Jouw keuze, Gods keuze

Kand. G.A. van Ginkel / 2 reacties

Vraag

Als je een keuze heb gemaakt die erg moeilijk is geweest, en dat je denkt dat het de juiste keuze is, hoe weet je dan dat het ook de keuze van God is?

Antwoord

Wat maakt een keuze goed? Dat je God er van harte in hebt betrokken. Dat je gevraagd hebt: HEERE, wat wilt Gij dat ik doen zal? Werkelijk, met overgave aan Zijn wil. In geloofsvertrouwen.

Soms mag je het gewoon zeker weten: Dit was de goede keuze! Je voelt het. Je weet het. Een andere keer blijft het wat wringen: Heb ik het nu echt goed gedaan?... Ik weet het niet. Vooral als je keuze een foute lijkt, door allerhande te denken gevende omstandigheden.(...) Je hebt er "geen goed gevoel" bij. Maar: leidt uit de tegenslagen niet zondermeer af dat je een foute keuze maakte! Tegenslag zou ook juist een bewijs kunnen zijn van de juistheid van je gemaakte keuze.

Soms heb je meerdere keuzemogelijkheden en zijn ze alle goed! Als je maar kiest met God en voor God! Kies je zonder God, dan kies je per definitie verkeerd! "God houdt niet van krampachtige mensen", zou ik bijna zeggen. God wil dat we gelovig ontspannen kiezen. In vertrouwen: Hij zal het maken.

Tenslotte: wat van God komt, keert tot God terug. Met lofprijzing en dankzegging.

Kand. G. A. van Ginkel

2 reacties
Nen
Als de Heilige Geest in je woont (en als je Gods kind bent is Hij bij je tot aan het einde), dan mag je weten dat Hij je leidt van binnenuit.
Niet met briefjes uit de hemel of hoorbare stem, maar doordat je in je hart rust hebt, of juist niet over een bepaalde keuze.
Dat is misschien lastig om te ervaren, maar probeer het.
Want God dringt zich niet op, het is zijn liefdevolle gefluister in je hart.
Net als geliefden, die schreeuwen niet naar elkaar.

Voel je het in je hart wringen (zoals beantwoorder ook al schrijft), dan heb je er dus geen rust over en moet je het niet doen.

Hoop dat je hier wat aan hebt, ik vind het tof om te merken dat God wel degelijk hierdoor spreekt in alledaagse dingen :)
duo
Kort geleden heeft ds. den Ouden hier ook een mooi antwoord op gegeven:
http://refoweb.nl/vragenrubriek/16398/teleurgesteld-in-gods-weg
Hopelijk heb je daar ook wat aan.