het geloof vaarwel zeggen

Ds. R. W. van Mourik / 37 reacties

Vraag

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Ik ga het geloof vaarwel zeggen. Het hele refowereldje zie ik als één grote poppenkast en mij voedt het in ieder geval niet! Ik zal mijn verhaal doen: Ik kom uit een groot gezin en ik behoorde tot de 'thuislezers'. Tot mijn veertiende las mijn vader twee keer op zondag voor uit de oudvaders. En dan het liefst de zwaarste van de zwaarste. Toen wij verhuisden zijn wij ons gaan aansluiten bij een op zichzelfstaand kerkverband. De doop en heilig avondmaal hadden wel indruk op me, immers, ik had dat nooit eerder gezien. Nu ben ik de 20 gepasseerd en kerk ik nog steeds in dat kerkverband. Het is een 'streng' kerkverband. Aan belijdenis doen ze niet er mag niet met de auto naar de kerk gereden worden. Zelfs rolstoelen zijn op zondag verboden. In het wit trouwen mag niet en iedereen moet in het zwart aan het Heilig Avondmaal. Tot voor kort heb ik daar nooit moeite mee gehad. Maar sinds kort werk ik en ga ik wel eens met de bewoners van het tehuis waar ik werk naar een kerk elders. Ik heb een behoorlijke cultuurshock opgedaan, die niet gering is! Ik loop vast in het geloof en zie dit gebeuren allemaal niet meer zitten. Ik heb ontzettend veel geloofsvragen, snap niet meer wat ik geloven moet en ik word heen en weer geslingerd door van alles en nog wat. Een pastoraal gesprek voeren kan niet, want onze kerkraad bestaat maar uit drie man (incluis de dominee). Ik weet nu mijn vragen niet eens meer, maar wat ik wel weet is dat ik moe ben van het geloof. Ik niet weet bij wie ik moet zijn met mijn vragen en twijfel aan het hele gebeuren. Wat moet ik nu?

Antwoord

Het is niet eenvoudig om een reactie te geven op je relaas waar heel veel vragen achter zitten. Je vraag aan het eind: “Wat moet ik nu?”, is een korte vraag die eigenlijk een samenvatting vormt van heel veel dingen waar je tegenaan bent gelopen. In heel veel dingen ben je teleurgesteld. Je hebt heel veel geloofsvragen. Voor je gevoel kun je er met niemand over praten. Je wordt heen en weer geslingerd als het gaat over welke kerk nu de juiste is. Je bent aangelopen tegen allerlei uiterlijkheden waar je nu het gevoel van hebt dat het allemaal niet zo belangrijk meer is. Kortom, een scala van vragen, maar waar kun je er mee terecht? Natuurlijk zou je met iemand mondeling moeten kunnen communiceren en is dit medium niet geschikt om je te helpen. Maar toch wil ik een poging wagen.

Het is opvallend dat je schrijft dat je vroeger diensten waar doop en avondmaal bediend werden indruk op je maakten. Ook geef je aan dat je tot voor kort geen problemen had met allerlei uiterlijke kenmerken van je kerkverband waar je bij hoort. De twijfels en de vragen zijn gekomen doordat je buiten je kerkelijke leefwereld terecht kwam. Je schrijft zelfs over een cultuurshock die je meegemaakt hebt. Nu is dat allemaal heel goed te begrijpen. Heel veel jongeren maken zo'n identiteitscrisis in hun leven mee. Het is dan heel belangrijk dat je iemand hebt waar je je vragen en twijfels kwijt kunt. Eerlijk gezegd weet ik ook niet waar je dan het beste naar toe kan gaan. Waarschijnlijk kun je bij je ouders er ook niet mee terecht en de kerkenraad en de predikant zijn ook geen optie. Wellicht dat er iemand op het werk is die je wil helpen. In ieder geval moet je hulp zoeken.

Daarnaast is het belangrijk om, ondanks al je vragen en twijfels, te bidden tot God of Hij je wil helpen. Dat is geen geestelijke dooddoener, maar een welgemeend advies. Er is een kinderlied wat zingt: “Lees je Bijbel, bid elke dag”. Laat dat een devies zijn wat met je meegaat in alle vragen en twijfels die er zijn.

