22 July op Netflix

G. Slurink / 1 reactie

Vraag

Er staat een nieuwe film op Netflix: 22 July. Deze film gaat over de aanslagen in 2011 in Noorwegen. Normaal houd ik niet van films en weet ik vaak niet wanneer een film wel of niet goedgekeurd kan worden. Ik heb deze film gezien en het was gebaseerd op feiten. Het gaf mij een indrukwekkend beeld over hoe vreselijk een aanslag eigenlijk is. Ik denk ook dat de makers dit wilden bereiken want dit was duidelijk geen ‘vermaakfilm’. Alleen vraag ik me af, is dit toegestaan? Een film die je aan het denken zet en die gebaseerd is op feiten? Ik krijg zo een heel ander beeld over een aanslag.

Ik denk er nu ook anders over. En daar bedoel ik mee te zeggen: wanneer er in Europa of Amerika een aanslag wordt gepleegd, schrikken we allemaal op en wordt er nog weken over gesproken, maar van de dagelijkse aanslagen in oorlogsgebieden en in armere landen schrikken we nauwelijks, omdat zoiets voor ons bijna normaal is. Deze film heeft dus geen verkeerd werking op mijn brein, wat sommige films wel kunnen doen. Is het dan toegestaan om deze film te kijken?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Mooi te lezen dat je hier bewust mee bezig bent. Kort gezegd meen ik dat het zeker is toegestaan als het uiteindelijk tot eer van God is. Maar hoe dat hierbij kan moet ik denk ik wat verder uitwerken.

In het algemeen denk ik dat er bij films kijken voornamelijk twee dingen zijn een rol spelen: de film zelf en hoe je er mee omgaat. Soms hoor ik wel mensen zeggen dat het er alleen maar van afhangt van hoe je er mee omgaat. Ik denk niet dat dat juist is. Er zijn films, ook films die gebaseerd zijn op waargebeurde feiten, die zo godslasterlijk zijn gemaakt of zo tegen God ingaan dat je ze moet vermijden en er geen deel aan moet willen hebben. Maar naar wat ik weet van deze film heb ik niet de indruk dat dit hier aan de hand is. Als dat wel zo was had je waarschijnlijk de vraag ook niet gesteld.

Stil te staan bij gruweldaden en de gevolgen daarvan voor anderen is niet per se iets dat tegen God ingaat. Er staan behoorlijk wat gruweldaden in de Bijbel, denk alleen maar aan de laatste hoofdstukken van het boek Richteren en die staan er met reden. Ik geloof dat het goed is stil te staan bij deze dingen. Het is belangrijk de realiteit van ons aardse bestaan, van de wereld om ons heen, van het kwaad in de wereld en alles wat daar uit voortkomt onder ogen te zien. Dat maakt ons realistisch. Een goed gemaakte film kan daar zeker bij helpen.

Maar het is dan vervolgens van groot belang hoe je er verder mee omgaat. Er zijn mensen die zoveel films kijken dat ze helemaal zijn afgestompt. Die kijken ook dergelijke films voornamelijk als vermaak. Dat het op waargebeurde feiten is gebaseerd maakt het voor hen alleen maar nog aantrekkelijker. Maar ze missen de verbinding met hun eigen toestand en worden er verder niets wijzer van. Het kan ook gebeuren dat mensen er wel van onder de indruk zijn en bijvoorbeeld reageren door te zeggen of te denken: “Tjonge, dat was wel erg hoor! Dat er mensen zijn die zo slecht zijn! Vreselijk wat die kinderen is overkomen!” En vervolgens duurt het niet lang voor ze weer verder gaan met hun leven zoals voorheen. Deze zijn er evenmin iets wijzer van geworden. Maar wat is dan wel een goede manier hiermee om te gaan? Dat is alles in een Bijbels kader proberen te plaatsen. Want zo’n film kan je wakker schudden maar het kan geen antwoorden geven. Daarvoor moeten we naar Gods Woord.

Een steeds terugkerende vraag bij dergelijke gebeurtenissen is altijd: Waarom? Waarom is dit gebeurd? Helaas wordt die vraag zelden werkelijk beantwoord. Niet dat er geen antwoord is, maar omdat het een antwoord is dat we niet graag willen horen en niet willen accepteren. Achter de oorzaak van een dergelijke gebeurtenis zitten vaak meerdere aspecten. Allereerst is er de dader zelf. Zo iemand heeft vaak al een hele reeks van verkeerde keuzes gemaakt in zijn leven. Hij is al lang geleden een bepaald pad opgegaan dat steeds verder ging en dat uiteindelijk tot deze gruwelijke gebeurtenis heeft geleid. In het verlengde daarvan zijn er vaak ook allerlei mensen die hem hebben beïnvloed en van wie hij denkbeelden heeft overgenomen. Deze zijn net zo schuldig voor wat zij hebben gedaan. Ze hebben misschien slechts een lucifer aangestoken, maar als dat tot gevolg heeft dat er een bos afbrandt zijn ze daar net zo schuldig aan. En dan is er de samenleving als geheel die een situatie in de hand heeft gewerkt en in stand houdt waarin deze dingen in toenemende mate gebeuren, weliswaar zonder dit te willen, maar nu oogsten wat er jarenlang is gezaaid.

