Spijswetten houden

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Graag zou ik willen weten hoe ik moet denken over de spijswetten. In Leviticus 11 geeft God aan Mozes een aantal regels over wat je wel of niet mag eten. Vervolgens zegt Petrus tegen de niet-joodse christenen in Handelingen 15:20, dat deze mensen, om ze het niet onnodig moeilijk te maken, wel alles mogen eten (op bloed en gestikte dieren na). Maar Jezus zegt (onder meer in Mattheus 5) dat de Joodse wet nog steeds geldt. Ik vind het best lastig wat ik daarvan nou moet vinden. Ik heb het gevoel dat ik me aan de spijswetten zou moeten houden, omdat dat beter en gezonder is. Hoe denkt u daar over?

Antwoord

In Matt. 5:17 zegt de Heere Jezus dat Hij niet gekomen is om de wet te ontbinden, maar om die te vervullen (= tot zijn eigenlijke bedoeling te brengen). Dat is niet hetzelfde als zeggen dat de joodse wet nog steeds geldt.

Overigens gelden de spijswetten alleen voor het volk Israël. In Hand. 15 wordt besloten dat de niet-joden zich niet aan die spijswetten behoeven te houden, maar de Joden blijven het zelf wel doen.

Tevens is van belang dat in 2 Kor. 3 en Hebr. 8 staat dat "het oude verbond" voorbij is. Uit het verband blijkt hier de wet aan de Sinaï (dus ook de spijswetten) bedoeld te zijn.

Op grond van dit alles is het niet nodig dat christenen uit de heidenen zich aan die spijswetten houden. Messiasbelijdende Joden (Joden die geloven in Jezus als de Messias) onderhouden de spijswetten gewoonlijk wel, vrijwillig, als toewijding aan God en in solidariteit met hun volksgenoten. Maar, zoals iemand van hen mij zei: Het is geen verplichting meer, maar iets vrijwilligs.

Door onze huidige medische en biologische kennis blijkt dat sommige spijswetten ook bijdragen aan de gezondheid. Dat is echter een heel andere reden om bijvoorbeeld geen varkensvlees te eten.

Ds. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

Apostelconventspijswetten