Koning en profeet in de politiek

Ds. P. Koeman / 1 reactie

Vraag

Is de relatie tussen koning en profeet uit het Oude Testament nog van betekenis voor de hedendaagse politiek?

Antwoord

In het OT was het de taak van de profeet om de koning/overheden in concrete situatie de wil van God te laten weten en hen op te roepen in hun regiem en beleid rekening te houden met Gods wil. Daarbij was de Tora van groot belang. Een koning die zijn volk regeert overeenkomstig Gods bedoelingen en wiens regering/beleid een afspiegeling is van het bewind van God, wordt gezegend en is tot zegen voor zijn onderdanen. Daarbij waren de profeten ook kritisch. Zeker wanneer de koning met zijn hof eigen wegen gingen en zich conform de koninkrijken rondom Israel gingen gedragen. En vooral wanneer afgoden werden toegelaten en vereerd. Ongehoorzaamheid en ontrouw jegens God zou koning en volk duur komen te staan. En dat is wel gebleken in de straffen van God (o.a. scheuring van het rijk; ballingschap ertc.)

Nu is er in de loop van de eeuwen wel een en ander veranderd, ook in de relatie kerk en staat. Profeten als in het OT kennen wij niet meer. Toch is er nog altijd de roeping om overheid en volk te confronteren met Gods geboden en beloften en hen op te roepen rekening te houden met Gods wil en eer, alsook met het welzijn van de onderdanen. Daarbij heeft de kerk nog steeds een opdracht inzake de politiek en mag zij zorgvuldig luisterend naar de  Schriften en met kennis van zaken ten aanzien van de problematieken de regering op roepen te handelen als dienaresse van God. Ook al is de overheid er niet (meer) van gediend, dat de kerk haar stimuleert en corrigeert, dat ontslaat de kerk niet om het profetisch getuigenis te laten horen. In navolging van OT-profeten, bovenal in het spoor van de grote Profeet Christus Jezus. Daarbij is de leiding en wijsheid, de tact van de Heilige Geest vereiste. Naast een persoonlijk getuigenis en voorbeeld dus ook een publiek belijden. Met het oog op de Naam des Heeren en het welzijn en behoud van ons volk.

Helaas is de kerk veelal in gebreke en durft zij in de marge haar geluid te weinig te laten horen. Toch blijft zij er heilig toe geroepen en verplicht.

Intussen vraagt het van de kerk om haar leden die ter zake kundig zijn in diverse vraagstukken te consulteren om zo verantwoord mogelijk te spreken. Haar voorbeeld mag voor de overheid eveneens uitnodigend zijn. Niet voor niets roept de kerk haar leden op tot voorbede voor de regering en onze koninklijke familie.
Naast het spreken van de kerk, is er het persoonlijke handelen van iedere christen die als profeet geroepen is van de HEERE te getuigen. Dat kan in diverse segmenten van onze samenleving, o.a. in de politiek en maakt ondanks weerstand en afwijzing, toch ook indruk. Niet het resultaat telt en de erkenning van mensen, maar het gehoorzaam in Gods wegen gaan. Profetisch is: mijn Schild en ... zijt Gij ,o God, mijn Heere!

Ik hoop op uw vraag u de nodige handreiking te hebben geboden.

Met hartelijke groet,
Ds. P. Koeman

Lees meer artikelen over:

politiek
1 reactie
adriano313
Ik geloof er zeker in dat God ook vandaag wil vertellen hoe wij ons land zouden moeten besturen.

Alleen of de regerende mensen die (zonder dat ze het misschien weten) door God in hun functie zijn aangesteld dat ook zo beleven dat weet ik niet.

Het raadplegen van de geestelijke wereld is van oudsher iets waar belang aan wordt gehecht! Vandaar dat God ook, in vele tegenstellingen, zijn Almachtige Glorie via profeten (mozes, daniel, elia etc.) aan koningen laat zien, die i.p.v Hem, orakels of het occulte raadplegen. Er zijn ook vandaag tal van voorbeelden hoe de occulte wereld steeds meer wordt geraadpleegd.

