Parkeerprobleem

P.M.G.P. Bos / 6 reacties

Vraag

In onze straat heerst een parkeerprobleem. Er was vroeger voldoende plek om de auto te parkeren, maar inmiddels valt er voor vrijwel elk huis niet meer één, maar twee of zelfs drie auto's te parkeren. Nu doen onze buren hier best moeilijk over. Zij hebben graag als echtpaar hun drie grote auto's altijd op het zelfde plekje voor hun eigen huis staan. Staat er iemand anders, dan zetten ze hun auto even op het oprijpad voor hun garage (wat ze anders niet gebruiken), totdat 'hun' plekje vrij komt. Dan snellen ze direct naar buiten om de auto van het pad in dat vak te parkeren. Inmiddels is dit al lange tijd aan de gang en de laatste tijd zien we helaas dat andere buren hierop gaan reageren. Zo zien we dat ook zij hun auto elders in de straat terughalen, zodra er voor hun huis een plaatsje vrij is e.d. We ervaren hierdoor een bepaald soort spanning in de straat. Hoe dit nu op een goede manier op te lossen?

Antwoord

Ga het gesprek aan met de buren en kom tot een vergelijk. Vooral geen eigen rechten gaan spelen. Zoek anders een objectieve mediator. De plaatselijke gemeente kan hierin adviseren.

P. M. G. P. Bos

6 reacties
Knoepsieknater
Wat is nou eigenlijk het probleem. Als je buren graag de hele dag bezig zijn met auto's verplaatsen, prima toch? Zulke buren heb ik ook. Het leukst vindt iedereen in de straat het dan natuurlijk ook om expres op 'hun' plek te parkeren. Schitterend om dan gelijk de buren weer de staart op zien te rennen om hun auto te verplaatsen als 'hun'plek weer leeg komt...
De oprit bij ons huis houden wij bij mooi weer graag vrij als speelruimte voor de kinderen. Eén keer hebben de buren me gevraagd voortaan op mijn oprit te parkeren, waarop ik ze gevraagd heb of ze soms betaald hadden voor 'hun' parkeerplaats. Daarna heb ik nooi meer wat gehoord...
Catherine
Dit is meer een vraag voor een wijkagent of coordinator. Net wat KK hierboven zegt, trieste mensen die kennelijk niets anders te doen hebben dan te loeren en auto's te herparkeren. Een LUXE probleem. Tsjoh, waar laat ik mijn auto's, misschien toch maar verhuizen naar een huis met een garage voor 5 auto's. Vraagsteller: probeer je niet te ergeren, maar bekijk het met een glimlach. Overigens is dit een steeds groter wordend probleem, overal. Ook in de nieuwere (Vinex) wijken. Tegen beter weten in gaan de planners ervan uit dat een huis anderhalve auto heeft. Zo wordt er gerekend.
irenicus
Eens met andere reageerders. In een wereld waar zoveel ECHTE nood en verdriet en duisternis is, zou ik er werkelijk geen seconde aandacht aan kunnen en willen besteden. Vraag alle buren of ze mee willen doen met een hulpactie voor Syrie, of schoon drinkwater voor een dorp in India; dat zal de sfeer beter ten goede komen - en dan verdwijnen de spanningen over het parkeren als sneeuw voor de zon.
pannenkoek
Rijdende rechter inschakelen :-))
zandkasteel
Toch begrijp ik de ergenis wel. Wij hebben jaren geleden ook een situatie gehad dat er kontinu een bedrijfsbus voor ons raam werd geplaatst, maar nooit bij de eigenaar zelf. Zelsf tijdens 4 weken bouwvakvakantie, terwijl het maar even moeite is om die aan het eind van de straat in een van de parkeervakken te zetten. Of in ieder geval voor het eigen huis. Waarom een ander het uitzicht benemen, terwijl je zelf een plek voor de deur hebt ? Maar naar overleg was hier wel uit te komen en werd de bus verspreid over meerdere plekken weg gezet. Zelf hebben we 2 auto's en een oprit waar 1 auto kan staan.Daar staat de auto die het meest thuis is. Ik zou mij schamen om in onze straat, waar al parkeerruimte te weinig is, 2 plekken bezet te houden (of we nu belasting betalen of niet) en mocht het probleem in de toekomst nog erger worden, wil ik zelfs wel overwegen een stuk van de voortuin af te halen en hier een extra plek te creëren. Als je elkaar als buurt kan helpen, waarom dan niet?
De problemen zijn meestal 's avonds en in het weekend, dus zou ik niet om mijn kinderen te laten spelen, de oprit vrij houden, maar wel bijvoorbeeld overdag hem even aan de straat zetten als dat echt nodig is en dan als het drukker wordt weer even terugzetten op de oprit. Kleine moeite en groot plezier voor je buren.
Daniel
Wij wonen in een dorp, we hebben een garage en een oprit.
Vroeger woonden we in Amsterdam, daar was je al blij als je de auto een beetje in de buurt kon parkeren.
Nooit geen probleem mee gehad.
Het is zoals het is. Nu helemaal niet, ik begrijp vragensteller wel, het is de dagelijkse ergenis, maar ik zou er niet wakker van liggen.
Het zijn luxe problemen, vragensteller/ster wees blij dat er geen ergere problemen zijn.