amper meer computerspelletje en als ik er eens eentje tegenkom die me wel interessant lijkt, dan is het altijd de eerste vraag voor mij hoelang het spel duurt. Als het een spel is zonder einde of veel tijd opslokt, dan laat ik het liggen. Dan besteed ik die tijd liever aan opbouwende dingen zoals het lezen, kijken of luisteren van iets dat opbouwend is voor mij als christen.

Verder zou ik proberen te kijken naar wat er aan de hand is in het spel, niet alleen in bepaalde details hier en daar, maar vooral ook in de algehele sfeer van het spel. En dat zou ik dan proberen te leggen naast wat de Bijbel leert, zowel in grote lijnen als in details. De vraag voor een christen is altijd hoe God tegen iets aankijkt. Dat is niet altijd even makkelijk te zien, maar door goed en eerlijk te kijken leer je toch wel steeds meer dingen op te merken. En als je je er in oefent dan gaat het op de duur ook steeds beter, zoals staat in Hebr. 5:14 dat zulke mensen door de gewoonte van het gebruik van hun zintuigen (inclusief hun verstand) leren onderscheiden tussen goed en kwaad.

En dan komt voor mij op een bepaald moment de vraag: kan ik dit spel spelen met een goed geweten (denk aan 1 Tim. 1:5) of niet? Zo nee, dan doe ik het weg, zo ja dan kan ik het met een gerust geweten spelen. En ik leg het uiteraard ook voortdurend open in gebed en hou niets verborgen voor God.

Ik heb wat YouTubefilmpjes aangaande dit spel doorgekeken om een beetje een beeld te krijgen en ik denk ook dat het twijfelachtige bij dit spel vooral zit in de tovenarij. Ook als je daar enige nuance in aanbrengt, wat je denk ik wel kunt doen, blijft er nog heel wat over.

Wat me vooral opviel is dat het hele spel doordrenkt is van magie. Het speelt zich af op een eiland dat bewoont wordt door ‘magical girls’. Veel eilandbewoners hebben wel wat met ‘magic’ en met ‘witchcraft’. Er zijn meerdere heksen in het spel. Autumn, die zichzelf per ongeluk half in een kat heeft veranderd, is een belangrijke toeleverancier voor allerlei toverdrankjes, waaronder dat toverdrankje om je kat zo groot te maken dat je er op kunt rijden. En dat is wel nodig want er moet een heleboel heen en weer gereden worden om alle opdrachten uit te voeren. Maar er zijn nog veel meer toverdrankjes in het spel. Sommige daarvan kun je gebruiken naar wens, maar er zijn er ook een aantal waar je niet zonder kan om de opdrachten uit te kunnen voeren. Een andere heks, Rosa, komt later in het spel, als je de toegang hebt verkregen tot het Behekste Bos (Witching Woods) en tot de Heksen Weg (Witch Way). Rosa helpt je dan aan een vliegende bezem waarmee je je nog veel sneller kunt verplaatsen en waarmee alle plaatsen die je moet bezoeken bereikbaar worden. Als je alle opdrachten wilt uitvoeren kan je ook niet zonder vliegende bezem. Op deze wiki kan je nog meer lezen over achtergronden en personages.

Het hele spel is vol met magie, zeker meer naar het einde toe. Een deel daarvan zou je desgewenst nog sprookjesachtig kunnen noemen. En ik wil niet op elke slak zout leggen. Maar er heerst een voortdurende sfeer van magie en hekserij en er worden voortdurend verbindingen daarmee gelegd, in benamingen, in personages, in dialogen, in zinspelingen, door de vliegende bezem, enz. Het druipt er aan alle kanten af.

Het geheel ziet er inderdaad erg zoet en lieflijk uit, met pastel kleuren en allerlei dieren die zich laten oppakken. En het spel is inderdaad luchtig genoeg. Maar misschien zit daar nu ook wel juist de angel. Tot zo’n pakweg 30 jaar geleden werden hekserij en toverij ingedeeld bij ‘het kwade’. Daar kwam op een bepaald moment verandering in, waarin bijvoorbeeld onder andere de boeken van Harry Potter een belangrijke rol hebben gespeeld. Hekserij en toverij was niet langer onderdeel van ‘het kwade’, maar werd nu als leuk, normaal, interessant, aantrekkelijk en onschuldig gepresenteerd. Dit spel gaat ook helemaal mee in die trend. Vliegende bezems en toverdranken in pastelkleuren. Lieflijke en grappige magie. Het gaat mee in de trend dat hekserij en tovenarij leuk, schattig en onschuldig is en het draagt dat impliciet ook uit.

Ik heb nog wat verder nagezocht waar het in de Bijbel bij tovenarij over gaat en er verder wat over nagelezen en als ik het goed begrijp gaat het dan vooral over het oproepen van bovennatuurlijke krachten en machten om zaken te beïnvloeden. In de kern is het afgoderij. Je gaat ermee over de grenzen die God heeft gezet. Wij mogen gebruik maken van natuurlijke zaken, van de dingen die in de schepping liggen. Maar het is niet aan ons gegeven om ons te mengen in bovennatuurlijke zaken. Dat zijn zaken die toebehoren aan God of het zijn krachten waar de satan en zijn demonen over beschikken en waar we ons ver van moeten houden. Je hier toch mee in te laten wordt in de Bijbel op veel plaatsen dan ook een groot kwaad genoemd.

Nu denk ik niet dat wat er in dit spel gebeurt helemaal in de categorie valt van de tovenarij die de Bijbel stellig afwijst, maar de scheidslijn ermee is ook niet helder. Van rituelen met het oproepen van bovennatuurlijke krachten of machten in het spel is geen sprake. Maar de heks Rosa heeft het bijvoorbeeld wel over het gebruik maken van ‘natuurkrachten’ en krachten van de zwarte kat als ze de vliegende bezem te leen geeft. Nu weet ik niet of de makers dat wisten, maar het traditionele idee achter een zwarte kat bij een heks is dat het een demon is die de heks van de satan heeft gekregen om zo te kunnen beschikken over bovennatuurlijke krachten. Er worden dus wel, misschien onbedoeld, verbanden gelegd en dat valt ook eigenlijk ook niet te vermijden bij zo’n thema.

Al met al ben ik daarom voor mezelf tot de slotsom gekomen dat ik een dergelijk spel niet zou aanschaffen of zou geven aan iemand. Alhoewel het erger kan, kan ik het ook niet als onschuldig zien. Dan zou ik toch liever zoeken naar iets dat niet dergelijke zaken bevat. Ik zag trouwens ook geregeld verschillende bastaard vloeken voorbijkomen zoals ‘Oh My Gosh’ en dergelijke, wat voor mij wel de doorslag gaf dit spel niet te willen.

Ik hoop dat dit antwoord een beetje helpt om het nog eens verder te overdenken en te onderzoeken om zo tot je eigen besluit te komen.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

Tags in dit artikel:

games
1 reactie
mortlach
"Calico" is ook de titel van een leuk bordspel voor de hele familie (10+ jaar) over katten en quilts. Niks magisch in te bekennen. Aanrader!

https://boardgamegeek.com/boardgame/283155/calico