Verliefd op de liefde

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw van 23 jaar. Ik zit in een moeilijke thuissituatie. Ik heb thuis vooral geleerd om veel kritiek te krijgen. Mijn mening doet er niet toe. Ik mis liefde, begrip en een luisterend oor. Daardoor is er ook veel mis gegaan in vriendschappen en dergelijke. Mensen lijken me niet te willen kennen zoals ik ben, omdat er nogal wat heftige dingen bij komen kijken. Aan de andere kant is het ook zo dat hoe dichterbij iemand komt, hoe banger ik word om gekwetst te worden, of te worden afgewezen. Ik heb nog nooit verkering gehad, of een liefdesrelatie. Dat vind ik op zich niet erg. Wel ben ik al een aantal keren verliefd geweest, terwijl ik toch altijd twijfelde of dat echt zo was, of dat ik het mezelf aanpraatte. Ik merk dat ik verliefd word op jongens die luisteren, lief voor me zijn en me begrijpen. Ik ben bang dat ik verliefd ben op de liefde, om het zo te zeggen. Omdat ik liefde wil voelen, in geestelijke/psychische en lichamelijke zin. Hoe weet ik of ik echt verliefd ben, of een verliefdheid juist is en dat het de moeite waard is om verkering te krijgen? Waarschijnlijk zal ik toch altijd blijven twijfelen. Hoe weet ik of ik een liefdesrelatie wel aankan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Verliefd op de liefde… dat is inderdaad mooi gezegd! Je kent jezelf, lijkt me, aardig goed. Dat is fijn. Vooral als je serieus je gevoelens analyseert. Jongens die luisteren, lief voor je zijn en je begrijpen: dat zijn belangrijke gegevens. Wat verlang je nog meer van een jongen, een man? Schrijf dat eens op: maak gewoon voor jezelf een lijstje met datgene wat je wil zien in een jongen. En ook een lijstje met juist die dingen die je níét wilt. Misschien past daar dan zo al een naam bij van een aardige jongeman… met wie je wel of juist niet nader kennis wilt maken. Je wilt liefde voelen, op de verschillende terreinen: geef jezelf die kans! Liefde heeft tijd nodig om te groeien. Maar liefde vraagt om het maken van keuzes en heeft te maken met verwachtingen die je eveneens ongetwijfeld hebt (om de verwachtingen van een relatie boven tafel te krijgen is het maken van lijstjes een heel goed middel!).

Naar mijn idee ben jij nuchter genoeg om je niet hals over kop in een relatie te storten. Juist wanneer je gevoelens van afwijzing ervaart (wat denk ik ‘thuis’ een rol speelt) is het zaak om die gevoelens te analyseren. Je bént een parel in Gods hand. Je hébt goede en minder goede karaktereigenschappen.

Ik wens je sterkte én alle goeds,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

psychologie
3 reacties
Catherine
Aan deze vraagstelster kun je zien dat je een kind heel makkelijk psychisch kan beschadigen ! Gewoon liefde onthouden en wat kritiek doet de rest.
Ik hoop dat zij een lieve man tegenkomt, die haar veel liefde en aandacht zal geven !
pretty
Wat een prachtig antwoord! Veel sterkte vragenstelster... verliefdheid is denk ik heel normaal, het is alleen de vraag hoe je ermee om gaat. Veel succes!
joy
Ik herken dit zo, eigenlijk zijn onze situatie's hetzelfde. Moeilijke thuissituatie en ook ik was zwaar verliefd op de liefde (heb hier ook altijd die benaming voor gehad). 1 ding is anders, ik ben inmiddels getrouwd (met mijn eerste vriend), heb een stabiele liefdesrelatie en ik kan het verzekeren, je voelt het verschil. Mijn relatie ben ik begon met verliefdheid op de liefde en na een tijd besefte ik me ik hou van hem, echt.

Het is absoluut de moeite waard om je in het avontuur wat liefde heet te storten, misschien ga je een keer onderuit maar je komt er sterker uit. Laat je niet meeslepen door je verliefdheid op de liefde ga alleen voor echte liefde en als de echte liefde langs komt zul je hem erkennen. Twijfel niet teveel aan jezelf (ik weet er alles van), je bent goed zoals je bent.

Mocht je verder willen praten, mijn mailbox staat voor je open: linn85@live.nl