Ds. R. W.van Mourik,
Elburg

37 reacties
1a2b3c
Ik had het over het refowereldje MET (dus niet EN) allerlei wettische regeltjes.
Je kunt er niet omheen dat er in sommige (of veel) refokringen allerlei eigengemaakte regeltjes zijn maar daar ga ik echt geen discussie over beginnen.
Niet alles wat onder reformatorische vlag vaart is reformatorisch.
Het kerkverband waar vraagsteller uit komt zal zich ws ook wel reformatorisch noemen.
Het gaat me dus om het WETTISCHE, spijt me als dat niet duidelijk was.
Cloudsadmirer
Lieve vraagstelster,

Mooi advies: lees je Bijbel, bid elke dag! Lees eens zélf wat Jezus zegt en deed en doet!

4 december komt de herziene statenvertaling uit, dan kan je wellicht alles nog beter begrijpen!

Ik ben geen theoloog en ook geen pastoraal werker, maar als je er behoefte aan hebt om gewoon eens met een normale meid te praten uit een (heel) ander kerkverband dan kun je me vinden op de profielensite!

Liefs en van harte Gods Zegen!!
1a2b3c
Molly, Ik heb het woord refowereldje gebruikt omdat vraagsteller zegt: Het hele refowereldje zie ik als één grote poppenkast.
In dat verband bedoel ik: keer dat de rug maar toe. (beetje flauw om over een woord te vallen, zeker als ik het ook nog eens uitgelegd heb)
Reformatorisch/reformeren/reformatie betekent gewoon hervormen.
Als het goed is en er wordt Bijbels gepreekt hoeft er niets HERvormt te worden.
Kornelie
Zeg in de eerste plaats het geloof geen vaarwel omdat mensen je tegenvallen.
Mensen zullen je ten diepste altijd tegen blijven vallen, zelfs in de kerken en/of in je familie- of vriendenkring, waar je dat eigenlijk niet zou verwachten.
Bedenk dat wát er ook allemaal tegenvalt en wegvalt in je leven, God is én blijft altijd dezelfde álmachtige God!
Bij hem kun je altijd met al je vragen terecht, en al krijg je geen rechtstreeks antwoord op een briefje, Hij spreekt wel zeker (oa. door het lezen in Zijn woord en het luisteren naar een preek of bv. Jij daar-avond krijg je soms zulke ontzettend directe antwoorden op je vragen en zorgen dat je overtuigd zult zijn van Zijn horend oor), en een ware bidder heeft Hij echt nog nooit laten staan.
Zoek (in Bijbel, boeken, Jij daar-lezingen enz.) en je zál Hem vinden, klop (bid voortdurend) en Hij zál open doen!
Catherine
@1a2b3c: nee dat heb ik je goed begrepen ;-) Dat we niet alle uiterlijkheden, die bedoeld zijn om vooral zo vroom mogelijk over te komen, over 1 kam scherven. Goed wat Kornelie zegt, zeg het om mensen geen vaarwel, die vallen altijd tegen. Je houdt uiteindelijk alleen Hem over, uit Wiens Hand je alles ontvangt !
Sliedrechtman
De vragensteller zijn ogen zijn geopend. Hij heeft een goed beeld gekregen van zijn (schijnheilige) omgeving en is zelf gaan nadenken over God, geloof en de kerk. Eigenlijk is er dus niets aan de hand. Vanuit deze positie gaat hij/zij keuzes maken voor de rest van zijn leven. Wees blij dat hij/zij er nu achterkomt. Stel je voor dat je op 65e erachter komt dat de kerk waar je in zit er naast zat met zijn dogma's en uiterlijkheden. Dus denk zelf en kritisch. email: gsmholland@gmail.com
Henrita
Zeg alstublief het GELOOF niet vaarwel, het gaat immers om het eeuwige leven. In principe dus om leven of dood. Ik begrijp heel goed wat voor moeite dit je moet geven.Ik zou je adviseren een ander kerkverband te zoeken, waar niet de wetjes en regeltjes het voornaamste zijn. Ik denk dat je niet moe bent van het geloof maar van het kerkverband. Zelf heb ik ook in zo'n situatie gezeten en ben naar een ander kerkverband gegaan. Ook heb ik op het punt gestaan alles vaarwel te zeggen, maar gelukkig heef God me tegengehouden. Het heeft me veel strijd gekost om het vroegere kerkverband los te laten omdat er een druk op je werd gelegd, maar je raakt er wel meer vrij van. En dan zie je dat het ook anders kan. Ik ben zelf ook in een strenge kerk opgegroeid en ben later een tijd naar de behoudende richting van de vergadering van gelovigen gegaan. Daar heb ik veel antwoorden op mijn geloofsvragen gekregen, al kon ik uiteindelijk daar toch niet bij blijven en ben weer in een reformatorisch kerkverband terecht gekomen. Ik wens je veel sterkte en Gods kracht in het nemen van een besluit en bid voor je.
jeewee
Ik heb veel gehaqd aan de ogenschijnlijk simpele opmerking van Corrie ten Boom: "God is wel goed maar het is helaas vaak zo tobben met Zijn grondpersoneel".

