Faith, hope and charity

Ds. W. Pieters / 5 reacties

Vraag

“Geloof, hoop en liefde, maar de grootste van deze drie is de liefde” (ingekort), wordt in de King James-vertaling vertaald met: “Faith, hope, and charity.” Het voelt voor mij alsof liefde en charity (liefdadigheid) totaal niet hetzelfde zijn. Hoe zit dit?

Antwoord

Charity is uit het Latijn afkomstig en betekent liefde.

Ds. W. Pieters

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Elspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

engels
5 reacties
mortlach
Ook in het Engels betekent "charity" meer dan enkel "liefdadigheid". Het betekent ook "mildheid (in je oordelen)" en "naastenliefde".

Het betekent blijkbaar ook "menslievendheid", maar die betekenis is volgens het woordenboek verouderd. Het werd vooral in de jaren 1800 veel gebruikt.
Nimrod
Nee, dat is ook niet hetzelfde. Charity betekent o.a. liefdadigheid.
Naturel
Mortlach
Dank voor je duidelijke uitleg!
Naturel
Euh. Mijn reactie is aangepast/ingekort zie ik

Ik zal hem wat genuanceerder en als vraag stellen.

Waarom geeft de predikant maar zo'n beknopt antwoord ?
henkie
In een antwoord van 4 woorden: bel hem eens op.