het geloof vaarwel zeggen

Ds. R. W. van Mourik / 37 reacties

Vraag

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Ik ga het geloof vaarwel zeggen. Het hele refowereldje zie ik als één grote poppenkast en mij voedt het in ieder geval niet! Ik zal mijn verhaal doen: Ik kom uit een groot gezin en ik behoorde tot de 'thuislezers'. Tot mijn veertiende las mijn vader twee keer op zondag voor uit de oudvaders. En dan het liefst de zwaarste van de zwaarste. Toen wij verhuisden zijn wij ons gaan aansluiten bij een op zichzelfstaand kerkverband. De doop en heilig avondmaal hadden wel indruk op me, immers, ik had dat nooit eerder gezien. Nu ben ik de 20 gepasseerd en kerk ik nog steeds in dat kerkverband. Het is een 'streng' kerkverband. Aan belijdenis doen ze niet er mag niet met de auto naar de kerk gereden worden. Zelfs rolstoelen zijn op zondag verboden. In het wit trouwen mag niet en iedereen moet in het zwart aan het Heilig Avondmaal. Tot voor kort heb ik daar nooit moeite mee gehad. Maar sinds kort werk ik en ga ik wel eens met de bewoners van het tehuis waar ik werk naar een kerk elders. Ik heb een behoorlijke cultuurshock opgedaan, die niet gering is! Ik loop vast in het geloof en zie dit gebeuren allemaal niet meer zitten. Ik heb ontzettend veel geloofsvragen, snap niet meer wat ik geloven moet en ik word heen en weer geslingerd door van alles en nog wat. Een pastoraal gesprek voeren kan niet, want onze kerkraad bestaat maar uit drie man (incluis de dominee). Ik weet nu mijn vragen niet eens meer, maar wat ik wel weet is dat ik moe ben van het geloof. Ik niet weet bij wie ik moet zijn met mijn vragen en twijfel aan het hele gebeuren. Wat moet ik nu?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is niet eenvoudig om een reactie te geven op je relaas waar heel veel vragen achter zitten. Je vraag aan het eind: “Wat moet ik nu?”, is een korte vraag die eigenlijk een samenvatting vormt van heel veel dingen waar je tegenaan bent gelopen. In heel veel dingen ben je teleurgesteld. Je hebt heel veel geloofsvragen. Voor je gevoel kun je er met niemand over praten. Je wordt heen en weer geslingerd als het gaat over welke kerk nu de juiste is. Je bent aangelopen tegen allerlei uiterlijkheden waar je nu het gevoel van hebt dat het allemaal niet zo belangrijk meer is. Kortom, een scala van vragen, maar waar kun je er mee terecht? Natuurlijk zou je met iemand mondeling moeten kunnen communiceren en is dit medium niet geschikt om je te helpen. Maar toch wil ik een poging wagen.

Het is opvallend dat je schrijft dat je vroeger diensten waar doop en avondmaal bediend werden indruk op je maakten. Ook geef je aan dat je tot voor kort geen problemen had met allerlei uiterlijke kenmerken van je kerkverband waar je bij hoort. De twijfels en de vragen zijn gekomen doordat je buiten je kerkelijke leefwereld terecht kwam. Je schrijft zelfs over een cultuurshock die je meegemaakt hebt. Nu is dat allemaal heel goed te begrijpen. Heel veel jongeren maken zo'n identiteitscrisis in hun leven mee. Het is dan heel belangrijk dat je iemand hebt waar je je vragen en twijfels kwijt kunt. Eerlijk gezegd weet ik ook niet waar je dan het beste naar toe kan gaan. Waarschijnlijk kun je bij je ouders er ook niet mee terecht en de kerkenraad en de predikant zijn ook geen optie. Wellicht dat er iemand op het werk is die je wil helpen. In ieder geval moet je hulp zoeken.

Daarnaast is het belangrijk om, ondanks al je vragen en twijfels, te bidden tot God of Hij je wil helpen. Dat is geen geestelijke dooddoener, maar een welgemeend advies. Er is een kinderlied wat zingt: “Lees je Bijbel, bid elke dag”. Laat dat een devies zijn wat met je meegaat in alle vragen en twijfels die er zijn.

Ds. R. W.van Mourik,
Elburg

Ds. R. W. van Mourik

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Alblasserdam
  • Status:
    Actief
37 reacties
Roozemond
Hoop dat iemand deze persoon hulp kan bieden op korte termijn, nood!
1a2b3c
Wanneer u/jij vragen hebt, dan kunt u/jij contact opnemen met heartcry@filternet.nl of bellen met: 0418-643500.

