Omgaan met het seksuele

Ds. W. Pieters / 14 reacties

Vraag

Geachte ds. Pieters. Met aandacht las ik het stukje "Hoe moet ik omgaan met ..." uit de laatste Catechisant (september 2010). Het ging over geboorteregeling. In de laatste alinea schrijft u: "Komen er in je huwelijk vragen over kindertal, in verband met gezondheid van moeder (...), dan komen er vragen hoe je met het seksuele in je huwelijksleven moet omgaan." Jammer dat het hier stopte.

Mijn vraag draait om het volgende. Het is voor ons niet meer verantwoord nog meer kinderen te krijgen. Het heeft volgens de gyneacoloog te grote risico's voor mijn vrouw. Hoe kunnen we dan het beste -en op de meest godsdienstige manier- omgaan met het seksuele in ons huwelijksleven?

Antwoord

Ik denk dat deze dingen alleen in een persoonlijk gesprek kunnen worden ingevuld, en dat dit niet geschikt is voor een universeel medium

Ds. W. Pieters

14 reacties
petrus
Ik denk dat de vraag universeler is dan we denken, hier worstelen veel echtparen mee, dus een paar concrete handvatten zou niet zo gek zijn........
EVA
algehele onthouding is in iedergeval geen optie en ook niet bijbels of je wilt een periode die tijd gebruiken om te vasten en te bidden.
De bijbel geeft geen antw over voorbedhoedsmiddelen, maar God zegt wel dat we ons verstand moeten gebruiken, voor de 1 is de pil al te veel en een ander zegt sterilisatie prima, vergaar informatie over de soorten anticonceptie verdiep je er in, en maak dan BIDDEND een keus, ja ook met dit soort vragen mogen we bij de Heere komen en het aan Hem voorleggen.

Veel sterkte en wijsheid toegewenst,
Nen
amen, EVA!
J.A
@ Eva en Nen, hoe weet je dan dat je antwoord krijgt van de Heere?
Ik bedoel, hoe merk je dat, krijg je dan rust over je keuze of hoe stel ik me dat voor?

En als de man bv wel de pil vind kunnen en de vrouw niet, wat dan?
Wie 'geeft' er dan toe?
hjrl
Er zijn er die door dit probleem en de onwil of onkunde van één der partners jarenlang géén gemeenschap hebben. Dan mag je weliswaar niets opeisen, maar moeilijk is het wel. En onbijbels. Maar ja, we leven in de gebrokenheid. Vaak hebben we elkaar niet écht lief.
marliesk
Als het zo is dat de gezondheid van de moeder in het geding is, lijkt het me logisch dat elke vorm van anticonceptie geen kwaad kan. God wil toch dat de moeder gezond blijft, blijft leven en er voor haar kinderen kan zijn??
sydneylover
@vraagsteller:

Als het niet verantwoord is om nog een kind te krijgen, zorg er dan coram Deo (voor Gods aangezicht) voor dat het ook niet gebeurt! De manier waarop lijkt me een persoonlijke keuze.

Toen je trouwde nam je toch ook coram Deo die beslissing? Maar je hebt wél zelf 'ja' gezegd, en je vrouw ook.
EVA
@J.A God zal je dan idd rust geven en vrede over een bepaalde beslissing we krijgen helaas geen briefjes uit de hemel, de middelen die abortief werken kan je zo i zo al van je lijstje schrappen, en je zal het misschien ook bevestigd krijgen door bepaalde dingen, misschien een persoon die je in vertrouwen neemt en je zegt niet welke beslissing je genomen hebt en die persoon geeft jullie advies juis voor die manier van anti conceptie. Dat mag je dan wel als bevestiging zien
Criticus
En als de ijscoman het zegt EVA, is het dan ook een bevestiging? of de groenteboer, of de slager, of de fietsenmaker. Goeiendag zeg, anders heb je even een vast schema van dit wel en dat niet.
Gerteke
Zo i zo??
Daar gaat je hele wens om serieus genomen te worden.
Verder eens met Criticus, die schemaatjes he, die zijn zo handig. Maar wat als je wat verder denkt dan dat? Ik ben blij dat het leven en God voor jou zo duidelijk is, Eva.
Catherine
Idd, makkelijk leven zo, zwart/wit. Maar helaas, er zijn veel grijstinten !
bakvis
beste criticus; als jij de ijscoman of de slager of de fietsenmaker in vertouwen genomen hebt; Ja, dat is dan idd ook een bevestiging! Lezen wat er staat!!
weet je, als je ergens mee worsteld dan 'voel' je het toch zelf of je er rust over krijgt?! Kan een ander voor jou niet invullen! Het kan gaan zoals Eva zegt; dat iemand die je in vertrouwen genomen hebt advies geeft, of dat je er zelf rust en vrede mee krijgt, of dat bepaalde wegen afgesloten en andere geopend worden....Heeft niets met schema'tjes te maken beste Gerteke! En ook niets met grijstinten hoor Ctherine! Eva gaat serieus op een vraag in over hoe je duidelijkheid kan krijgen en dan is het weer niet goed?!
Wachten jullie soms op een briefje uit de hemel dan?Ik denk dat je dan heel lang kan wachten!
J.A
@Eva: dank voor je antwoord!!
Kubus
Als je de melkboer maar niet in vertrouwen neemt