Nauwelijks reactie op vrouw

E. (Betsy) Westeneng / 5 reacties

Vraag

Mijn man en ik hebben een goed huwelijk. Op seksueel gebied zitten we echter heel vaak niet op één lijn. Ik heb eigenlijk het gevoel dat ik de enige ben met dit 'probleem', maar dat is vast niet zo. Het is namelijk zo dat we ongeveer even vaak de behoefte hebben om gemeenschap te hebben (gemiddeld twee maal per week) maar dat dit dan even in tien minuten 's avonds gebeurt voor het slapen gaan. Terwijl ik heel vaak mezelf mooi maak, hem probeer te verleiden, etc., maar daar regeert hij dan nauwelijks op! Vermoeidheid, het gevoel te 'moeten' e.d. speelt dan een rol. Ik heb en had altijd het beeld dat mannen vaak te porren zijn en al helemaal als je zoals ik met best een mooi lichaam verleidelijk doet. Het weinige respons maakt best onzeker, plus het feit dat ik graag meer tijd en aandacht zou zien rondom de geslachtsgemeenschap. We hebben hier wel over gepraat, dat kan gelukkig. Dan geeft hij me eigenlijk altijd wel gelijk. Maar ik kan niets forceren en ik wil ook niet dat hij het alleen om mij anders gaat doen. Ik ben benieuwd hoe ik hier wijs mee om kan gaan en of er eventueel herkenning is bij anderen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In grote lijnen bestaat de seksuele tevredenheid bij mannen uit andere ervaringen dan die bij vrouwen. Hoewel er uitzonderingen zijn, bestaat voor de meeste mannen de bevrediging vooral  uit het hebben van gemeenschap, de zaadlozing. Vrouwen hebben bijna altijd meer behoefte aan gezelligheid, aandacht voor elkaar, knuffelen, strelen. Het hebben van gemeenschap is voor hen maar een klein onderdeel van de vrijpartij. Het feit, dat een man andere voorkeuren heeft bij het vrijen dan een vrouw, maakt het zo nodig, dat bij elkaar afgestemd wordt wat ieders behoefte is.

Het is goed dat jullie erover kunnen praten! Wat ik je adviseer is om voor te stellen om beurtelings rekening met elkaars behoeften te houden.  Dan vrij je de ene keer op de manier zoals je man dat het meest prettig vindt, de andere keer op de manier die jijzelf graag wilt. Waarom zou je man het beurtelings ook niet “alleen om jou” anders doen? Als jij laat merken dat jij het ook belangrijk vindt om het hem naar de zin te maken, mag je dit ook van hem verwachten. Wees zo concreet mogelijk in wat je precies wilt, bijv. samen iets leuks doen, tijd voor elkaar nemen of de manier van vrijen, strelen of iets anders. Het is dus ook belangrijk dat jij aan hem vraagt wat hij fijn vindt. Vindt hij bijv. het verleiden leuk of hoeft dat voor hem niet zo, of is het belangrijk een ander tijdstip te nemen waarop minder vermoeidheid speelt? Je kunt afspreken te kiezen voor “een vluggertje” als je beiden of een van beiden moe bent. En op een rustiger tijdstip eens wat langer te vrijen. Als je samen iets afgesproken hebt zorg er dan ook voor dat de condities er zijn om het uit te voeren. Spreek je man erop aan als hij zich er niet aan houdt. Houdt jezelf goed aan de afspraken. Je bent als man en vrouw twee verschillende persoonlijkheden met verschillende behoeften, dat vraagt inzet om elkaar op het gebied van seksualiteit wat te geven.

Betsy Westeneng,
psychotherapeute en seksuologe NVVS,
werkzaam bij Eleos

E. (Betsy) Westeneng

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Zeist
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Psychotherapeute/relatietherapeute/seksuologe (eigen praktijk)

    Mw. Westeneng is op 1 juni 2023 overleden.

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
5 reacties
EVA
Beste vragenstelster
zou best eens met je hierover door willen mailen misschien kunnen we elkaar helpen, allen was het hier omgedraaid,en dat is nu totaal veranderd. misschien kan ik je daarin helpen evangelie@live.nl
EVA
@Sabra gaat niet om mij, maar God heeft overal vertand van, en Zijn woord is daar een mooie " gebruikshandleiding" voor en als je beide kent, kan je mensen helpen...en wil je ook niet anders dan andere mensen verder helpen.

Be Blessed,
bootje
Hoi vragensteller,

Lastig he soms heb je best wel een ander beeld van te voren, begrijp het wel een beetje! Misschien moet je het toch proberen te doorbreken, als de mogelijkheid er is door het niet alleen voor het slapen gaan te doen. Want idd vermoeidheid en daardoor de onbewuste gedachte opschieten... werkt niet in het voordeel. En merk je geen verschil als je (op) vakantie hebt/ben. Probeer het niet te forceren, het gesprek open te houden en geen verwijten te gaan maken. Wie weet komt er dan veel fijns. En ook op dit gebied heb je pieken & dalen. En weet je zeker dat er niks achter zit? Want uit persoonlijke ervaring het volgende. Stel je had eerst wel eens pijn, dan schrikt dit mannen soms meer af en voor langere tijd als dat wij verwachten. Succes hoor! Sorry voor het lange verhaal;)
Sliedrechtman
Er kunnen redenen zijn dat je man zich zo gedraagt. Je wilt het anders en better op elkaar afgestemt. Als je vragen hebt mail gerust : gsmholland@gmail.com
Mien
Beste vraagsteller,

Misschien moet je beginnen om je man heel precies te vertellen wat hij moet doen, dus wat jij fijn vind. Eerst zachtjes je hele lichaam strelen bijv, of iets wat jij fijn vind. Dat is in het begin niet zo leuk, je hebt liever dat je man dat uit zichzelf doet. maar je zult merken dat, als je vaak genoeg instructies geeft, dat het op den duur veel meer vanzelf gaat! Ik moest zelf even ergens overheen stappen toen ik precies ging beschrijven wat ik fijn vond, een soort gêne denk ik om het uit te spreken, je stelt je zelf dan ook kwetsbaar op. Maar als je huwelijk goed is, moet dat kunnen!
Veel succes ermee;-)