Af en toe naar porno kijken

dr. J. Hoek / 7 reacties

Vraag

Sinds enige tijd kijk ik af en toe naar porno. Nu weet ik dat hierover eerder vragen zijn gesteld. Ik kan mezelf niet verslaafd noemen, maar af en toe kan ik de verleiding niet weerstaan. In het begon vond ik het opwindend, later steeds meer walgelijk. Toch moet ik er dan naar kijken. Tegelijkertijd weet ik dat ik mezelf hiermee kapot maak. Zo heb ik nu al voor mezelf besloten dat ik geen relatie wil, omdat ik mijn vriend/man recht in de ogen wil kijken. Momenteel heb ik het gevoel dat ik dit nooit meer zal kunnen doen, omdat het mooie aan seksualiteit voor mijn gevoel kapot is. Ik voel me gedoemd om in deze zonde te blijven vallen. Hoe kan ik hiermee omgaan? Ik ben bang dat dit mij mijn hele leven blijft achtervolgen. Wat zegt de Bijbel hierover? Kan ik maar beter nooit een relatie aangaan? Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De vraagsteller is duidelijk in grote problemen gekomen door het kijken naar porno. Het nadelige effect hiervan op het gedachtenleven moet niet worden onderschat.

Wat mij echter bijzonder treft in de formulering van de vraag is een zekere berusting in wat kennelijk als onvermijdelijk wordt beschouwd. "Ik voel mij gedoemd om in deze zonde te blijven vallen." Maar dat hoeft toch echt niet het geval te zijn. Velen zijn van ernstige vormen van pornoverslaving afgekomen door Gods kracht, waarbij deskundige hulp van mensen een middel is geweest. Er is wel reden om de ernst van de situatie onder ogen te zien, maar er is geen enkele reden tot wanhoop en ook niet om zulke verregaande conclusies te trekken dat je nooit meer een relatie zult kunnen aangaan.

Wat ik wél wil benadrukken is dat je menselijkerwijs niet alléén van deze verslaving af komt. Je hebt Gods hulp nodig, maar ook is het van groot belang om je problemen te bespreken met vertrouwde mensen. Onlangs sprak drs. N. C. van der Voet hierover tijdens een conferentie. Het emailadres van hem is op te vragen bij de redactie van deze vragenrubriek.

De vraagsteller zou ik willen bemoedigen: de situatie is wel ernstig, maar niet hopeloos. Er is van de kant van de HEERE ook voor jou de mogelijkheid tot een nieuw begin!

Ds. J. Hoek

dr. J. Hoek

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Chr. Hogeschool Ede

Tags in dit artikel:

zelfbevrediging
7 reacties
EVA
Kijk op de site www.bevrijdingspastoraat.nl tv online en dan links in je scherm uitzending bevrijd van banden afl 7 en 8 kijk wat het met je doet....en ga terug naar God maak je los van deze banden.
Hanna
Wat een mooi, warm antwoord!

Sterkte, vraagstelster!
scfbuddy
Kijk op de site www.settingcaptivesfree.nl De cursus Puur leven! is een 60-daagse, interactieve en gratis cursus voor mensen die gebonden zijn aan seksuele zonden, variërend van een verslaving aan zelfbevrediging tot het bezoeken van prostituees. Cursisten krijgen een Nederlandse mentor toegewezen die de cursus zelf ook gemaakt heeft, die de verslaving zelf kent. Bijbelse principes staan centraal in de cursus en geven terecht hoop op bevrijding.
Mien
Waarom heb je de mogelijkheid om naar porno te kijken??? Neem zo'n zwaar filter op je internet dat het niet meer mogelijk is om porno te kijken, dat voorkomt een hoop ellende! Wees daar gewoon nuchter in, het is een van de belangrijkste dingen die je zelf kunt doen om er vanaf te komen! Sterkte ermee
Sliedrechtman
Helaas wordt sex / sexualiteit in reformatorische kringen niet als deel van het menselijk leven gezien. Daarom zijn mensen vaak geobsedeerd door porno, sexuele activiteiten zien in de vorm bewegende beelden.
Eten, drinken, maar ook sex /sexualiteit maakt deel uit van je leven. Sexualiteit is dus gewoon heel normaal. Ik hoop dat je de frequentie kan afbouwen van kijken kan afbouwen. Ga sporten bijvoorbeeld, de computer kan best een dagje zonder je. Geloof in je eigen kunnen en kracht. De bijbel zegt niet voor niets: Onderzoek alles (dus ook websites) maar behoud het goede. Succes!
1a2b3c
Sliedrechtman: Helaas wordt sex / sexualiteit in reformatorische kringen niet als deel van het menselijk leven gezien. Daarom zijn mensen vaak geobsedeerd door porno....

Waar haal je dat nou weer vandaan? Het is op zijn minst generaliseren!!
Bovendien, buiten de reformatorische kringen zijn ze ook aardig geobsedeerd door porno, alleen vinden ze dat minder vaak een probleem denk ik, omdat ze het niet als zonden zien.

Je zegt: De bijbel zegt niet voor niets: Onderzoek alles (dus ook websites) maar behoud het goede.

1 Kor.6:18 Vlucht weg van de hoererij...
cross
@sliedrechtman: het is niet belangrijk (lees: onbelangrijk) hoe 'de reformatorische kring' of welke deel van de bevolking ook denkt over mij en mijn gedrag. Daarentegen is het zeer belangrijk hoe God ons ziet. In dat licht is het vreemd om 1. de zonde te bagatelliseren (lees hoe God dat ziet in Zijn woord) en 2. de zondaar op zijn 'eigen kunnen en kracht' terug te werpen. De ervaring van de vragenstelster is dat ze daar niet te veel (niets?) van kan verwachten. De beantwoorder doet echter beter (!): God kan alles, Hem hebben we nodig! Of is God niet almachtg? Kortom, geloven in ons zelf betekend de dood (de vragensteller ziet dat goed) en vertrouwen op De Almachtige kan niets anders betekenen dan het leven!

@ Vragenstelster: Je bent niet de enige. Lees de Bijbel, zie en weet dat God je de zonden wil vergeven. Lees bijvoorbeeld 1 Johannes 5:14, maar zeker ook Jesaja 1:15.

Gods zegen.

ps. sliedrechtman: De zonden van ons beiden zijn vreselijk. Dat geldt voor jou en mij. Onderzoek (!) daarom ook de Bijbel, ook tot jouw persoonlijk behoud!