Eenzame weduwe

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik weet niet goed meer wat ik moet doen, dus hoop ik een goed advies te kunnen krijgen. Dit jaar zou ik negen jaar getrouwd zijn, alleen is dit niet gelukt omdat mijn man afgelopen zomer een einde aan zijn leven heeft gemaakt. Ik en mijn twee kinderen van 7 en 8 hebben vreselijke moeilijke jaren met mijn man gehad, omdat het op een gegeven moment echt een patiënt werd die geen hulp zocht. Al die jaren heb ik mij erg eenzaam gevoeld, maar ben hem toch altijd trouw in alles gebleven. Toen hij is overleden is er zoveel rust in ons gezin gekomen. Nu is het zo dat ik het heel erg vind om alleen te zijn. Heb ook wel op datingsites gezeten, maar mijn gevoelens lijken op hol te slaan. Nu had ik voor mezelf besloten om tot het nieuwe jaar te stoppen daarmee, maar vraag mezelf ook af wat God wil. Moet ik op God wachten tot Hij iemand op mijn pad zal brengen, of moet ik zelf gaan zoeken? Wanneer ben ik er aan toe en hoe weet ik of iemand op bijvoorbeeld zo'n site echt bij mij/ons past? Ik worstel hier dagelijks mee.

Antwoord

Beste mevrouw,

U hebt het niet gemakkelijk gehad, dat is duidelijk! Dat er -na moeilijke jaren- nu ruimte komt om “aan uzelf te denken” is een mooi geschenk. Open staan voor een nieuwe relatie geeft heel veel, en ook gemengde, gevoelens. Ik kan het me voorstellen. Verwarring. Spanning. U vraagt zich daarbij af of u “op God moet wachten.” Ik zou zeggen: vertróuw op Hem. Dat is een actieve houding. En echt iets anders dan slechts afwachten. Houdt uw ogen en oren open. Zíe wat wonderen God kan en wil doen! En gaat het anders dan u denkt, verwacht of hoopt... ongetwijfeld, maar daar is dus ook dat vertrouwen voor nodig. Bidden en werken, weet u nog?

Of u het daarbij van een datingsite verwacht is aan u. Daar kan ik niet zoveel van zeggen. Wellicht zijn er ook andere manieren om aardige mannen te leren kennen. Wel belangrijk is in uw situatie dat u twee kinderen hebt, die samen met u het nodige hebben meegemaakt. Ongetwijfeld gaan uw gedachten in (mag ik het even zo zeggen) uw zoektocht ook naar hén! Ik hoop van harte dat er iemand op uw levenspad komt die bij u en uw gezin past. Laat nog eens van u horen!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

datingweduwnaar-weduwe
2 reacties
Daniel
Mooi antwoord van Marijke Rots!
Kornelie
Beste lotgenote,
je bent jong, sinds een aantal maanden weduwe, moeder van 2 jonge kinderen, onmogelijke werkelijkheid...
Met alle liefde adviseer ik je om eerst je verdriet van de afgelopen jaren goed te verwerken voordat je je in een nieuwe relatie begeeft!
Je voelt je eenzaam en dat is te begrijpen, je hebt veel meegemaakt wat anderen niet kunnen aanvoelen en begrijpen, gelukkig voor die anderen maar zo pijnlijk voor jou...
Vanuit die eenzame positie een nieuwe relatie zoeken zou een soort vlucht voor de huidige werkelijkheid betekenen.
Zoek met Gods hulp en aan Zijn hand wat Zijn weg voor je toekomst is, zoek bv. deskundige hulp.
En wees van harte welkom bij Samen Alleen, de vereniging voor lotgenotencontact voor christelijke jonge weduwen en weduwnaars, www.samenalleen.nl.
Een vereniging waarvan niemand lid zou willen zijn, maar die als een oase is, een club jongere mensen die begrijpt wat je voelt omdat we allemaal jong alleen zijn, waar we elkaar begrijpen zonder veel woorden, een plek waar je niet veel hoeft uit te leggen, waar je gewoon jezelf mag en kan zijn, een groep mensen bij wie je altijd weer je verhaal mag doen, bij wie je huilen kan en met wie je weer leert lachen, een plek waar je zoveel leert van elkaar om het gewone dagelijks leven weer op te pakken, waar je steun vindt bij elkaar vanuit een gezamenlijke basis en zo telkens weer een duwtje in de rug krijgt om er weer even tegen te kunnen.
Kijk eens op onze site, voel je welkom om vrijblijvend een keer deel te nemen aan een activiteit!