Als dominee in de Ger. Gem. word je naar mijn idee geleerd hoe je een preek moet...

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Als dominee in de Ger. Gem. word je naar mijn idee geleerd hoe je een preek moet preken. Het lijkt zo vaak op elkaar, elke zondag weer hetzelfde. Punt 1, punt 2, punt 3. Het lijkt erop dat, wanneer je niet zo preekt als ‘onze’ dominees, je dus ook geen dominee kan worden/zijn in onze gemeente? Wordt er op de theologische school verteld hoe men moet preken? Het kan een hulp zijn, maar ik denk dat de preek hier op inlevert. Het lijkt daardoor zo eenzijdig Hoe komt dit? Ligt dit aan de theologische school? Ligt het aan onze geschiedenis?

Antwoord

Beste vriend (in),

Daar kon je best eens gelijk in hebben dat de docenten op de theologische school leren hoe de studenten preken “moeten”. De een doet het met twee punten, de ander met drie, sommigen met vier, en er zijn er zelfs die het met vijf van die “kapstokjes” doen. Hangt ook een beetje van de tekst af. Er zijn zelfs “vermetelen” die het wagen zonder punten doen.

Maar... daar zijn best gemeenteleden die de kapstokjes makkelijk vinden om in de week nog eens wat te mediteren over hetgeen ze zondags gehoord hebben. Die daardoor ook niet de indruk krijgen dat het iedere week hetzelfde is. Ik heb althans nog nooit gehoord dat de preek er daardoor op inleverde of eenzijdig werd. Maar dat zal wel aan mij liggen. Of ligt het aan de theologische school? Misschien best wel Ligt het aan onze geschiedenis? Ook dat is niet onmogelijk. Of... zou het ook aan de vraagsteller(ster) kunnen liggen? Wie weet!

Hij of zij zou er misschien goed aan doen eens een homiletisch handboek te raadplegen. En ter opfrissing: nog niet zo lang geleden heeft de rector van de Theologische School over dit onderwerp een interessant artikel geschreven in “De Saambinder”. En eh..., die lees je toch wel?

Met hartelijke groet,
Ds. J. Driessen