Houden van

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik zou graag echt een goed antwoord willen krijgen op wat nu precies 'houden van' is. Ik heb zelf altijd voorwaardelijke liefde gekend/gekregen. Ik ben 29 jaar en heb acht maanden verkering. Ik tob enorm met die vraag. Ik kan ook slecht bij mijn gevoel komen en beredeneer heel veel dingen met mijn verstand; ik kan heel moeilijk iets voelen en weet ook vaak niet goed wat ik voel. Ik heb echt een lieve vriend, maar ben dus enorm ontevreden over mijzelf en onzeker over mijzelf of ik wel van hem houd. Ik kan een waslijst aan goede dingen van hem opschrijven, maar ik zoek zo naar gevoelens. Mijn vriendin zegt dan: "Jôh, meid, dat is zo simpel: in je hart voel je echt wel of je van hem houdt en dat is genoeg." En ik weet dit juist niet! Wás het maar zo simpel voor mij. Hoe kom ik er achter? Hoe weet ik zeker dat het wel goed zit bij mij en ik van hem houd?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je schrijft het antwoord al: een echt goed antwoord op wat "houden van" inhoudt, is ónvoorwaardelijke liefde.

Lees eens wat Paulus schrijft in zijn brief aan de Korintiërs, hoofdstuk 13 vers 4 tot 8: daar staan prachtige eigenschappen van onvoorwaardelijk liefde beschreven. Liefde is vooral geven, en daarin ontvangen. Voorwaardelijke liefde vraagt altijd iets terug: ik geef dit ópdat ik dat ontvangen zal (vele "goede doelen" werken zo: als jij geld geeft krijg je een kadootje toe).

Fijn, die waslijst van goede dingen van je vriend! Schrijf ze eens daadwerkelijk op en daarnaast wat die bij je oproepen: dan kom je bij gevoelens terecht. Van blijdschap bijvoorbeeld, of trots, langdurige vreugde en misschien zelfs wel van teleurstelling of verdriet omdat je anders had verwacht…

Daar waar je hem complimenten zou willen geven zijn je gevoelens positief (spreek je ze weleens uit?); daar waar je verwachtingen (te) hoog gespannen zijn maak je jezelf onzeker! Dus: twee benen op de grond, inderdaad simpelweg twee lijstjes maken; een van verstand en een van gevoel. Het is een kwestie van oefenen... misschien samen met vriendlief, zodat je hem meteen (nog) beter leert kennen!

Een goede verkeringstijd toegewenst, met een gezonde groei-naar-elkaar-toe!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering