Prikkels voor mannen

Ds. H. van den Belt / Geen reacties

Vraag

Het is bekend dat mannen geprikkeld kunnen worden door het kijken naar bepaalde vrouwen/lichaamsdelen. Ik kan hier heel moeilijk mee omgaan, en vind het erg gemeen. Mannen die verkering hebben of getrouwd zijn, hebben toch een eigen vrouw! Het is toch heel gemeen tegenover hen om dan je te laten prikkelen door 'een stuk vlees'. Deze dingen grijpen erg in mijn leven in, waardoor ik mijn vriend ook ga wantrouwen. Hoe moet ik hier mee omgaan? Men legt de verantwoording zo vaak bij de meisjes neer. Zo van, ”je moet je netjes kleden etc.” En dat is ook wel zo, maar nooit wordt er gezegd dat jongens die gevoelens niet mogen hebben.

Antwoord

Ik heb even over deze vraag na moeten denken, vooral omdat er volgens mij verschillende dingen door elkaar heenlopen.

1. De aanleiding van je vraag ligt in het feit dat mannen zich aangetrokken voelen tot vrouwelijk bloot. Jij vindt dat gemeen en kunt er moeilijk mee omgaan.

2. Je vraagt je ook af waar hier de verantwoordelijkheid ligt; vaak worden de vrouwen en meisjes erop aangesproken, terwijl de mannen deze gevoelens hebben.

3. Je schrijft ook dat het ingrijpt in jouw eigen leven en in de relatie met je vriend, die jij gaat wantrouwen.

Ik zal proberen kort op deze drie punten te reageren:

1. Ik zeg het een beetje voorzichtig, maar op zichzelf is het niet verkeerd dat mannen seksuele gevoelens hebben en zich aangetrokken voelen tot vrouwelijk bloot. Zo heeft de Heere ons geschapen en in de seksualiteit openbaart zich zelfs iets van het beeld van God. Er staat in Genesis 1 vers 27: "naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze." Alleen moet ik daar natuurlijk wel bij zeggen dat het Gods oorspronkelijke bedoeling is dat deze seksuele gevoelens gekanaliseerd worden binnen een relatie tussen een man en een vrouw. De seksualiteit hoort binnen het huwelijk of binnen een relatie die toegroeit naar het huwelijk, want ook als je verkering hebt is er natuurlijk sprake van seksualiteit, zoals in jullie relatie. Seksualiteit is niet iets wat je kunt uitschakelen of moet onderdrukken, het is mooi, het is “zeer goed”, tenminste krachtens Gods schepping.

2. Dat wat God zeer goedgemaakt heeft, heeft de duivel zeer kapotgemaakt. Ik weet geen enkel terrein waarin de zonde zo doorvreet als juist op het terrein van de seksualiteit. De zonden op dit terrein kunnen zelfs tot een verslaving worden. Heel veel mannen en jongens zijn verslaafd aan het kijken naar "vieze plaatjes". Het internet en de televisie bieden daarvoor helaas veel meer mogelijkheden dan vroeger. Wie zich inlaat met pornografie, raakt besmet en verhindert daarmee een open relatie naar God en naar zijn vrouw of vriendin. Overigens komt het ook voor dat vrouwen moeite hebben op dit terrein. Soms is zo'n verslaving een symptoom van een negatief zelfbeeld of van onzekerheid of eenzaamheid die op deze wijze gecompenseerd wordt. Door alle verleidingen op seksueel terrein zou je bijna gaan denken dat de seksualiteit op zichzelf iets verkeerds is. Dat is het niet, maar wij moeten wel heel alert zijn dat wij geen verkeerde gevoelens bij anderen opwekken. Dat geldt voor jongens en meisjes, voor mannen en vrouwen in hun kleding in hun gedrag in woorden in het omgaan met elkaar. God wil niet dat wij flirten met anderen! Ik denk wel dat je gelijk hebt dat ten onrechte de verantwoordelijkheid of de schuld vaak bij de vrouwen en meisjes gelegd wordt. Christenmannen worden niet geroepen om hun gevoelens de onderdrukken maar zij worden wel geroepen om heilig en rein te leven ook in hun gedachtewereld en in hun fantasieën.

3. Ik vind dat jij in jouw korte vraag zelf een beetje buiten schot blijft. Heb jij reden om jouw vriend te wantrouwen; dat kan natuurlijk en dan is een goed gesprek daarover wel op zijn plaats. Of is het zo dat jij hier een beetje te krampachtig mee omgaat? Jij hebt toch zelf ook je seksuele gevoelens, of het jij het daar erg moeilijk mee is er een of andere reden dat jij die probeert te onderdrukken? Jij bent -net zoals alle andere vrouwen- niet maar "een stuk vlees", maar je bent een vrouw! Jij bent door God vrouwelijk geschapen, inclusief de vrouwelijke seksualiteit en daarin draag jij het beeld van God. Ga bij jezelf eens na hoe het komt dat deze dingen jou zo onzeker maken en zo diep ingrijpen in jouw leven.

Tenslotte: Niemand van ons zoals in staat zijn om ooit heilig en rein voor God te leven op dit terrein, tenzij dat we opnieuw geboren worden door de Heilige Geest van God die er in ons lichaam als in een tempel wil wonen. Vraag niet of hij jou of jouw vriend bevrijdt van je seksuele gevoelens, want dan kun je de verkering wel uitmaken. Maar vraag aan de Heere of hij jullie gevoelens "gevangen wil nemen onder de gehoorzaamheid van Christus"

Lees meer artikelen over:

prikkels