U vroeg waarom ik ervoor koos om er uitdagend bij te lopen (...)

Ds. M. (Michel) van Heijningen / Geen reacties

Vraag

U vroeg waarom ik ervoor koos om er uitdagend bij te lopen. Ik kies daar niet bewust voor. Ik wil echt niet expres zulke gevoelens bij jongens opwekken dat zij misschien gaan zondigen. Het is meer dat ik gewoon een korte-rokken-kledingstijl heb en ik mezelf niet lekker voel in de lange rok. En trouwens... ik moet wel zeggen dat het steeds moeilijker is om in een winkel een rok te vinden die er nog een beetje fatsoenlijk eruit ziet. Zeker heb ik een vader en ik praat wel eens met hem. Hij zegt dan: zou je niet eens een wat langere rok aan doen? Dat wil ik best wel doen, ook voor een jongen, maar je trekt toch niet iets anders aan dan je smaak is omdat er jongens en mannen zijn die er niet tegen kunnen? Ik wil dit best een keer doen, maar ik ben eigenlijk niet van plan om dit steeds te doen. Dan nu nog eventjes over de Driestar. We zijn al een paar keer met een groepje langs een directielid geweest en we hebben gevraagd waarom dit ‘ineens’ is. Vroeger werd hier nooit moeilijk over gedaan en nu er een nieuwe directeur is wel. Maar ik snap wel dat u hier misschien ook wel weinig inspraak en op heeft en ik wil het zeker niet op personen of zo gaan schuiven. Maar ik snap dan niet, waarom wordt er streng op kleding gelet en waarom niet op taalgebruik, ook bij leraren? Ik heb inderdaad al een vriend. Hopelijk geniet hij van mij, maar dan komt weer de volgende vraag: hoever mogen wij gaan als het gaat op seksueel gebied? Als je echt verliefd op elkaar bent ga je snel te ver. Ik ben benieuwd wat u daar van vindt als godsdienstdocent!?

Antwoord

Beste vriendin,

Hartelijk dank voor je reactie. Je maakt drie opmerkingen; over je kleding, over de school en over je relatie met je vriend. Op alle drie zal ik kort reageren:

1. Je kleding. Je draagt kleding die bij je past en wat, zoals jezelf zegt, je smaak is. Daar zal niemand problemen mee hebben. Ook in mijn vorige antwoord heb ik al aangegeven dat God niet van ons eist dat we er ouderwets bijlopen, maar wel dat we er eerbaar, d.w.z. niet uitdagend bijlopen. God vraagt dit van ons om ons best wil. Veel vrouwen en meisjes verlagen zichzelf vandaag tot een lustobject en een stuk vlees. Veel mannen gedragen zich alsof vrouwen dat ook zijn. Doe daar niet aan mee! Ik zeg dus niet dat je dat doet, maar ik vraag je om er afstand van te houden. Laat jouw vriend van je houden niet alleen om hoe je eruit ziet, maar ook om wie je bent. God wil dat we genieten van de seksualiteit. God wil niet dat we ons later schamen over hoe we ons gedragen hebben of over hoe we gekleed gingen. Onderzoek onder Amerikaanse christenvrouwen toonde jarengeleden aan dat als zij als meisje geweten hadden wat ze met uitdagende kleding opriepen bij mannen, ze anders gekleed zouden zijn geweest. Door de omgang met hun man merkten zij hoe een man geprikkeld wordt door wat hij ziet. Volgens mij geldt dit niet alleen in Amerika, maar ook in Nederland. Als jij je bewust bent dat je door bepaalde kleding mannen en jongens in verleiding brengt, vraagt God je om daar rekening mee te houden.

2. Wat je aangeeft over onze school: Je constateert zelf al dat ik weinig inbreng hierin heb. Zeker ook omdat ik waarschijnlijk op een andere vestiging werk dan jij zit, tenminste als ik je vraag goed lees... Ik wil wel aangeven dat je best mag reageren op je punt van het taalgebruik, zeker van docenten. Volgens mij mag je dan opnieuw binnenlopen bij je directielid.

3. Over de relatie met je vriend het volgende. Op deze site staan al heel veel vragen daarover. Raadpleeg die ook eens. Overigens is mijn mening niet belangrijk, het gaat erom wat God ervan vindt. Ik zal je daarom nog een beetje op weg helpen. Voor mij ligt de zgn. “Jongerenbijbel”, een Bijbelvertaling met daarbij verklarende opmerkingen. Bij Hooglied 4:12 staat de volgende opmerking: de bruid wordt een gesloten tuin (NBV, hof in de SV) genoemd: “de tuin staat hier voor het lichaam van het meisje en het eten en drinken voor het genieten daarvan. Een gesloten tuin en een verzegelde bron betekenen hier de maagdelijkheid van het meisje. De jongen bezingt haar maagdelijkheid omdat hij respect heeft voor haar en op haar wil wachten, hoe moeilijk hij dat soms ook vindt. Liefde, trouw, respect en seksualiteit kunnen volgens het Hooglied niet zonder elkaar.” De Bijbel vraagt ons om met de seksuele gemeenschap te wachten tot ons trouwen. Op weg daarheen mag je elkaars lichaam steeds meer ontdekken en ervan genieten. Belangrijk daarbij is om niet te snel te gaan en veel met elkaar erover te praten. Daarvoor wil ik je als laatste nog een tip meegeven: koop in een christelijke boekhandel een boekje dat je daarbij helpt. (tip: “Gewoon goede vrienden” van Joyce Hugett of één van de boeken van Alie Hoek van Kooten). Als je je aan Gods geboden houdt, hoef je later nooit spijt te hebben over iets wat je gedaan hebt of met je hebt laten doen, maar mag je levenslang genieten van dit mooie cadeau van je Schepper.

Met vriendelijke groet,
Michel van Heijningen