Visies op algemene genade

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Wat is het officiële standpunt van de Gereformeerde Gemeente (Ger. Gem.) ten aanzien van de algemene genade? Wat is het officiële standpunt van de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) ten aanzien van de algemene genade? Wat is het officiële standpunt van de Oud Gereformeerde Gemeenten (OGG) ten aanzien van de algemene genade? Dan bedoel ik in het bijzonder of zij voortvloeit uit Christus zoenverdienste of niet.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ha vragensteller,

Het antwoord heeft lang op zich laten wachten, waarvoor mijn excuses.
Hierbij een reactie: De Gereformeerde Gemeenten leren een algemene genade, die evenwel niet voortvloeit uit het borgwerk van Christus, maar vrucht is van Gods voorzienigheid. Men stelt het wel eens a.v. voor: Als een boer in een aardappelveld kunstmest strooit, dan is dat bedoeld voor de aardappelen. Echter, het onkruid pakt er heel wat van mee. Hiermee stelt men niet dat de algemene genade helemaal los staat van Christus. Want, zegt men, de uitvoering van de Raad van God is in de Handen gelegd van Christus en daar hoort de bediening van de algemene genade ook bij.

Voor zover ik weet heeft de Hersteld Hervormde Kerk daar geen officiële leeruitspraak over gedaan.

Dit geldt ook voor zover ik weet van de Oud Gereformeerde Gemeenten. Deze laatste staan in leer en leven dicht bij de Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Helaas kan ik je maar ten dele duidelijkheid verschaffen. Ik hoop dat je er verder mee kunt.

Persoonlijk geloof ik dat elk mens onder Gods algemene genade valt. Dat begint al bij het opstaan, ons dagelijks voedsel, de kleding, het dak boven ons hoofd, etc., etc. Dit mogen we niet los zien van Christus. Ik denk dat Hij elke boterham verdiend heeft, voor elk schepsel. Zo komt ook de boodschap van het evangelie tot de mens: "God dan, de tijden der onwetendheid overgezien hebbende, verkondigt nu alle mensen alom, dat zij zich bekeren" (Hand.17:30). M.i. is dit algemene genade, maar de algemene genade onderscheidt zich natuurlijk van de bijzondere genade, waardoor mensen tot bekering komen. Ik wenste wel dat de algemene genade elk mens zou uitdrijven tot Christus om in Hem hun heil te zoeken.

Vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis

J.M. Strijbis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Docent(opleider) Driestar Hogeschool

Tags in dit artikel:

genade