AANBEVOLEN!!!
Andries_H
Dit soort vragen maken mij zo ontzettend verdrietig...
Hoe kan dit ooit gebeuren?!
Laat dit toch alsjeblieft een teken zijn voor alle kerken in Nederland!
Laat die enorme hoge muren toch afgebroken worden! Zet er desnoods een glazen wand voor in de plaats, maar laat de jongeren niet in een Refotopia leven!
Roozemond
@1a2b3c: bedankt! Laten we aanhoudend bidden!
bootje
Vragensteller, ik begrijp je aversie tegen heel dat "wereldje"! Denk bijna zeker te weten waar je kerkt. Probeer ajb het geloof niet vaarwel te zeggen, er is meer dan al dat uiterlijke vertoon. Voor jou misschien schijnheilige poppenkast. Ga als het mogelijk is na andere kerken of andere geloofs bij eenkomsten om zo je visie te verbreden. Probeer te bidden al zijn het maar een paar woorden.
Sliedrechtman
De schok komt deels denk ik door het feit dat je op de automatische piloot hebt gekerkt en nooit buiten het refowereldje hebt gekeken. Nu ga je nadenken, vragen stellen, je contacten op je werkplek zijn ook eyeopeners . Er is een revolutie in jouw denken ontstaan. Dit moet je positief benaderen.
Ga nadenken over je geloof, kerk en de bijbel. Goede gesprekspartners zijn vaak de mensen in een tehuis zij hebben levenservaring. Bof jij even dat dit je werkplek is! En vooral blijven nadenken en vragen stellen en kritisch blijven. Succes, vandaag is jouw begin van de rest van je leven!
rvasperen
Vragensteller zeg het geloof niet vaarwel... het verrijkt je leven en God heeft zoveel liefde en wijsheid te bieden. Al zie je dat door de kerk (mensen) niet meer... Hou vast aan Jezus en niet aan de kerk, en je zult zien dat er meer is dan de schijnheilige poppenkast.
Roos18
Beste vragensteller,

Jij wil het geloof vaarwel zeggen, maar God zoekt het verlorene.
Het is zo rijk om de Heere te mogen kennen.. Uit je verhaal maak
ik op dat in in Hervormd Lokaal zit.. Kijk om je heen naar behoudende
kerken zoals GerGem(in Ned).
zandkasteel
Jammer dat ouders hun kinderen zo wereldvreemd houden!
Pas op je werk erachter komen dat er ook nog een andere wereld bestaat...dat moet niet kunnen....daar moet je het met je kinderen al veel eerder over hebben of laten beleven!
Ik weet niet of je nog thuis woont of op je zelf, maar probeer aansluiting te vinden bij een alpha groep in je woon/werk plaats. In zo'n groep kun je al je vragen en twijfels kwijt, zij kunnen je hier bij helpen en kijken daar niet vreemd van op. In zo'n groep zijn natuurlijk nog veel meer zoekers. Vandaar uit kun je dan op zoek gaan naar een vervolggroep of naar een kerk waar je met je vragen, twijfels, zoeken etc terecht kunt. Dit zal best een lange weg worden, want als je zo onbekend bent met andere kerken, geloofsleren, dan moet je je goed oriënteren.
dijna61
www.alpha-cursus.nl
tiswat
Bij stichting Jijdaar is er een luisterend oor groep.
Ook daar kun je met iemand in gesprek gaan die met je wil praten, naar je wil luisteren of met je bidden. Ze willen er voor je zijn.

Je kunt mailen naar: doorn@jijdaar.nl
Gjkh51
Beste vragensteller,

je verhaal heeft veel indruk op me gemaakt omdat ik überhaupt niet wist dat er kerken waren met zulke gedachte gangen. Ik kan me super goed voorstellen dat je moe word van dit soort dingen. Maar je moet weten dat al de zaken die je noemt niks met de kern van het geloof te maken hebben. God is vol liefde en ik weet zeker dat Hij zielsveel van je houdt.

Kijk naar andere gemeentes waar je je thuis voelt. maar laat het geloof alsjeblieft niet los want het geloof is als een fundering van een huis. Zonder fundering stort het huis ineen.

ik zou je graag een tekst uit Mattheüs 7 meegeven.
Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden!
EVA
Zeg dit geloof maar vaarwel, en ga Jezus zoeken Hij wacht op jouw tot je komt....God gaf Zijn Zoon niet omdat wij hier op aarde een religie zouden hebben maar dat we een relatie konden hebben met de Vader, en de Zoon en de HG en dat is totaal wat anders dan waar jij nu in gelooft en in groot gebracht ben.....zeg dat vaarwel,breek met die leugens en halve waarheden en zoek naar de waarheid, hierboven hebben al mensen richting gegeven stichting heartcry, jij daar....zoek Jezus hij kende jouw al, al voor dat je geboren was kende Hij jouw en Hij wacht op jouw!

We(me man en ik) willen je ook graag verder helpen, je mag altijd mailen evangelie@live.nl

We bidden voor je,Gods zegen je in deze zoektocht
Race406
EVA: Helemaal eens!
Wat de vraagsteller in eigen kerkelijke omgeving heeft meegemaakt IS geen geloof, maar dorre en dode orthodoxie. Invaliden zijn niet welkom. Tenminste ik lees dat rolstoelen op zondag verboden zijn. Dus kunnen invaliden niet naar de kerk gaan... Erg triest.

Vraagsteller: Zoek het bij de Here, en leef! Laat al die dode regels en wetten maar gaan. Neem daar (in Gods Naam!) afscheid van, en wel zo snel mogelijk! Tips en zijn er al genoeg gegeven hierboven. Maar mocht je er behoefte aan hebben, mailen mag altijd! hp1976@live.nl
10249
Fijn dat er zoveel mensen meedenken, maar als de vraagsteller zo'n 'cultuurshock' heeft opgedaan, weet ik niet of HeartCry de meest passende stap is die de vraagsteller maakt. Ik denk dat de cultuurshock dan nog veel groter wordt.
Het lijkt mij goed als de vraagsteller in het archief van refoweb duikt, alle vragen die hij/zij heeft, opzoekt en zo de antwoorden van deskundigen kan lezen. Dat is een veel veiliger stap, waardoor de verwarring minder is en de persoon tijd heeft om alles te verwerken en dan later moeilijkere stappen kan maken!

Ik wil de vraagsteller van harte Gods zegen toewensen en geloof maar dat er mensen voor je bidden. En dat is geen poppenkast!
1a2b3c
10249, Ik vind het niet echt slim van je om st. heartcry af te raden.
Vraagsteller is al in de war en als de één dan zegt ja en de ander weer nee dan heft dat de verwarring niet op.
St. heartcry en jijdaar brengen het volle evangelie en als dat een cultuurschok is dan is die cultuurschok nodig.
Bij st. heartcry kan je pastorale begeleiding krijgen via mail, telefoon of een persoonlijk gesprek. Dat lijkt me in dit geval dringend nodig.
10249
1a2b3c: ik verwachtte inderdaad zo'n reactie, daarom heb ik mijn argumentatie erbij gegeven. Laat het duidelijk zijn dat dit geen afkeuring is van de stichting HeartCry, want dat is een geheel andere discussie. Het is alleen een verschil in inzicht. Ik heb erover nagedacht of ik dit zou plaatsen, maar ik denk dat het recht doet aan de vraagsteller om verschillende kanten te horen, waarbij de vraagsteller zelf uiteindelijk keuzes maakt.
1a2b3c
10249, Ik snap wel wat je bedoelt maar ten eerste heeft st. heartcry veel ervaring met mensen die helemaal vast zitten in een wettische leer en ten tweede, hier op refoweb hoor ik ook wel eens wettische geluiden.
Bovendien is het fijn als je je persoonlijk gerichte vragen kan stellen.
Iemand die in de war is, is er mi niet bij gebaat om verschillende kanten te horen maar heeft veel meer behoefte aan duidelijkheid. (uiteraard gegrond op de Bijbel)

Vraagsteller, Hoe dan ook, zeg het geloof niet vaarwel want dat is iig de verkeerde keus want alleen door het geloof kan je behouden worden.
Prima als je het refowereldje met alle wettische regeltjes waar jij in leeft vaarwel zegt, liever vandaag dan morgen.
Toets alles wat je hoort aan de Bijbel en ook héél belangrijk: IN HET VERBAND!!!
Catherine
@1a2b3c: wat bedoel jij met refowereldje ? Alleen de uitwassen hoop ik ? Dit hier heet nl REFOWEB, hoort ook bij refowereldje !!!
43843
@Catherina. Ook mijn vraag aan 1a2b3c. Daar zou ik graag een afdoend antwoord op hebben.