Aanwezigheid bij voorbereidingspreek

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Laatst werd het Heilig Avondmaal gehouden en ik ben aangegaan. Bij de voorbereidingspreek waren mijn man en ik niet aanwezig. In de voorbereidingsweek belde een ouderling op. Hij vroeg eerst hoe het ging met de knie van mijn man en hij dacht vervolgens dat ik ziek was, omdat wij samen de voorbereidingszondag niet aanwezig waren. Wij kerkten die zondag ergens anders. De ouderling vond dat niet kunnen, vooral omdat ik een Avondmaalganger ben. Ik zei: "Wij kunnen ook via internet een voorbereidingspreek luisteren, of er één lezen." Wij gingen die zondag niet naar onze eigen kerk, omdat wij vinden dat de dominee heel erg blijft steken in de ellende en wij willen graag Christus horen verkondigen. De inhoud van zijn preken vinden wij vaak heel arm. Kun je aan het Heilig Avondmaal deelnemen als je niet aanwezig was bij de voorbereidingspreek? Er staat toch ook in het Avondmaalsformulier dat je jezelf moet onderzoeken?

Antwoord

Het Heilig Avondmaal is in de eerste plaats een zaak tussen de zondaar en zijn God. De zondaar en Christus. Daarna en daarnaast ook een zaak van de gemeente en geestelijke gemeenschap tussen gelovigen onderling.

Formeel is het mogelijk aan te gaan zonder de voorbereidingspreek te hebben bijgewoond. Maar welbeschouwd is het niet de geëigende weg en is het ook niet gezond als er een barriëre ligt in de onderlinge gemeenschap, veroorzaakt door (een andere visie op) de prediking. In feite is dit een onhoudbare situatie. Ik hoop ook dat het zo wordt ervaren. Zo kan het niet blijven doorgaan.

Is er een fundamenteel gesprek geweest tussen jullie en de betrokken predikant/kerkenraad? En hoe was/is onze opstelling in zo'n gesprek? Kritisch, verdrietig, bewogen, scherp, open, ontvankelijk, etc.? Hoe geestelijk zijn we in het omgaan met onze kritiek en met de ambten?

De zorg door de ambtsdrager verwoord, is goed te plaatsen. Jullie zorg omtrent de prediking evenzeer. Probeer tot een eerlijk gesprek te komen. Niet telefonisch, maar bij jullie thuis. Regel iets. En: laat de gemeente waartoe je behoort niet te snel los. Probeer te bouwen, niet te breken.

Bid God om licht en leiding. En liefde bovenal.

Kand. G. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaalvoorbereidingsweek