Verstandelijk of zaligmakend geloof

Dr. C. A. van der Sluijs / 2 reacties

Vraag

Hoe weet ik nu of ik een verstandelijk geloof heb, of een zaligmakend geloof? Ik ben zo vaak bang dat ik me bedrieg!

Antwoord

Beste vriend/vriendin,

Je vraagt je af of je geloof alleen maar verstandelijk is of zaligmakend. En je vraagt dit niet zo maar. Je vraag staat onder spanning. Vaak ben je bang dat je je bedriegt. Dit laatste is niet verkeerd, want er zijn vandaag al te veel mensen die daar nooit over tobben. Aan de andere kant moet je toch eens je zelf afvragen waarom je daar bang voor bent. Want dit kan te maken hebben met een vorm van egoïsme, die inderdaad niets van doen heeft met het zaligmakend geloof. De volmaakte liefde drijft immers de vrees uit. En die vreest, is niet volmaakt in de liefde (vgl. 1 Joh. 4:18). Dus wat dit betreft, hapert er wat. Maar wat, dat is nou juist de vraag.

Om te beginnen lijkt het mij goed om het verstandelijk geloof en het zaligmakend geloof niet te veel tegenover elkaar te zetten. Wees in ieder geval blij dat je (nog) je verstand hebt. Is dat niet genoeg? Nee. Wat moet daar dan bijkomen? Nou gewoon: de liefde. De liefde van God en tot God. Dit laatste is gegeven en voorbehouden aan de omgang met God. En dat is op zich weer een wonder van genade. Eigenlijk alleen maar te bewonderen en om je over te verwonderen in het wonder van de verzoening met God.

Bedrieg je dan jezelf niet? Als je getrouwd bent of ooit trouwt dan houd je van de ander of niet. Zo simpel is dat. En dan vraag je echt jezelf niet af of je jezelf of de ander  bedriegt. Inderdaad, die volmaakte liefde sluit die vrees uit. Als dit er niet is, moet je niet gaan trouwen of had je nooit met deze partner moeten trouwen. Zo simpel is ook dat nog een keer.

Let er op dat onze liefde tot God altijd een antwoord is op de liefde van God. Hij heeft ons eerst liefgehad (vgl. 1 Joh. 4:19). Nu is onze liefde niet te vertrouwen, maar Zijn liefde wél.

Als je het niet kunt laten om God lief te hebben en de omgang met Hem te zoeken in Zijn Zoon Jezus Christus, dan weet je ook dat Hij je niet bedriegt. Al ben jezelf van huis uit een bedrieger (vgl. Jacob). Dat is nou zalig worden uit genade. Dan zit je niet over jezelf in maar of Hij in je leven aan Zijn eer komt. En als je dan op Christus ziet in de Bijbel of in de evangelieverkondiging, dan zeg je: Heere Jezus, ik heb altijd van U gehouden, maar nooit zoveel als nu. Het is de bruidsgemeente van Christus om Hem te doen en niet om zichzelf. Wie zichzelf zoekt, moet nooit trouwen en komt zo ook niet in de hemel. Zo eenvoudig is dat.

Als je God zoekt, zul je leven (Vgl. Psalm 69 : 33). Dit heeft alles te maken met een zaligmakend geloof. Zo eenvoudig is dat.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid
2 reacties
1a2b3c
Het nadeel van dat ontleden van het geloof is dat er dan alleen maar naar het geloof zelf gekeken wordt ipv wat/Wie je moet geloven.
Als je daar naar kijkt, in het geloof op Hem zien dan kan het niet anders of de liefde stroomt in je hart.
We moeten niet in ons eigen geloof geloven maar in Hem en alles wat Hij zegt.
Hand.6:31 Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden...
Cloudsadmirer
Geweldig antwoord!