Zendingsveld

J.W.N. van Dooijeweert / 2 reacties

Vraag

Wat is het zendingsveld?

Antwoord

Beste vraagsteller, door omstandigheden kwam ik je vraag wat te laat tegen. Maar we gaan kijken waar het om gaat.

Als ik in Peru begin met onze les over zending, dan ga ik eerst naar het Paradijs. Daar komt de eerste Zendeling, God de Heere Zelf. Hij zoekt Adam en Eva op. Zij vormen met zijn tweetjes het “zendingsveld”. Het gaat niet om  het Paradijs, het gaat niet om de dieren… het gaat om die twee mensen! Vol liefde roept God Zijn gevallen mens: “Waar zijt gij”… waar ben je, Ik zoek je.

Ik denk dat we hier een heleboel kunnen leren. Van Wie gaat zending uit? Van onze Heere God. Wie is het doel van God? De mens, de zondige mens, die God de rug toe keerde. Met welk doel zoekt de Heere God Adam en Eva? Om ze te straffen? Nee! In de eerste plaats om ze een Verlosser te beloven: Genesis 3:15.

Later, als de mensen uit het paradijs verdreven zijn wordt alles anders. Dan komt God niet Zelf naar mensen toe, maar Hij zendt Zijn dienaren. Met hetzelfde doel: Mensen, gevallen mensen, zondaren dus, opzoeken en de boodschap van God doorgeven: “IK ZOEK U”. Als mensen aan die roepstem gehoor geven en tot bekering (terugkeer, inkeer) komen, dan ontstaan er gemeenten. Is dat het zendingsveld? Nee, dat is de plaats waar mensen God dienen en Hem loven en prijzen om Zijn verlossingswerk.

Maar… Deze gemeente van Jezus Christus heeft meer te doen dan samen te genieten van het Evangelie. Zij moet naar buiten, naar de mensen die Jezus niet kennen. En hier komen we bij het zendingswerk.

Wie is de werker? Iemand die zelf Jezus kent en door God geroepen is voor dit werk. Wat is het zendingsterrein? Alles wat buiten de kerk is. En dan gaat het niet zozeer om Limburg of Noord-Holland of Afrika. Maar het gaat om de mens die niet weet van Gods opzoekende liefde. Hij of zij  moet opgezocht worden met de heilsboodschap. Als we over “het zendingsveld”spreken dan zijn we afbakenend bezig. Dan bedoelen we hele gebieden of hele landen waar de mensen  nog nooit van Jezus gehoord hebben. Gebieden of landen die in Naam van de Heere God bezocht moeten worden met de goede boodschap. Deze landen of gebieden zijn dus “zendingsgebieden”. Ook gebruiken we dan wel de naam “zendingsveld”. Let goed op: Het gaat dan niet om Nigeria of Laos, of Sudan…. Maar het gaat om de mensen die daar wonen.

Dichter bij de gemeenten spreken we over “evangelisatiewerk”. Daarin heeft elk lid van de gemeente uitdrukkelijk zijn of haar taak.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt doen om beter zicht op het zendingswerk te krijgen. Je mag er gerust op terug komen hoor.

Evangelist J. W. N. van Dooijeweert,
Waddinxveen

Lees meer artikelen over:

zending
2 reacties
EVA
de straat, de wijk, de woonplaats waar je woont, kortom de hele wereld is 1 groot zendingsveld iedereen moet het horen dat Jezus geboren is voor alle mensen, iedereen moet het horen dat Hij gestroven is, begraven is, opgestaan is, en opgevaren is en dat allemaal voor ons mensen! en als we dit offer niet aanvaarden zullen we voor eeuwig verloren gaan, kies vandaag nog voor Hem.
petrus
Refoweb is ook een stukje van het zendingsveld....