Slecht functionerende leidinggevende

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Welke stappen moet ik ondernemen in het omgaan met een slecht functionerende leidinggevende? Het gaat om een christelijk bedrijf. Het team lijdt er onder en het werk ook, nu al langer dan anderhalf jaar. Met de desbetreffende persoon valt niet te praten; hij negeert alles volkomen. Met de manager is ook al diverse malen gesproken, maar ook dit helpt niet. En we sudderen maar voort. Wie kan me verder helpen?

Antwoord

U vraagt welke stappen u kunt ondernemen bij een slecht functionerende leidinggevende. U hebt in ieder geval al goede stappen ondernomen door in gesprek te gaan met de desbetreffende persoon en zijn manager. Deze stappen hebben helaas niet tot het gewenste resultaat geleid. U kunt dan ook -indien aanwezig- de OR of de personeelsvertegenwoordiging hierover inlichten. Zij kunnen dit probleem bespreken met de werkgever.

Daarnaast kunt u een brief op stellen en deze laten ondertekenen door zoveel mogelijk werknemers en deze brief overhandigen aan de directeur. Geef wel concreet de problemen aan waar u als team tegen aanloopt. U kunt ook altijd de RMU inschakelen om u bij te staan in dit soort problemen.

Hebt u nog vragen of opmerkingen, neemt u dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,
Mw. J. Voortman.
juridisch medewerker individuele belangenbehartiging

Lees meer artikelen over:

juridischwerk
5 reacties
sydneylover
Koop het geweldige boek 'De zeven eigenschappen van effectief leiderschap' van Stephen Covey en bekijk vanuit zijn bril wat je hieraan kunt doen. Mij biedt dit boek telkens weer aanknopingspunten om vanuit moeilijke situaties (zoals die in de vraagstelling) te bekijken wat voor invloed je zelf erop kunt uitoefenen.

Ik zit vooral aan eigenschap 4 te denken: denk in termen van winnen/winnen. Bekijk hoe je de situatie met de leidinggevende en de manager kunt verbeteren op zodanige manier dat het voor hen ook voordelig uitpakt.

Uiteraard kan ik niet inschatten of de verhoudingen niet teveel verziekt zijn want dan wordt het wel heel moelijk natuurlijk..

Ik hoop dat je er wat aan hebt!
floddertje
Goede aanrader, sydneylover.
Maar helaas kan het ook anders zijn.

Ik heb dit ook meegemaakt, met iemand die mogelijk ASS heeft.
Daar viel niet mee te werken of te praten, wat hij/zij deed was in zijn/haar ogen de waarheid.
Vele mensen zijn er weg gegaan, de persoon zit nog steeds in dezelfde functie!
Doof voor signalen, alles afdoende als het komt door dit..., het komt door dat...., maar nooit komt het door de persoon zelf.
Dan praat ik al over 15 jaar geleden!!
bazuin
Ik mis, zowel in het antwoord als in de reacties, de raad om ook voor deze situatie en deze leidinggevende te BIDDEN. Om ook deze leidinggevende te zien door de bril van Christus.
Ik besef dat dit geen zakelijk antwoord is. Dat heeft de RMU (gelukkig) wel.
Maar aangezien het een christelijk bedrijf betreft en dit een christelijke website is en Christus Koning over alle facetten van ons leven is leek mij deze raad toch ook wel gepast.
Het hoeft natuurlijk niet bij bidden alleen te blijven.
Wilkes
Wat denk je bazuin, beetje goedkope opmerking. Zou de vraagsteller dat niet hebben gedaan? Als er geen genegenheid meer is voor een leidinggevende, is dat het laatste wat je kunt voorstellen!

Je moet het zakelijk zien. Ik kan me 't engzins voorstellen. Ik ken nl. een dezelfde soort situatie. En als je dan al 2 jaar voortgeploeterd hebt, en alles geprobeerd, ben je ten einde raad.
En als werknemers en werk eronder leidt. Trieste zaak!
Jurist inschakelen! OR kan waarschijnlijk ook niets, overmits deze instemmingsrecht heeft. RMU kan je verder helpen.
Misschien d.m.v. gegronde argumenten, met daaronder handtekeningen van collega's? Daarmee naar de directeur? Manager?
't Lijkt me een zeer moeilijke situatie!
bazuin
Bidden lijkt mij niet goedkoop. Bovendien heb ik nergens gesuggereerd dat de vraagsteller dit niet zou hebben gedaan. Ik miste het alleen in het antwoord en de reacties. Bovendien hoef je geen genegenheid te voelen om voor toch voor iemand te kunnen bidden. Soms werpt zo'n gebed een heel ander licht op de situatie. De situatie zal niet meteen veranderen of verbeteren, maar komt wel in een ander perspectief te staan. Als je het in gebed kunt "wegleggen" kun je er misschien ook wat meer afstand van nemen.