Daarom geloof Ik er niet in dat God een verhalen God is, die alleen profetische boodschappen geeft in de O.T.tijd. Misschien kennen we de profeten niet goed genoeg en wordt het eens tijd dat we ze beter leren kennen. Anders zouden sommige voor niets de profetische gaven van Hem hebben gekregen zoals die beschreven staan in:

Rom: 12:6 "Wie de gave heeft te profeteren" (geboren talent) NBG
1kor.12:10 "aan de ander (de geest van) profetie" (vervuld worden door de Geest) NBG

Velen lezen dit snel voorbij, twijfelen hieraan of scharen het onder charismatisch gedachtegoed. Laat ik voorop stellen dat God niet zomaar iets schrijft en voor Hem niets onbedoeld is. Hij zegt niet voor niets IK BEN.
Ik Ben betekend dat het er al is. Dus dat de tijd van de desbetreffende koning al vast staat.(ps139)
Maar omdat u vrij van wil bent om een heer te kiezen, en er een (geestelijk) rijk van licht en duisternis bestaat zal een koning ook voor een geestelijke heer moeten kiezen. Zo ook wie hij gaat raadplegen. Als hij vandaag kiest voor de Heere Jezus Christus, mag u aannemen dat er op het niveau van de koning ook een relatie zal ontstaan. Vanuit de Bijbel kunnen we leren dat God veelal een adviseur uitkiest die als profeet fungeert. Maar ik geloof er ook in dat dit zo zal zijn als de koning de Heere Jezus Christus niet aanneemt als zijn verlosser. Een koning doet er ten alle tijde verstandig aan een profetische adviseur (van de Eeuwige VerbondsGod) in zijn team van adviseurs op te nemen.

Daniel is hier een heel mooi voorbeeld van. Als gouverneur, beleidsmaker of minister (maar net hoe je het wilt zien) is hij actief in het koninkrijk van Babylon. In Daniel lezen we ook dat er een enorme geestelijke strijd bestaat die verborgen zit achter de wereldse koninkrijken. (dan 10:13). Hieruit kan je opmaken dat koninkrijken (=> de wereld) onderhevig zijn (geregeerd worden) door machten uit de duisternis.

Tegenwoordig geldt veelal de wetenschap als maatstaf voor advies. Het is de kennis die moet regeren. Het moet bewezen worden. Deze manier van kennisdenken (kennismaatschappij) is echter ook van de wereld en leidt veelal naar macht en machtsmisbruik. (kennis = macht wordt er gezegd)
God heeft een mens niet gemaakt om vanuit zijn opgedane kennis te regeren. Zoals ik al eerder schets, maakt de tegenpartij gebruik van deze kennis leugen. De eerste die er in trapte was Eva. "Als je eet wordt je zo slim als god" (kennis). Met als gevolg dat je de absolute macht kan hebben.

Gods manier van regeren is juist het tegenovergestelde. Een manier waarbij de Relatie VOOROP staat en het belangrijkste is i.p.v de kennis. Hij heeft geen behoefte aan een kennisrelatie want alles is al van Hem en is door Hem gemaakt.
Waar Hij behoefte aan heeft is dat Zijn koninkrijk wordt uitgebreidt doordat mensen zich aan Hem overgeven en dat zijn Heerlijkheid regeert.
Dat begint al praktisch gezien bij de koning. Vandaag in de vorm van de koningin en premier Rutte.
Laat ik voorop stellen dat ik niet weet of zij een profeet ter ondersteuning hebben. Ik wens ze het in ieder geval van harte toe.

Maar in een tijd als deze, lijkt het mij zo wijs dat God aanbeden wordt als Raadgever. Want de geestelijke wereld en het Rijk der duisternis probeert op zo veel manieren bezit en controle te krijgen over mensen. Leugen, macht, geld hoererij en tovenarij en wraakzuchtig geweld regeren op veel plaatsen. Kerken lopen leeg of krijgen hun begroting en financieel beheer moeilijk op orde...

En dat is niet omdat God het ZO wil. Dat doet (veroorzaakt en wil) de regerende mens zelf!
En de kerk...
Zolang vele kerken angstvallig blijven aankijken tegen de gave van profetie, zowel als het meegekregen talent, als de geestesgave, dan kan er ook heel weinig geprofeteerd worden.
Mensen met deze gave moeten juist gekoesterd en beschermd worden zodat ze kunnen voorgaan in gebed en aanbidding. Hij of zij heeft het niet voor niets van God gekregen.

Ik hoop dat onze regering of ander vormen van cruciale autoriteit binnen onze natie, bij gestaan mogen worden door profetische bediening, in ware bekendmaking van wat de God van Abraham, Izak en Jakob aan onze koningin en premier wil bekendmaken.
Door Zijn Geest en Heiland; Heere Jezus Christus
Want aan Hem is gegeven alle macht, in de hemel en op de aarde