Ik voel de liefde van mijn man niet

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik heb het moeilijk. Ik voel niet dat mijn man van mij houdt en voor me gaat. Dit maakt mij echt moedeloos. Als ik dat probeer te bespreken, gaat het eigenlijk altijd mis en ontstaat er ruzie. Hij wordt boos en dan voel ik het al helemaal niet meer. Wat moet ik doen? Ik zie echt geen enkele liefdestaal vanaf mijn mans kant behalve dan dat hij me aanraakt. Ik mis gewoon het goed praten samen, een verrassing van zijn kant, een compliment.

Ik probeer het mijn man zo goed mogelijk naar zijn zin te maken. Goed voor hem te zorgen, maar het voelt soms echt van één kant te komen. Ik snap ook niet hoe dat kan en dat het zo voelt. Soms ben ik bang dat ik egoïstisch ben dat ik er zo over kan tobben. Ben ik te onzeker? Maar dat is het voor mijn gevoel dan niet, want ik weet wel mijn positieve en negatieve dingen en ook probeer ik daar aan te werken.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Oh, die knagende onzekerheid als een partner niet voldoet aan de verwachtingen die je van hem hebt en als je ook nog verschillende ‘liefdestalen’ hanteert... dan kun je inderdaad heel teleurgesteld reageren en verdrietig worden. MAAR HET HELPT NIET! Het enige dat wél helpt is: uzelf toespreken. Een ànder veranderen gaat niet lukken, zelfs uw echtgenoot niet. Maar uw houding tegenover hem hebt u zèlf in de hand. Hoe gaat u dan te werk, bijvoorbeeld? Schrijf op wat u verwacht, wat u wilt veranderen. Houdt een dagboekje bij waarin u iedere dag noteert wat u die dag dwarszat én u schrijft ook per dag minimaal drie dingen op die goed zijn gegaan, waar u blij van werd en/of dankbaar voor was.

Egoïsme, onzekerheid? Nee, wel teleurstelling met daaruit voortvloeiende neerwaartse spiraal die u door breken moet. Moet ja, want anders maakt u meer kapot dan u lief is in de verhouding met uw echtgenoot. Gary Chapman heeft de liefdestalen geïntroduceerd: hij heeft meer lezenswaardige boeken geschreven over mannen, vrouwen en liefde! Ook het iets oudere boek met de titel “Liefde is een werkwoord” van Alfons Vansteenwegen -als het nog te verkrijgen is- is de moeite waard om begrip te leren opbrengen voor het andere geslacht! Doe er uw voordeel mee om eens over ànderen te lezen.

Marijke Rots

3 reacties
K80
Dit zal tijdens de verkering toch ook wel naar boven zijn gekomen?
Wellicht was deze situatie ook in het gezin waar in uw man is grootgebracht. Kan zijn dat hij niet beter weet.
Praat er over. Uit zichzelf zal hij niet zomaar veranderen.
Ellenoor
Sterkte! Ik kan me voorstellen dat dit eenzaam is. En het is ook niet zo makkelijk op te lossen als praten telkens op ruzie uitloopt. Ik herken een beetje wat je schrijft vanuit mijn eigen huwelijk, zij het in mindere mate. Bij mijn man heeft het alles te maken met zijn autisme. Dat hoeft bij jou helemaal niet het geval te zijn, maar daardoor heb ik ook bepaalde verwachtingen moeten opgeven. Dat geeft ons allebei veel meer ontspanning, al vind ik het bij tijden nog steeds jammer.
Als het voor jou te zwaar is, zou ik niet aarzelen om hulp te zoeken. Liefst voor jullie samen natuurlijk, maar als hij dat niet wil, kan het voor jezelf ook helpen.
L27
Hoi, ik begrijp dit heel goed hoe je je voelt in deze strijd, zo is het toch?
Probeer toch het gesprek aan te gaan en tezeggen hoe jij je in deze situatie voelt.
In het begin is dit heel spannend en lastig hoe hij reageert maar jij bent het kwijt en hij kan er over nadenken.
Misschien zitten er heel veel andere dingen achter waarom hij zo doet.
En ik weet uit ervaring dat er ,door veel tepraten, en dat zijn soms niet de fijnste gesprekken, wonderen kunnen gebeuren.
Je man kan wel degelijk hierzelf door veranderen.
Sterkte en hou moed