Gevoelens voor een vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Aan Marijke Rots. Een poosje geleden zijn een vriend van mij en ik meer dan alleen vriendschappelijk met elkaar omgegaan. Op een gegeven moment kwam hij er (na persoonlijk, maar ook samen met mij ervoor gebeden te hebben) achter dat hij toch niet met mij verder wilde. Omdat het voor hem niet goed voelde, wilde ik natuurlijk ook niet zo verder en ik geloofde toen bovendien dat het niet Gods wil zou zijn als ik hier tegenin zou gaan. In ieder geval voel ik nog steeds veel voor die jongen. Die gevoelens wil ik eigenlijk niet voor een 'normale vriend' hebben. Ik mis hem als ik een tijdje niks van hem hoor en als er andere mannen op een bepaalde manier toenadering zoeken, jaag ik die van schrik weg. Ik voel me wel schuldig over die gevoelens, maar aan de andere kant lijk ik er ook niet echt controle over te hebben. Hoe kan ik hier goed mee omgaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Vriendschap, liefde, schuldgevoelens, teleurstelling en ook nog de controle over jezelf kwijt... dat is heel wat in een paar zinnen! Je wilt die bewuste vriend als vriend: maak een keuze daarvoor en bedenk dat andersoortige aantrekking daar dan niet bij hoort. Wat is voor jou een ‘normale vriend’? Ongetwijfeld heb je daar een voorstelling van met bepaalde verwachtingen. Nuchter nadenken en vasthouden aan je keuze geeft de controle over jezelf terug (zelfs als dat een poosje tijd nodig heeft!). Iedere keuze die je maakt heeft bijbehorende consequenties: schrijf dit eens voor jezelf op! Wat wil je wel, wat niet, waarom wel of waarom juist niet…

Jij voelt liefde voor die bewuste jongeman, maar het blijft onbeantwoord? Tja, dan zit er niets anders op dan afscheid te nemen van die gevoelens, misschien wel helemaal van de jongen ook. Ook dat is een keuze die jezelf maakt! Daar mogen best gevoelens van teleurstelling en verdriet bij horen: je ‘droom’ is in duigen gevallen, nietwaar! Neem de tijd, die je nodig hebt om een en ander onder ogen te zien (verwerken vind ik een naar woord: je past je ervaring van teleurstelling toe in je verdere leven). Blijf echter niet hangen in gevoelens waarmee je andere mannen door je gedrag afstoot, maar probeer open en eerlijk de ‘wereld vol mannen’ opnieuw een kans te geven als je op zoek bent naar een vriendschaps- of liefdesrelatie.

Schuldgevoelens: voor terechte schuldgevoelens mag je op de knieën en vergeving vragen. Voor onterechte schuldgevoelens ga je bij jezelf te rade: waar bestaan die gevoelens uit? Aan wie ben je iets schuldig? Waarom?

Genoeg tips gekregen? Bedenk dat liefde áltijd samengaat met het maken van keuzes! Succes ermee.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

verliefdheid