Ik eerst depressief, mijn man nu ook

Ds. C.J. Droger / 2 reacties

Vraag

We zijn een paar jaar getrouwd. In die tijd heb ik last gehad van een depressie. Gelukkig grotendeels bovenop gekomen. Alleen nu denk ik dat mijn man erg depressief is. Omdat ik er zelf ervaring mee heb zou je kunnen denken  dat ik het kan begrijpen, maar dat is totaal niet zo. Bij hem is het heel anders. Op zich ook logisch.

Bij hem heeft het een andere oorzaak. Hij voelt zich in een keurslijf gegoten waar hij zich niet in voelt passen als het de kerk betreft. We zijn lid van de Ger. Gem. maar overwegen  sterk om naar een andere kerk over te stappen. Het gevoel te hebben aan allerlei uiterlijke dingen te moeten voldoen, maar niet waar kunt maken is erg zwaar, terwijl het daar toch niet om draait. Hij wordt ook niet blij van zijn huwelijk. Ligt niet aan mij zegt hij, maar hij trekt het niet. Hij is liever alleen. Heeft ook veel last van zijn vader. Die is narcistisch. Hij heeft heel erg het gevoel dat hij steeds meer op hem gaat lijken. Ik zeg dat het komt doordat hij nu gewoon niet veel kan hebben. Maar zeker weet ik het ook niet.

We hebben het altijd heel goed samen gehad, maar hij heeft bijvoorbeeld ook veel moeite om gemeenschap te hebben. Daar voelt hij zich ook rot over. Kortom, het lijkt of heel veel blokkades hem in de weg zitten. Via de huisarts is hij een paar keer naar een psycholoog geweest, maar die geeft aan dat ze voor wat de kerk betreft niks zinnigs kan zeggen omdat ze geen idee heeft hoe het er daar aan toe gaat. En wat het betekent om in zo’n gemeenschap te leven.

Mijn vraag is: waar ga je met dit soort hulpvragen naar toe? Is dat een therapie voor hem alleen of juist voor samen, ook doordat hij liever alleen is en het deel geslachtsgemeenschap etc. Ik ben totaal niet thuis in deze hulpverlening. Ik hoop dat ik geholpen kan worden met tips, hoe met hem om te gaan en waar kunnen we aankloppen voor externe hulp.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor het stellen van je vraag. Jullie bevinden jullie in een moeilijke en verdrietige situatie. Hier moet snel hulp gezocht en geboden worden, want zó kan het niet verder. Mijn voorstel is dat jullie je aanmelden bij de stichting Eleos. Dat is een christelijke organisatie die hulp biedt in de problematiek waar jullie mee worstelen. Een andere optie zou de stichting Schuilplaats kunnen zijn. Ook die kan jullie proberen te helpen en te begeleiden. Wacht niet te lang meer met het zoeken van hulp, want anders wordt alles nog moeilijker, denk ik. Het zou mooi zijn, als je ook eens kon praten met een ambtsdrager uit een gemeente waar jullie je wel thuis zouden kunnen voelen. Misschien is er iemand in de buurt die jullie kennen en in vertrouwen kunnen nemen.

Vergeet bij dit alles het gebed niet. Wij lopen soms tegen grote problemen op in ons leven die wij zelf niet kunnen oplossen. Maar voor de HEERE is niets te wonderlijk. We mogen het van Hem verwachten en Hij doet nog steeds wonderen. Daar wil Hij hulpverleners voor gebruiken.

Sterkte en wijsheid voor de komende tijd toegewenst.

Hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

2 reacties
AHHK76
Stichting De Vuchtheuvel biedt ook goede (relatie)therapie. Dit gaat uit van de Ger.Gem. maar de mensen die er werken staan open voor andere meningen, is mijn ervaring. Ik wens jullie sterkte en Gods zegen.
vrouw78
Beste vraagsteller,

Zou je het fijn vinden om ook eens met iemand te kletsen die de dingen herkent (ook wat kerk betreft) waarover je schrijft en inmiddels daar geen last meer van heeft? Ik ben tijdens een drieënhalf jarige burnout ook depressief geweest. Inmiddels ben ik hersteld. Ik heb net bij een andere vraag ook gereageerd (druk in mijn hoofd), daar kun je iets meer over mij lezen. Als je me wilt mailen, kan dat. Mijn mailadres is volledigeovergave@gmail.com

Hartelijke groet,
Erna