Koprtom: leer van mensen en menselijk gedoe af te zien en zie op Hem, die ik nog nooit heb kunnen betrappen op een fout. Hij bleek altijd het beste met mij voor te hebben.
Cloudsadmirer
1a2b3c,

Ik begreep je prima hoor met de opmerking over dat 'refowereldje'! Ik ben zelf ook echt reformatorisch maar hou niet zo van 'wereldjes' en die is er helaas onder reformatoren wel degelijk! Wie valt over dat woord moet even langsgaan bij de familiedagen of de wegwijs, (vind ik zelf op z'n tijd ook nog wel gezellig) maar dan weet je precies wat er word bedoelt met 'refowereldje'!

Ik begrijp supergoed dat vraagstelster dat 'refowereldje' zoals zij het bedoelt (wetticisme dus) goed zat is! In dat opzicht sluit ik me bij haar aan! En dat staat los van geloven, want ik denk dat wanneer je opgegroeit bent in zo'n bizarre wettische cultuur, je het geloof in Christus héél hard nodig zult hebben om daarvan los te komen om echt in de (=ZIJN) vrijheid te kunnen leven!
1a2b3c
Rinske, Nou gelukkig zeg, ik vroeg me al af of ik echt zo onduidelijk was.
Maar ja, dat krijg je ervan als je één woordje eruit licht, dan ben je het verband kwijt. Ik heb soms wel eens het idee dat ik me helemaal in moet dekken als ik iets zeg.
Ben het helemaal met je eens en mi hebben veel refo's (kerken en persoonlijk) een reformatie/hervorming nodig. Gewoon terug naar de Bijbel die de Christelijke vrijheid leert. Kol.2. Geen eigen gemaakte wetten opleggen.
Wettischisme is net zo onbijbels/zondig als losbandigheid.
De duivel wil ons altijd laten doorslaan, als het niet lukt om ons in de zonden te laten leven dan maar het tegenovergestelde, zo lang we maar niet naar Zijn Woord leven!!
En leven met Jezus is het heerlijkste wat er is. Zijn juk is zacht en Zijn last is licht. Heel wat lichter dan alle mensenregeltjes, het is een leven in vrijheid en liefde.
Catherine
@1a2b3c: is ook soms moeilijk, daarom vroeg ik aan je of ik het goed had begrepen. Ja dus ! Je hebt vrijwel altijd mooie antwoorden, dus voel je door mij niet aangevallen ;-)
maria
Beste vraagsteller/stelster
Bij jou proef ik een grote nood, je weet het niet meer.
Je hebt veel adviezen via het Refoweb gekregen en dat is heel fijn en waardevol.
Maar het allerbelangrijkste is, vlucht met al je nood tot Christus, Hij stuurt je niet weg. Heb je veel vragen en geen antwoord, breng het bij Hem.

"Laat Hem besturen waken, 't is wijsheid wat Hij doet,
zo zal Hij alles maken, dat ge u verwond'ren moet!"

"Heere, waar dan heen?
Tot U alleen!"

Wanneer je alles aan Zijn voeten brengt, em het alleen van Hem verwacht, dan zal Hij op Zijn tijd uitkomst geven. Misschien wel via mensen van het Refoweb.
Want de Heere schakelt mensen in om elkaar te helpen.

