Sterilisatie na vierde keizersnede

drs. P. C. Hildering / Geen reacties

Vraag

Wij hebben een vraag over sterilisatie. Wij hopen opnieuw een kindje te krijgen en ook dit kindje moet via een keizersnede ter wereld komen. Dat zal dan de vierde keizersnede worden. Nu heeft de gynaecoloog al meerdere malen over sterilisatie gesproken tijdens deze zwangerschap. Wij hebben het daar alleen erg moeilijk mee. Waar doen we, vanuit Bijbels standpunt, goed aan? Nemen we het heft niet in eigen hand als we de keuze tot steriliseren nemen? We bidden er ook voor maar we komen er eigenlijk niet uit. We hebben gelezen dat er al meerdere vragen hierover zijn gesteld maar eigenlijk lezen we niet of het "Bijbels verantwoord" is. We kijken uit naar uw reactie.

Antwoord

Inderdaad een dilemma. Steriliseren is ingrijpend. Vanuit de Bijbel wordt er geen direct antwoord gegeven op jullie vraag, althans ik ben die niet tegengekomen en heb die ook nooit gehoord of gelezen bij voorgangers of theologen. Over het algemeen wordt het idee aangehangen dat wanneer er een keuze moet worden gemaakt tussen het leven van een moeder en dat van een ongeboren kindje, voor de moeder wordt gekozen. Als wij dat als uitgangspunt nemen voor hetgeen Bijbels verantwoord is, dan is dat ook te transponeren op jullie vraag. Is de zwangerschap en/of de bevalling c.q. keizersnee een zodanige aanslag op de gezondheid en/of zelfs het leven van de moeder dan mag je de keuze zondermeer Bijbels verantwoord noemen.

Daarnaast hebben jullie, lees ik, de vraag voorgelegd in gebed. Dat is de beste route. Verhoring op gebed is natuurlijk altijd een verantwoord antwoord -ook al zouden anderen dat niet zo zien- daar mag je als derde/buitenstaander niet in treden. Wanneer jullie er biddend niet uitkomen kan het zinvol zijn om dat misschien nog eens samen te doen met vertrouwden in het geloof. Overigens geldt dat, als huisarts moet ik dat natuurlijk ook noemen, ook voor een eventueel consulteren van jullie huisarts in deze (die kan als het goed is de risico's meewegen). Daarbij is wel van belang dat jullie huisarts ook voor jullie een vertrouwd persoon is, liefst een broeder/zuster.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

keizersnedesterilisatie