Kennis van ellende

Ds. A. Goedvree / 5 reacties

Vraag

Ik hoor dominees wel eens zeggen dat mensen die echt ellendekennis hebben, zich steeds meer bewust worden van zonden en dit ook beleven. Aan de andere kant zeggen anderen dat als je je zonden belijdt, de Heere genadig is en er zelfs niet meer aan denkt. Hoe past dit samen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Een korte en krachtige vraag - ook een terechte vraag. Het gaat hier om kennis van ellende. Beiden blijken waar te zijn. Ga maar na: juist als je iets kent van de liefde van Christus, dan doen de zonden des te meer pijn. Anderzijds, ziende op Jezus Christus mag je weten dat de Heere in Zijn lijden, sterven en opstanding je de zonden vergeeft. Daar zit iets dubbels in, wat elkaar lijkt uit te sluiten. Dat is niet het geval, omdat -ook na ontvangen genade- je telkens weer met je eigen zonden en schuld geconfronteerd wordt. Luther sprak in dit verband wel eens over simul justus et peccator: tegelijk zondaar en rechtvaardige. Het gaat om een 'tere bevinding': ik weet van de aanklagende zonde en ik weet tegelijk van de verzoenende liefde van Christus. Je moet het zien als twee oevers, de ene is de oever van de schuld, de ander de oever van de verzoening: daartussen ligt een brug van de liefde van God. De heen en weer gaande beweging van de ervaring tussen zonde en vergeving kan alleen gemaakt worden op de brug van de liefde van Christus. Het geestelijke leven kent die heen en weer gaande beweging.

Vriendelijke groeten,

Ds. A. Goedvree

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Hellouw
  • Status:
    Inactief
5 reacties
43843
Vragensteller, wat een mooi, Bijbels antwoord heb jij gekregen van ds. Goedvree.
TJH
Nou vind ik ook, bedankt ds Goedvree, het is nu veel duidelijker voor mij. Maar ik vroeg me alleen nog af waar deze onderwerpen precies in de Bijbel staan?
adriano313
Zonden betekent dat er legale grond bestaat, waar de duivel je op kan en mag aanklagen.
Hij heeft recht om in je leven te komen en huis te houden. Helemaal bij een Christen
Zondekennis betekend dus inzicht hebben in die plekken in je leven waar legale grond bestaat of waarbij je op moet passen dat het er niet komt

Legale grond moet dus opgeruimd worden zodat de duivel geen ruimte en plaats kan krijgen
Daarom moest Het Volk van Israel zich reinigen en Heiligen alvorens ze van sittem het land van Israel binnentrokken (van alle zonde)
Als je als kind van Jezus Christus bent, wil Hij niets liever dat jij belijdt! HIJ wil namelijk niet dat de tegenpartij recht heeft (legale grond)om huis te houden
Hij vergeeft als je gelooft en vertrouwen in Hem hebt. Halleluja! En HIJ laat je nadenken wat je allemaal moet belijden zodat alle legale grond wordt opgeruimd.
43843
TJH@. Lees Romeinen 7 en 8 en de broeven van Johannes.
TJH
43843, bedankt voor de tip.