Seksgeluiden

C. den Hamer / Geen reacties

Vraag

Vaak na de seks voel ik me gelijk niet meer opgewonden. Juist het tegenovergestelde, ik voel vaak niks. Ik vind het dan ook irritant als mijn man dan ‘seksgeluiden’ maakt op het moment dat hij nog geen orgasme heeft gehad. Soms voel ik me daar wel schuldig over, want voor hem moet het net zo goed even plezierig zijn. Hoe kun je hier mee omgaan?

Een jonge vrouw.

Antwoord

Beste jonge vrouw,

Na een orgasme verdwijnt de opwinding. Doorgaans ervaart men dan een loom, tevreden en ontspannen gevoel. Nu is het echter zo, naar ik begrijp, dat na het orgasme van jezelf niets meer ervaren wordt en je het hinderlijk vindt dat echtgenoot nog actief is om toe te werken naar eigen bevrediging. Het schuldig voelen over je irritatie wanneer hij nog actief is wil je kunnen voorkomen.

De oplossing lijkt mij eigenlijk eenvoudig. Beiden kunnen jullie ervoor zorgen tijdens het vrijen dat hij als eerste tot bevrediging komt en daarna jijzelf. Dat vergt enige aanpassing in de wijze van vrijen, doch is niet onmogelijk. Nu weet ik niet of jullie alleen penetreren of dat jullie ook op andere wijze tot wederzijdse bevrediging komen. Het voert nu te ver om in detail weer te geven wat de mogelijkheden zijn. Mochten daarover vragen zijn kan altijd via de redactie daarover met mij worden gecorrespondeerd.

Ik wens jullie alle goeds en Gods zegen.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/ Seksuoloog NVVS

Lees meer artikelen over:

seksualiteit in het huwelijk