Blijf aan houden bij Hem net als de Kananese vrouw.
Heel veel sterkte en Gods nabijheid toegebeden.
Maartje
Beste vragensteller,

Uit je beschrijving kan ik opmerken waar je de laatste jaren naar de kerk bent geweest. Ik ken de kerk van dichtbij. Er is in die gemeenschap veel wat niet is naar het Woord en niet reformatorisch is.

1. Leg dit alles in gebed voor de Heere neer.
2. Lees biddend de Bijbel, vragend of de Heere je Zelf antwoord wil geven.
3. Het is waarschijnlijk een grote stap voor je, maar vraag een gesprek aan met de predikant van een andere plaatselijke reformatorische gemeente. Die zal je goed begrijpen, juist ook omdat hij vast veel mensen uit bovengenoemde kerk heeft zien overkomen naar zijn gemeente.

Veel sterkte gewenst en bovenal licht van Boven!
1a2b3c
Molly & Cathy, No hard feelings hoor. Nu het herfstzonnetje nog...;)
Niets op tegen als je om uitleg vraagt als iets niet duidelijk is.
zonneschijn
Beste Vraagsteller/ster

Eigelijk is je vraag ook een hartekreet.
Help ik kom er niet meer uit.
Ten diepste denk ik je wilt God niet vaarwel zeggen, maar al die poppekast en menselijke buitenkant dingen en en, breekt je enorm op na t kerken in ander kerkverband door je werk.
ik kan dat heel goed begrijpen.
Zeg God niet vaarwel. t is zo,n verrijking in je leven een leven met Hem!!!
Neem inderdaad contact op met Arjan Baan van haertcray. of bv een Ds Simons of Kkeinbloesem. ik wil geen reclame maken voor bepaald soort dominees. echt niet. maar ik denk dat ze jongeren heel goed verder kunnen helpen op het pastorale vlak met een bewogen hart. en dat heb jij ook nodig. een warme deken je begrijpt vast wel wat en hoe ik dat bedoel. je mag altyd mn mail adres opvragen als je vragen hebt op geloofsgebied. ik denk alleen dat je meer gebaad bent bij gesprekken van hart tot hart van oog tot oog persoonlijk dus. ( maar ook mag dat.) Bis smeek daarnaast aan God of hij je wilt bewaren om Hem vaarwel te zeggen. want ach Hij is het zo waart om gediend te worden echt. Dan zul je ook echt gelukkig worden. echt waar. ik heb veel meegemaakt, maar als ik Hem niet had gehad ach waar zou ik het hebben moeten zoeken. Hij schenkt mij hulp keer op keer ( psalm 116!!) een lieve groet.
petrus
Vraagsteller,
ik denk, net als Roos18, bijna zeker te weten dat je uit het Hervormd Lokaal komt. Wel, ik ook!!!!
Ik ben door Gods genade tot levend geloof gekomen, ook mijn vrouw en ook onze kinderen. En ook vele anderen die in het Hervormd Lokaal hebben gekerkt. Ik ken er genoeg. Dus zou ik heel graag contact met je willen hebben om je te helpen. Want God heeft ook jou lief, heeft Zijn Zoon ook voor jou gegeven, en is een Beloner van degenen die Hem zoeken.

Vraag AJB mijn mailadres op bij de redactie

Zegen!
kneusi
hou je van lezen?lees dagelijks Gods Woord.het boek der boeken.Lees mij vrij zevenmaal, ja, zeventig maal zeven. Nog vat uw brein 't niet al. Wat in mij is geschreven. Hoe meer je in mij zoekt. Hoe meer je in mij vindt. Hoe meer je ij mij leest,Hoe meer je mij bemint. Vraag de Heere of de Bijbel jou mag lezen, en op Zijn tijd krijg je op al je vragen en zoeken antwoord. Pas op voor een conclusiegeloof.geen rechtvaardiging van een vroom kerkmens, maar God rechtvaardigd goddeloze! Al wat je ontbreekt schenk Ik zo gij smeekt, milt en overvloedig!. s,Heeren nabijheid toegewenst op je speurtocht. Wie Mij vroeg zoeken die zullen Mij vinden . ken je de nalezingen van de highland-oogst of herinneringen van een pelgrim? van Murdoch Campbell. dat is net zo,n tobber als jij geweest. lees ze met plezier. Adam niet geleerd, Christus niet begeert. alles wat nodig is toegewenst.