Maar er is ook, en dan komen we nog dichter bij de kern, onze collectieve schuld. Wij zijn van God afweken en leven in een samenleving die zich steeds meer van God afkeert en ieder heeft daar zijn of haar aandeel aan. Niet iedereen zal moorden, maar onrecht doen is niemand vreemd, we dragen helaas allemaal onze steentjes bij aan een wereld vol onrecht. En verder zit er zit ook een demonisch aspect achter. De duivel krijgt steeds meer speelruimte in deze wereld, ook mede doordat de samenleving zich steeds explicieter van God afkeert.

Maar er is ook een aspect van God. God laat deze dingen toe. Er gebeurt niets zonder dat Hij het toestaat. Want ook al gebeuren ze door de hand van kwaadwillende mensen, die daarmee ook schuldig staan, gebeuren ze niet omdat God er per ongeluk even met Zijn aandacht niet bij was. Of omdat Hij niet bij machte was om het te voorkomen. God laat alles gebeuren met een reden. De precieze redenen van een bepaalde gebeurtenis zijn vaak verborgen voor ons en daar moeten we ook niet over gaan speculeren. Maar er zijn wel wat algemene dingen te zeggen.

In Lukas 13:1-5 haalt Jezus twee gebeurtenissen aan. De eerste is menselijk leed veroorzaakt door andere mensen. Pilatus had een aantal mensen vermoord bij de offerdienst. De tweede is menselijk leed veroorzaakt door een ‘ongeval’. Een toren was ingestort waardoor mensen omkwamen. Bij beide stelt Jezus de vraag: “denkt u dat deze grotere zondaars waren dan andere, denkt u dat zij een grotere schuld hadden?” Jezus beantwoordt deze vraag ook: “Nee, maar als u zich niet bekeert, zult u allen evenzo omkomen.” En daarmee komen we tot de kern. Want we verdienen het allemaal om om te komen. Wij verdienen niet beter. En dat wij nog niet zijn omgekomen is Gods genade en geduld, dat Hij nog tijd geeft opdat we ons tot Hem bekeren.

Hierin ligt voor een niet-christen een waarschuwing maar voor een christen een enorme troost. Want ik weet dat God alles onder controle heeft, ook als mij dingen overkomen die ik liever niet wil, variërend van de kleine dagelijkse moeiten tot groot leed zoals bij de mensen die moesten lijden onder deze aanslag. Want God staat in Zijn wijsheid toe wat Hij makkelijk voorkomen kan door Zijn macht. En dan weet ik dat voor hen die Hem liefhebben alle dingen meewerken ten goede, ook alle moeitevolle dingen. En alhoewel dit een lastige leerschool is -iets dat ik ook weet uit eigen ervaring want dit is iets waar ik zelf ook veel mee te strijden heb- brengt dit uiteindelijk een enorme rust. Want ik weet mij verzoend en geborgen in de Heere Jezus en ik weet dat er niets gebeurt buiten Mijn hemelse Vader om, ook alle moeitevolle dingen niet. Die helpen mij als christen te groeien in geloof en vertrouwen. Maar als niet-christen moet ik het ter harte nemen als een waarschuwing. Want nu nog is de tijd van het welbehagen, de dag van het heil, de tijd van de oproep tot bekering. Totdat de deur dicht zal gaan en het te laat zal zijn.

Ik denk dat als een film je aanzet op dit pad te komen, en je uiteindelijk helpt God te leren vrezen, Zijn evangelie meer en meer te omarmen en Hem meer en meer leert lief te hebben en te vertrouwen, het zeker nuttig kan zijn dergelijke films te kijken en ze in een bijbels licht te overdenken. Dat zal dan uiteindelijk tot Gods eer zijn.

Ik hoop dat dit de vraag beantwoordt.

Een hartelijke groet,
Gerard Slurink

G. Slurink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Reformatorisch
  • Woon/standplaats:
    Lahti, Finland
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    *Voormalig popmuzikant

Tags in dit artikel:

films
1 reactie
hans0166
wat ik een beetje raar aan de vraag vind is dat je dus een Netflix abonement hebt... en nu pas komt vragen of iets goed is...

Je kunt het aanbod van dit soort streamingdiensten op de webpagina's zien.
99.9% van het netflix aanbod valt zeker niet binnen de normen die de reformatorische opvattingen omvatten.